Min far har asperger
fornminne skrev 2018-08-30 03:25:59 följande:
"Men har man haft kontakt med Asperger så förstår man". På riktigt? Vi är många som har haft kontakt med Asperger utan att träffa vare sig aggressiva eller egoistiska människor, i alla fall inte i någon större utsträckning. Människor med vissa svårigheter ja, men oftast lugna och snälla. De aggressiva / våldsamma / kriminella har oftast andra diagnoser också, plus inte sällan andra problem. Där räcker inte Asperger som förklaring, även om det kan bidra. Har man så stora svårigheter som en del beskriver här, med socialt samspel och empati, märks det på ett tidigt stadium, så varför skulle någon inleda en relation med personen? Så stora problem går inte att dölja. Men man ska i vilket fall som helst aldrig stanna i en destruktiv relation, oavsett varför den är destruktiv. Får man barn med liknande beteende behöver man stöd och eventuellt avlastning från samhället.En bidragande orsak till att vissa hamnat i ohållbara relationer pga detta, tror jag är könsrollerna. Män som inte tog ansvar i hemmet, inte anpassade sig och malde på om sina favoritämnen utan hänsyn till omgivningen, eller inte accepterade andra åsikter än sina egna, var tidigare ett ganska vanligt fenomen och något som kvinnor förväntades stå ut med, så länge det inte var extremt. Tror de kvinnor som har uppfostrats till att alltid sätta andras behov framför sina egna, är extra utsatta. Men tror också att det håller på att förändras, att yngre kvinnor inte accepterar en sådan partner. De vill ha en man som byter blöjor och visar känslor, som är stabil och empatisk. De förväntar sig helt enkelt mer intellektuellt och känslomässigt utbyte än tidigare generationer, varför män med de drag jag beskrev ovan, oftare förblir ensamma idag. För några decennier sedan hade de lättare att hitta både partner och jobb. (Bredare arbetsnarknad, mindre krav på flexibilitet mm).