• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • MadHatter

Jag tycker att du ska läsa en och annan bok om begreppets uppkomst, kolla av omgivningen vilka rekationer du får på ordet och sen själv göra en bedömning om du tycker att det är rimligt att använda ordet eller ej.

Själv använder jag inte ordet och har heller inget praktiskt behov av ordet.

• Themis

Förr i tiden kallade man barn till ogifta föräldrar för horungar.

Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det eftersom de blivit till genom hor, sex mellan personer som inte var ordentligt gifta med varandra. Det är alltså bara en beskrivning av fakta.

Jag föreslår att du frågar tio individer som fötts p.g.a. sex mellan ogifta om de är okej med att bli kallade horungar idag, och berättar vad du kommer fram till. 

Kanske det kan hjälpa din förståelse av situationen ovan.

Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • MallaL

Så du blir chockad av att ord kan ändra betydelse och vara olika laddade över tiden? Nuförtiden är det ett negativt laddat ord som man ska undvika helt enkelt för att de som avses inte vill bli kallade så. Om man har hyfs använder man inte ordet idag även om man gjort det förr och då själv inte tyckte att det var negativt laddat, din egen tolkning har inte företräde över andras.

• Einar76
    MadHatter skrev 2016-10-01 07:31:35 följande:

Jag tycker att du ska läsa en och annan bok om begreppets uppkomst, kolla av omgivningen vilka rekationer du får på ordet och sen själv göra en bedömning om du tycker att det är rimligt att använda ordet eller ej.

Själv använder jag inte ordet och har heller inget praktiskt behov av ordet.

Mycket bra svar. Begreppet kommer ju från spanskans eller portugisiskans "negro" vilket härrör från latin och betyder "svart". Att kalla någon "svart" är kanske inte alltid lämpligt, men ses oftast inte som varken förolämpande eller rasistiskt. Afro-amerikaner använder ju t.ex. själva ofta ordet "svart". Så sett till vad ordet egentligen betyder borde det vara ok att använda.

Jag vill naturligtvis inte stöta eller såra någon, men råkar ibland av vana använda detta ord. Jag ställer som jag skrev mig också frågande till varför ordet ses som negativt. Engelskans motsvarighet är "negro" och det ses i USA inte som ett rasistiskt epitet.
  • Einar76
    Themis skrev 2016-10-01 07:39:26 följande:

Förr i tiden kallade man barn till ogifta föräldrar för horungar.

Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det eftersom de blivit till genom hor, sex mellan personer som inte var ordentligt gifta med varandra. Det är alltså bara en beskrivning av fakta.

Jag föreslår att du frågar tio individer som fötts p.g.a. sex mellan ogifta om de är okej med att bli kallade horungar idag, och berättar vad du kommer fram till. 

Kanske det kan hjälpa din förståelse av situationen ovan.

"Horunge" var negativt och förolämpande även på min tid. Jag använde det inte om någon, och det kan inte jämföras med "neger" som tidigare inte alls sågs som ett negativt laddat begrepp. Man talade om "negermusiker" i USA och annat, ofta i positiv bemärkelse.
  • fjanten

Är det svårt för dig att säga svart istället eller..?

• MadHatter
    Einar76 skrev 2016-10-01 07:42:31 följande:

Mycket bra svar. Begreppet kommer ju från spanskans eller portugisiskans "negro" vilket härrör från latin och betyder "svart". Att kalla någon "svart" är kanske inte alltid lämpligt, men ses oftast inte som varken förolämpande eller rasistiskt. Afro-amerikaner använder ju t.ex. själva ofta ordet "svart". Så sett till vad ordet egentligen betyder borde det vara ok att använda.

Jag vill naturligtvis inte stöta eller såra någon, men råkar ibland av vana använda detta ord. Jag ställer som jag skrev mig också frågande till varför ordet ses som negativt. Engelskans motsvarighet är "negro" och det ses i USA inte som ett rasistiskt epitet.

Jag tycker att du ska läsa på lite mer om ordets ursprung.
  • Einar76
    MallaL skrev 2016-10-01 07:41:34 följande:

Så du blir chockad av att ord kan ändra betydelse och vara olika laddade över tiden? Nuförtiden är det ett negativt laddat ord som man ska undvika helt enkelt för att de som avses inte vill bli kallade så. Om man har hyfs använder man inte ordet idag även om man gjort det förr och då själv inte tyckte att det var negativt laddat, din egen tolkning har inte företräde över andras.

Kanske men det är kränkande att någon ska bestämma vilka ord vi får använda. Jag kan undlåta att säga "neger" till en färgad person men denne har i sin tur inget att göra med vad jag kallar ett bakverk. Vilken laddning jag och andra svenskar anser att t.ex. ordet "negerbolle" har, är inte ovidkommande.
  • choklad
    Einar76 skrev 2016-10-01 07:42:31 följande:

Men försök att säga engelskans andra motsvarighet "nigger" istället och se vad som händer. Borde ju inte vara någon fara, ordet har ju samma språkliga ursprung... Negro används för övrigt inte heller längre i USA, utan förknippas av de flesta med slaveriet och bör undvikas om inte personen själv uttryckt att den föredrar det ordet (vilket vissa äldre gör). I USA är det black eller african-american som gäller om man ska vara neutral.
Svar på tråden Ordet "Neger"