Inlägg från: Daimstruten |Visa alla inlägg
  • Daimstruten

Ordet "Neger"

Är det inte denna debatt om lättkränkthet som nu uppstått som gör att nuförtiden när det ska ges ut signalement på nån icke-vit så är beskrivningen "killen bar mörka kläder och keps" dvs en helt värdelös beskrivning. Är personen däremot blond går det kanonbra att skriva ut det.

I USA så sägs direkt om en person är svart, latino/hispanic, vit, asiat etc utan att nån kastar sig i gatan och skriker "jag är kränkt". Sverige har ju verkligen blivit ett helt sjukt land när man i en gärningsmannabeskrivning inte ens kan utge hur en person faktiskt ser ut. 

• Daimstruten
    Aikido skrev 2016-10-03 08:45:23 följande:

Men är det relevant för gemene man vad pressen (antar jag att du syftar på) skriver ut eller inte skriver ut?

Om man vill hitta vittnen till brott så ja och inte ens då vågar media ange det. Tycker det säger en hel del om dagens mediaklimat.
  • Daimstruten
    Aikido skrev 2016-10-03 09:31:00 följande:
    Så fler vittnen skulle träda fram bara media avslöjade hudfärgen på den/de misstänkta då?
    Antal angivna av vittnen skulle kunna begränsas direkt så polisen kunde fokusera bättre på rätt individer.
  • Daimstruten
    Aikido skrev 2016-10-03 13:41:19 följande:
    Jag vet inte. Känns som lite märkligt resonemang. Har någon sett en misstänkt person i närheten av en brottsplats ska väl denne inte behöva få hjälp i form av ledande beskrivningar för att sedan i efterhand komma på att man sett någonting. Minnet kan vara tillräckligt opålitligt utan sådan hjälp. Jag tror och hoppas (men jag är kanske naiv på den punkten) att beslut om vilka uppgifter om misstänkta gärningsmän som ska "läckas" till media tas av utredande polis/åklagare. Sedan sammanstrålar väl inte alltid polisens och medias intressen så att säga? Polisen kan väl knappast diktera vad media ska skriva och journalister/redaktörer kan ju ha lite egna agendor.
    Om man endast nämner att en person är mörkt klädd på ett ställe där det befunnit sig en hel del folk så avgränsar det väl en hel del om man även anger om personen är vit, svart, asiat, mellanöstern etc. Det kanske bara fanns en svart person på platsen. 

Var det inte polisen som ville dölja brottslighet begångna av en viss grupp bakom nåt fint kodord/nummer om jag inte minns fel. Och sen finns säkerligen andra fall då det är media som inte går ut med all info dom har. Saklighet och neutralitet är ju inte riktigt medias paradgren nuförtiden.
  • Daimstruten
    MadHatter skrev 2016-10-03 14:20:17 följande:

Så du menar att polisen i de fall där de går ut med signalemnt på en misstänkt brottsling beskriver hudfärgen om den är ljus men inte om den ör mörk?

Tex:

1,80 lång, mörkhårig med skägg, ljus hy, svart huvtröja, jebs och klarblå gympaskor.

Men om personen är mörkhyad skriver man:

1,80 lång, mörkhårig med skägg, svart huvtröja jeans och klarblå gympaskor.

Hur många signalament som polisen gjort har du läst? Hur har du gjort jämförelsen hur gärningsmän med mörk respektive ljus hy blir beskrivna?

Man reagerar när det nämns och då är det vanligtvis ljushårig.
Svar på tråden Ordet "Neger"