Inlägg från: Aikido |Visa alla inlägg
  • Aikido

Ordet "Neger"

Einar<randomsiffra>, jag gillar hur du tänker men det är några decennier för sent. Bigotta djävlar som du och jag får nöja oss med att säga neger i smyg och le inombords åt det kaos vi kunde skapat.

• Aikido
    Anonymplz skrev 2016-10-01 11:49:13 följande:
    Jag är själv lite åt det mörkare hållet och för mig personligen så har jag aldrig riktigt tagit illa upp när jag hört folk säga neger, kanske vid några tillfällen när det just var riktat mot mig och de ville vara elaka/såra mig. Beror nog lite på i vilket sammanhang det används i. Negerbollar är och kommer alltid vara negerbollar för mig iaf
    Skulle roa mig om en riktig blåneger med hög och ljudlig stämma beställde en negerboll och en kopp kaffe(r) på ett konditori. Skulle personalen tro att de var med i Dolda kameran?
  • Aikido
    Anonym513 skrev 2016-10-01 16:24:53 följande:

Lösning:

chokladkreation inspirerad av våra högpigmenterade afrikanska vänner

Mandel(a)kubbar?

Jaja ok de innehåller väl inte så mycket kakao men erkänn att det var lite kul.
  • Aikido
    Daimstruten skrev 2016-10-03 08:36:59 följande:
    Är det inte denna debatt om lättkränkthet som nu uppstått som gör att nuförtiden när det ska ges ut signalement på nån icke-vit så är beskrivningen "killen bar mörka kläder och keps" dvs en helt värdelös beskrivning. Är personen däremot blond går det kanonbra att skriva ut det.

I USA så sägs direkt om en person är svart, latino/hispanic, vit, asiat etc utan att nån kastar sig i gatan och skriker "jag är kränkt". Sverige har ju verkligen blivit ett helt sjukt land när man i en gärningsmannabeskrivning inte ens kan utge hur en person faktiskt ser ut. 

" target="_blank">

Men är det relevant för gemene man vad pressen (antar jag att du syftar på) skriver ut eller inte skriver ut?
  • Aikido
    Daimstruten skrev 2016-10-03 09:23:38 följande:
    Om man vill hitta vittnen till brott så ja och inte ens då vågar media ange det. Tycker det säger en hel del om dagens mediaklimat.
    Så fler vittnen skulle träda fram bara media avslöjade hudfärgen på den/de misstänkta då?
  • Aikido
    klyban skrev 2016-10-03 11:18:14 följande:

Rätt beskrivning gör ju så folk kan hålla koll på rätt personer, är inte det att föredra när man jagar folk för grövre brott?
    Och om en liten enkel beskrivning plockar bort ~95% av befolkningen som misstänkta, är inte detta nått bra?
    Sen behöver man ju inte säga neger, den saken är jag uppenbart klar med att man inte behöver.
    Det är kusligt att vi har kommit in i ett samhälle kräver att man skyddar brottslingar till att bli identifierade.
    Då det ska vara "rasistiskt" att göra ett korrekt beskrivning av gärningsman.

Men antar att våldtäkt inte är ett brott som är så noga med att lösa, annan förklaring är svår att hitta.
    Nu är jag inte tjej, men jag hade skitit fullständigt om någon tycker det är rasistiskt och göra en korrekt beskrivning av utseendet, för jag som våldtäktsoffer så känns det nog viktigare att man plockar skräpet ifrån gatorna(med skräpet så menar jag våldtäktsmän oavsett om de är invandrar eller ursvenskar, då det finns säkert nån stackare som inbillar sig jag menade invandrare och inte våldtäktsmän).

Jag vet inte. Känns som lite märkligt resonemang. Har någon sett en misstänkt person i närheten av en brottsplats ska väl denne inte behöva få hjälp i form av ledande beskrivningar för att sedan i efterhand komma på att man sett någonting. Minnet kan vara tillräckligt opålitligt utan sådan hjälp. Jag tror och hoppas (men jag är kanske naiv på den punkten) att beslut om vilka uppgifter om misstänkta gärningsmän som ska "läckas" till media tas av utredande polis/åklagare. Sedan sammanstrålar väl inte alltid polisens och medias intressen så att säga? Polisen kan väl knappast diktera vad media ska skriva och journalister/redaktörer kan ju ha lite egna agendor.
Svar på tråden Ordet "Neger"