Aikido skrev 2016-10-03 13:41:19 följande:
Jag vet inte. Känns som lite märkligt resonemang. Har någon sett en misstänkt person i närheten av en brottsplats ska väl denne inte behöva få hjälp i form av ledande beskrivningar för att sedan i efterhand komma på att man sett någonting. Minnet kan vara tillräckligt opålitligt utan sådan hjälp. Jag tror och hoppas (men jag är kanske naiv på den punkten) att beslut om vilka uppgifter om misstänkta gärningsmän som ska "läckas" till media tas av utredande polis/åklagare. Sedan sammanstrålar väl inte alltid polisens och medias intressen så att säga? Polisen kan väl knappast diktera vad media ska skriva och journalister/redaktörer kan ju ha lite egna agendor.
Om man endast nämner att en person är mörkt klädd på ett ställe där det befunnit sig en hel del folk så avgränsar det väl en hel del om man även anger om personen är vit, svart, asiat, mellanöstern etc. Det kanske bara fanns en svart person på platsen.
Var det inte polisen som ville dölja brottslighet begångna av en viss grupp bakom nåt fint kodord/nummer om jag inte minns fel. Och sen finns säkerligen andra fall då det är media som inte går ut med all info dom har. Saklighet och neutralitet är ju inte riktigt medias paradgren nuförtiden.