Inlägg från: MadHatter |Visa alla inlägg
  • MadHatter

Ordet "Neger"

Jag tycker att du ska läsa en och annan bok om begreppets uppkomst, kolla av omgivningen vilka rekationer du får på ordet och sen själv göra en bedömning om du tycker att det är rimligt att använda ordet eller ej.

Själv använder jag inte ordet och har heller inget praktiskt behov av ordet.

• MadHatter
    Einar76 skrev 2016-10-01 07:42:31 följande:

Mycket bra svar. Begreppet kommer ju från spanskans eller portugisiskans "negro" vilket härrör från latin och betyder "svart". Att kalla någon "svart" är kanske inte alltid lämpligt, men ses oftast inte som varken förolämpande eller rasistiskt. Afro-amerikaner använder ju t.ex. själva ofta ordet "svart". Så sett till vad ordet egentligen betyder borde det vara ok att använda.

Jag vill naturligtvis inte stöta eller såra någon, men råkar ibland av vana använda detta ord. Jag ställer som jag skrev mig också frågande till varför ordet ses som negativt. Engelskans motsvarighet är "negro" och det ses i USA inte som ett rasistiskt epitet.

Jag tycker att du ska läsa på lite mer om ordets ursprung.
  • MadHatter
    Einar76 skrev 2016-10-01 07:55:24 följande:

Kanske men det är kränkande att någon ska bestämma vilka ord vi får använda. Jag kan undlåta att säga "neger" till en färgad person men denne har i sin tur inget att göra med vad jag kallar ett bakverk. Vilken laddning jag och andra svenskar anser att t.ex. ordet "negerbolle" har, är inte ovidkommande.

Det är generellt inte förbjudet att använda olika ord. Det handlar ju mer om sociala koder och hur du uppfattas som person om du använder ord och begrepp som inte är socialt accepterade. Och hur andra kan ta illa upp av ditt sätt att använda olika ord. Du kan ju baka en tårta som du tar med och bjuder arbetskamraterna på och kalla tårtan "horungetårta" Är det verkligen kränkande mot dig då om arbetskamraterna anser ditt namnval på tårtan opassande?
  • MadHatter
    Einar76 skrev 2016-10-01 08:00:34 följande:

Jag har läst vad jag behöver... Även om en del som kallades "negrer" var slavar förr i tiden behöver inte betyda att ordet är negativt laddat. Jag tror ordets negativa koppling till viss del kommer från USA. Här kallas det ibland också "n-ordet" vilket är direkt fel.

Då har vi olika åsikt om hur mycket du behöver läsa på. Vet du något om begreppets tillkomst?
  • MadHatter
    Einar2 skrev 2016-10-01 08:25:43 följande:

Ursäkta men jag loggades ur. Jag tycker en del här i tråden överreagerar kraftigt. Visst ska man inte stöta människor i onödan men det stämmer att ordet "neger" sågs som neutralt laddat för inte så länge sedan. Jag behöver kanske inte använda det i onödan men kan göra det utan att nödvändigtvis mena något negativt. Det riktigt sjuka idag är att själva användandet av ordet oavsett sammanhang ses som något dåligt.

Många jämför också med USA och amerikanska förhållanden, men detta är Sverige. Vi behöver inte ta till oss allt deras trams om rasrelationer och annat. Och innan någon spårar ur... "Ras" är ett begrepp som ännu används i USA och har betydelse i deras samhälle. Sverige har en en helt annan historia och bakgrund än USA. Det gäller landet, folket, kulturen och även de färgade personer som finns här. Vi har historiskt sett mycket lite koppling till slaveri och annat. Ni som är yngre fattar kanske inte det men för 30 år sedan eller mera, var situationen här en helt annan. Rasism och den ibland negativa synen på främlingar var också mycket mindre vanligt då.

Jag tycker verkligen att du ska läsa på lite mer om ämnet. Inte minst om rasism i Sverige, svensk "rasforskning" mm.
  • MadHatter
    Einar2 skrev 2016-10-01 08:43:34 följande:

Visst fanns rasism tidigare i Sverige men också färre av annat ursprung. Detta är dock inget speciellt för Sverige utan hela västvärlden var så för länge sedan. Socialdemokraterna grundade rasbiologiska institutet...

Jag menar dock efter detta då Sverige var i jämförelse mycket tolerant.

Vilken tidsperiod är det du avser som

Sverige var så anmärkningsvärt antirasistiskt? Enbart 80-talet, eller fler årtionden?
  • MadHatter
    klyban skrev 2016-10-02 11:33:49 följande:

Hora är ju laddat alla dagar i veckan, så väldigt dåligt exempel.

Men som jag sa, jag inser att ordet är kapat av antirasister som gjort det till ett rasistiskt ord.

Och använder inte ordet av den anledningen, mer än till såna som jag vet också ser ordet som oladdat.

Men hur ofta sker detta tror du?

Kanske 1 gång var 5:e år.

Ordet i sig är inte kränkande, kanske ni ungdomar som har svårt att greppa detta.

Själva funktionen för ordet vid dess tillkomst var helt klart kränkande.

Vad avgör om ett ord är kränkande enligt dig?
  • MadHatter
    klyban skrev 2016-10-02 12:47:06 följande:

Varför inbillar du dig detta, eller har du insider information ifrån 1600-talet?

Vad ett kränkande ord kan vara, jadu det kan bli en väldigt lång berättelse.

Men ensak som är fundamental, och det är ens syfte med att säga ordet.

För mig är det sak samma som säga svart eller neger, eller vad nu för "mildare" ord man nu kan ha i åtanke.

Jag har accepterat ordet är kapat och anses som rasistiskt idag, dock utan förståelse för detta.

Men så är det när antirasisterna ska äga ord, då blir det lite konstigt ibland.

Det är inget jag inbillar mig utan det är ganska enkelt att läsa sig till i vilket sammanhang ordet kom till och började användas.

Också betydelsen av ordet har från begynnelsen haft en annan betydelse än att bara beskriva att en person har mörkare hudton än en annan. Det är inget som tillkommit i efterhand av "antirasister".

Om syftet med ordet (för den som uttalar det antar jag att du menar) är fundamenalt för att avgöra om ett ord är kränkande kan man ju i princip använda vilket ord man vill utan att det kan sägas vara kränkande. Så i den meningen finns det inga kränkande ord. Så man kan kalla vem man vill för vad man vill utan att det kan sägas vara fel.

Det finns inget "mildare" ord för "neger". Det är ju begreppet som sådant som är meningslöst och i sin grund rasistiskt. Det blir ju inte mindre rasistiskt för att man skulle byta ut ordet mot ett annat ord som betyder precis samma sak. Mörkhyad är en del av ett signalament, vilket inte alls är samma sak.
  • MadHatter
    klyban skrev 2016-10-03 11:18:14 följande:

Rätt beskrivning gör ju så folk kan hålla koll på rätt personer, är inte det att föredra när man jagar folk för grövre brott?

Och om en liten enkel beskrivning plockar bort ~95% av befolkningen som misstänkta, är inte detta nått bra?

Sen behöver man ju inte säga neger, den saken är jag uppenbart klar med att man inte behöver.

Det är kusligt att vi har kommit in i ett samhälle kräver att man skyddar brottslingar till att bli identifierade.

Då det ska vara "rasistiskt" att göra ett korrekt beskrivning av gärningsman.

Men antar att våldtäkt inte är ett brott som är så noga med att lösa, annan förklaring är svår att hitta.

Nu är jag inte tjej, men jag hade skitit fullständigt om någon tycker det är rasistiskt och göra en korrekt beskrivning av utseendet, för jag som våldtäktsoffer så känns det nog viktigare att man plockar skräpet ifrån gatorna(med skräpet så menar jag våldtäktsmän oavsett om de är invandrar eller ursvenskar, då det finns säkert nån stackare som inbillar sig jag menade invandrare och inte våldtäktsmän).

Så du menar att polisen i de fall där de går ut med signalemnt på en misstänkt brottsling beskriver hudfärgen om den är ljus men inte om den ör mörk?

Tex:

1,80 lång, mörkhårig med skägg, ljus hy, svart huvtröja, jebs och klarblå gympaskor.

Men om personen är mörkhyad skriver man:

1,80 lång, mörkhårig med skägg, svart huvtröja jeans och klarblå gympaskor.

Hur många signalament som polisen gjort har du läst? Hur har du gjort jämförelsen hur gärningsmän med mörk respektive ljus hy blir beskrivna?
  • MadHatter
    Daimstruten skrev 2016-10-03 15:27:22 följande:

Man reagerar när det nämns och då är det vanligtvis ljushårig.

Så du menar att ljust hår används i signalament men ej mörkt hår? Det är alltså bara vissa hårfärger som finns med i polisens signalament?

Men hudfärger nämns alltså inte -vare sig ljushyade eller mörkhyade?

Hur har du kommit fram till denna slutsats - hur mång signalament har du läst och hur såg resultatet av jämförelsen ut?
Svar på tråden Ordet "Neger"