Ordet "Neger"
Ursäkta men jag loggades ur. Jag tycker en del här i tråden överreagerar kraftigt. Visst ska man inte stöta människor i onödan men det stämmer att ordet "neger" sågs som neutralt laddat för inte så länge sedan. Jag behöver kanske inte använda det i onödan men kan göra det utan att nödvändigtvis mena något negativt. Det riktigt sjuka idag är att själva användandet av ordet oavsett sammanhang ses som något dåligt.
Många jämför också med USA och amerikanska förhållanden, men detta är Sverige. Vi behöver inte ta till oss allt deras trams om rasrelationer och annat. Och innan någon spårar ur... "Ras" är ett begrepp som ännu används i USA och har betydelse i deras samhälle. Sverige har en en helt annan historia och bakgrund än USA. Det gäller landet, folket, kulturen och även de färgade personer som finns här. Vi har historiskt sett mycket lite koppling till slaveri och annat. Ni som är yngre fattar kanske inte det men för 30 år sedan eller mera, var situationen här en helt annan. Rasism och den ibland negativa synen på främlingar var också mycket mindre vanligt då.