Inlägg från: Konservativ |Visa alla inlägg
  • Konservativ

Ordet "Neger"

Vänsterns intolerans mot allt som de själva inte håller med om illustreras tydligt i denna tråd.

Det är helt riktigt att ordet neger var helt neutralt i det svenska (det SVENSKA, fattar ni?) språket för 30 år sedan.

Det är inte alls självklart att ordet negerboll har något med mörkhyade människor att göra. Ordet neger betyder ju svart och svarta är negerbollarna.

Mina frågor till de hysteriska upprörda människorna:

Är Nigeria och Niger rasistiska länder eftersom de har sådana namn?
    Hur ska färgen svart översättas till spanska i svenska skolor utan att kränka värdegrunden?

• Konservativ
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-01 15:33:46 följande:

Där har du fel. Negro är och har länge varit ett nedsättande ord i engelskan. Speciellt när det använts på senare tid. Det är lite som att kalla samer för lappar. Icke-samer tyckte säkert det bara var ett ord, men samerna själva var inte direkt överförtjusta om man så säger.

Jag känner en lapp. Hon tyckte att det var helt okej.
  • Konservativ
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-01 15:47:52 följande:

Jag hoppades att någon skulle komma med det otroligt genomkorkade argumentet.

Men du kan motbevisa mig enkelt: börja använda  ordet "neger" istället för svart i ALLA sammanhang.

Tex:

"Hej, jag skulle vilja ha en kopp neger kaffe tack!"

"Oj har du färgat håret neger?"

"Vilken fin ny neger rock du köpt!"

"Oj, det är nattneger ute!"

"Vill du vara vit eller neger i nästa parti schack?"

"Lilla Olle, vill du köpa de röda, de gröna eller de neger skorn?"

"Jag är lite deppig, känner mig negersint idag."

"Jag vill köpa en ny mobil, helst en neger en!"

Seså, ut och motbevisa mig nu. Spela gärna in med mobilen så vi alla får se reaktionerna.

Hur ska spanskundervisningen gå till?
  • Konservativ
    lady mormont skrev 2016-10-01 14:10:05 följande:

vill påpeka en sak till personen som hade åsikten att ordet neger inte är rasistiskt eftersom det finns länder som är döpta till ex. Niger och Nigeria, nu är det ju så att båda länderna har fått sitt namn från en flod som heter niger floden. den har hetat det sen före europerna kom till afrika och i de lokala språken så brukar ordet niger betyda olika varianter av orden vattendrag eller flod. på engelska översätts niger floden till "river of rivers".du bör därför sluta använda detta som ett skäl till varför det är okej att använda ordet neger, länderna är inte döpta efter ordet neger.

Det bevisar ju bara min ståndpunkt. Ett ord som låter lika i två språk behöver inte betyder samma sak. Det svenska neger har inte exakt samma betydelse och konnotationer som det engelska negro. Att enfaldiga ängsliga hysteriska pkmänniskor använde order neger för att genomdriva sin Habermaskommunism har inget med rasism att göra.
Svar på tråden Ordet "Neger"