Inlägg från: Einar2 |Visa alla inlägg
  • Einar2

Ordet "Neger"

Ursäkta men jag loggades ur. Jag tycker en del här i tråden överreagerar kraftigt. Visst ska man inte stöta människor i onödan men det stämmer att ordet "neger" sågs som neutralt laddat för inte så länge sedan. Jag behöver kanske inte använda det i onödan men kan göra det utan att nödvändigtvis mena något negativt. Det riktigt sjuka idag är att själva användandet av ordet oavsett sammanhang ses som något dåligt.

Många jämför också med USA och amerikanska förhållanden, men detta är Sverige. Vi behöver inte ta till oss allt deras trams om rasrelationer och annat. Och innan någon spårar ur... "Ras" är ett begrepp som ännu används i USA och har betydelse i deras samhälle. Sverige har en en helt annan historia och bakgrund än USA. Det gäller landet, folket, kulturen och även de färgade personer som finns här. Vi har historiskt sett mycket lite koppling till slaveri och annat. Ni som är yngre fattar kanske inte det men för 30 år sedan eller mera, var situationen här en helt annan. Rasism och den ibland negativa synen på främlingar var också mycket mindre vanligt då.

• Einar2
    viseversa skrev 2016-10-01 08:10:47 följande:

Alltså fan vilken korkad jävla tråd. Självklar kallar man inte människor för neger. Är du helt jävla störd?

Nej, är du? Du kanske inte kan fatta att allt inte alltid varit som det är idag? Du är själv ohyggligt korkad om du inte kan fatta att någon svensk kan använda ordet "neger" utan att mena något negativt. Tror du Astrid Lindgren var rasist?
  • Einar2
    Arenaman skrev 2016-10-01 08:05:00 följande:

Det är ett avskyvärt ord som aldrig kan ses som neutralt. Aldrig under någon idag levande persons livstid. Att påstå annat är bara ett bevis på hur obildad eller inskränkt man är. Det finns ett kolonialhistoriskt arv med slavhandel och dylikt. Och ja det är absolut rassistiskt!

Reaktionen på att använda det ordet, som jag själv absolut inte vill befatta mig med, är att tycka att du nog måste vara en rätt vidrig person även för övrigt (det vill säga även utanför inlägget) och att jag bör hålla mig långt bort från dig.

Fatta att Sverige i stort sett inte har ett skit med någon jävla kolonialism att göra. Vi har också gjort mer för att hjälpa folk från andra länder genom invandring än någon annat land i Europa men får bara skit tillbaks. Svenskar är överlag ett av de minst rasistiska och toleranta folken i världen enligt en undersökning. Att du dömer ut folk helt bara för de råkar använda ord som tidigare var helt ok att använda, säger mycket om dig som person.
  • Einar2
    MallaL skrev 2016-10-01 08:33:54 följande:

Så de svarta svenskarna har ingen talan? Och du blir kränkt över att inte få säga "neger"? I rest my case.

Jo, de har talan men är de inte födda här har de kanske inte full insikt i den svenska situationen. Folk som råkar säga negerbolle av vana är inte rasister. De som fokuserar på ord och ser det som symptom på rashat är de som ökar på rasismen.
  • Einar2
    MadHatter skrev 2016-10-01 08:32:16 följande:

Jag tycker verkligen att du ska läsa på lite mer om ämnet. Inte minst om rasism i Sverige, svensk "rasforskning" mm.

Visst fanns rasism tidigare i Sverige men också färre av annat ursprung. Detta är dock inget speciellt för Sverige utan hela västvärlden var så för länge sedan. Socialdemokraterna grundade rasbiologiska institutet...

Jag menar dock efter detta då Sverige var i jämförelse mycket tolerant.
  • Einar2
    Arenaman skrev 2016-10-01 08:38:22 följande:

Absolut det är väldigt tydligt på dina inlägg hur altruistisk du är... vill som sagt vara på behörigt avstånd fr dig.

Adjö

Det får stå för dig. Jag tycker som jag skrev inte att man behöver använda ordet "neger" och definitivt ska undvika det vid tillfällen då det kan såra eller stöta någon. Det är dock inte traditionellt ett rasistisk ord gällande hur det använts i Sverige.
Svar på tråden Ordet "Neger"