Inlägg från: ashhanti |Visa alla inlägg
  • ashhanti

Ordet "Neger"

Som svart ung tjej mår jag illa bara jag läser rubriken. Värre blir det när jag läst många väldigt ignoranta inlägg här. Jag förstår verkligen inte varför man än idag envisas med att använda detta hemska ord. So what om det var neutralt i Sverige för 30 år sedan? N-ordet användes i ett fruktansvärt syfte i nedbrytandet av svarta människor, N-ordet appliceras endast på oss svarta människor men alltid är det vita som diskuterar ifall ordet skall användas eller ifall det är kränkande. Det sköna är väl att de som anser att ordet är ok att använda snart är döda, för de flesta i min omgivning är förstående, nyanserade och insatta i varför ordet inte ska användas. Det spelar ingen roll om jag skriver -Nej sluta använda ordet, du trådstartaren kommer försvara din rätt att få använda ordet till sista andetaget, och jag skulle kunna rabbla upp tusentals olika argument till varför du inte ska använda det (Varför i hela friden skall jag ens behöva det, varför kan inte jag och andra svarta bara få vara svarta? Varför kan folk som du inte respektera oss?) För mig är detta mycket mer än ett "neutralt" ord. Det är ett ord som förminskar den person jag är. Kolla på rötter, läs lite böcker, sluta vara så ignorant.

Jag får bara hoppas att såna människor som du inte lever så länge till, inget ont menat såklart!

Svar på tråden Ordet "Neger"