Inlägg från: choklad |Visa alla inlägg
  • choklad

Ordet "Neger"

Einar76 skrev 2016-10-01 07:42:31 följande:

Mycket bra svar. Begreppet kommer ju från spanskans eller portugisiskans "negro" vilket härrör från latin och betyder "svart". Att kalla någon "svart" är kanske inte alltid lämpligt, men ses oftast inte som varken förolämpande eller rasistiskt. Afro-amerikaner använder ju t.ex. själva ofta ordet "svart". Så sett till vad ordet egentligen betyder borde det vara ok att använda.

Jag vill naturligtvis inte stöta eller såra någon, men råkar ibland av vana använda detta ord. Jag ställer som jag skrev mig också frågande till varför ordet ses som negativt. Engelskans motsvarighet är "negro" och det ses i USA inte som ett rasistiskt epitet.

Men försök att säga engelskans andra motsvarighet "nigger" istället och se vad som händer. Borde ju inte vara någon fara, ordet har ju samma språkliga ursprung... Negro används för övrigt inte heller längre i USA, utan förknippas av de flesta med slaveriet och bör undvikas om inte personen själv uttryckt att den föredrar det ordet (vilket vissa äldre gör). I USA är det black eller african-american som gäller om man ska vara neutral.
Svar på tråden Ordet "Neger"