Inlägg från: Dr Nail |Visa alla inlägg
  • Dr Nail

Ordet "Neger"

Alltså...personligen ser jag inga problem med ordet. Det här är inte USA, vi har inte samma historia, och vi ska inte importera deras problem. Ordet har inte samma laddning är vad jag försöker säga. MEN. Om folk känner sig kränkta, varför ska man då fortsätta använda ordet? Vad vinner man på det?

• Dr Nail
    Lord Hans skrev 2016-10-02 13:38:54 följande:

Hejsan svejsan, Sverige har också hållit på och idkat slavhandel med negrer.

1784 köpte den svenska kronan ön Saint Barthelemy i Karibien av Frankrike med syfte att tjäna pengar på att importera negerslavar ifrån Afrika till försäljning i USA. Efter att slaveriet förbjudits i USA sålde man tillbaka ön till Frankrike år 1878. 

Jaja....men det var inte i samma utsträckning.
  • Dr Nail
    Lord Hans skrev 2016-10-02 13:46:23 följande:

Så det är ok att sälja lite slavar så länge som nån annan säljer mer?

Vad jag menar är att vi inte behöver ha lika dåligt samvete.
  • Dr Nail
    Kirenaj68 skrev 2016-10-02 14:16:07 följande:

Japp. Jag har för övrigt två svarta amerikanska vänner, en tjej och en kille. Dom bor här i Sverige och vi driver ofta med varandra. Dom brukar säga "hör du viting" och så bla bla  bla och jag kontrar med "vad fan säger du, neger" bla bla bla och så rullar det på tills vi står där och garvar så tårarna rinner på oss.

Jag säger som Löfven. DET HÄR ÄR INTE OKEJ
  • Dr Nail
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-02 15:42:34 följande:

Ahaaa. Så det är okey med våldtäkt, om man bara inte gör det i stor utsträckning då.

Yep. Exakt det jag menar, min vän.
  • Dr Nail
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-02 15:37:09 följande:

...men vi ska importera deras rasistiska språkbruk?

Neger är ett svenskt ord.

Jag sa ju dessutom att det är onödigt att använda det. Vad försöker du diskutera? Jag är på din sida.
  • Dr Nail
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-02 15:59:26 följande:

Är det? Många här har klamrat desperat vid att det är ett spanskt/latinskt ord.

Jaja. Det har latinska rötter, inte samma sak. Man kan diskutera semantik tills korna kommer hem, men handlar tråden om det egentligen?
Svar på tråden Ordet "Neger"