Inlägg från: Miss Lycka |Visa alla inlägg
  • Miss Lycka

Ordet "Neger"

Dorian Ertymexx skrev 2016-10-02 15:54:54 följande:

Ja, GUD FÖRBJUDE att Astrid Lindgren ville ÄNDRA I SIN EGEN BOK!!! SJÄLVKLART har rassarna total ensamrätt på ALLA hennes verk, och alla andras också för den delen, och att bestämma vad som är rätt eller fel!!

Men du har rätt, alla blir kränkta. Folk blir kränkta för att de inte får använda nedsättande ord om andra, och blir än mer kränkta när de blir uppläxade i ordets historia och betydelse.

Negro är inte samma sak som neger. Precis som bulgar inte är samma sak som bög (fastän det senare har rot i det förra). Och innan du fortsätter tjafsa om spanska, latin eller något annat språk, så vet att jag ÄR spansktalande, och tidigare spansklärare dessutom. Försök inte ens komma med språkhistoriska undanflykter - neger är och har alltid varit ett nedsättande ord. Precis som när vissa rappare talar om "whitey" - det finns liksom ingen positiv konnotation till ordet, trots att det "egentligen bara betyder vit".

Och det är fascinerande att du tror att dryga halva miljarden svarta alla är "unga vänsterrörelsen". Men hey, är man glad i fördomar så går det väl lätt va...

Du din aggressiva debatteknik övertygar inte.

Jag fortsätter säga neger om det passar mig. Jag tycker att det hela är fjantigt och lättkränkt.

• Miss Lycka
    MrsBroderTuck skrev 2016-10-02 19:01:59 följande:
    Precis såhär!

För övrigt bör du upphöra med att skriva ut n-ordet, även när ordet i sig diskuteras. Det skall inte användas alls, punkt.

Mmmm negerbollar det är så himla gott! Negerbollar!

Och deckaren Tio små negerpojkar är också himla bra!

• Miss Lycka

Men ni sm är så upprörda varför skriver ni inte till familjeliv och ber dem förbjuda folk att använda ordet neger på sajten?

Ni kan ju be dem plocka bort alla inlägg som innehåller ordet neger också.

Sedan om ni behöver mer inspiration för hur man kan förenkla språket så läs Orwells 1984, det är verkligen ett samhälle att se fram emot.....istället för neger kan vi ju säga svart eller varför i sann Orwellsk anda ovit.....

• Miss Lycka
    Rymdmoln skrev 2016-10-03 15:35:17 följande:
    Varför blir du så provocerad av att folk anser att det ordet är ett kränkande ord? Ingen förbjuder dig att använda det. Det blir ju dock skevt att du ska kräva att få använda kränkande ord och inte bli emotsagd? Hör du inte själv hur sjukt det låter?

Tycker här är helt andra i tråden som skrivit enorma mängder med inlägg som verkar smått besatta. Ger dem bara ett tips på hur de kan gå vidare få ut sin frustration.

jag tycker inte att några ord skall plockas bort, neger har en funktion att fylla i språket. Så det så.

• Miss Lycka
    FDFMGA skrev 2016-10-03 17:23:02 följande:
    Hm, där blev det visst kortslutning.

Nja, jag försöker väl en gång till. Ett av de drag som tycks känneteckna negerbollskramaren är oförmågan att förstå att den egna nästippen inte utgör universums ände. Konsekvensen är att negerbollskramaren då känner sig förtryckt när hen möter en annan åsikt, som i den här tråden åsikten att benämningen neger kan uppfattas som nedsättande. Inte sällan uttrycks detta som att hen blir kränkt i sin åsiktsfrihet när hen möter en annan åsikt än den egna. Man kan ju inte med bästa vilja i världen påstå att negerbollskramaren har väloljade synapser.

Var inte så lättkränkt om du ska debattera på ett forum som bevisligen inte enbart är öppet för negerbollskramare :_)

Nej, jag har inte pluggat på Södertörns högskola: Är det en fråga ni negerbollskramare försöker klamra er fast vid när ni saknar argument? Frågan saknar inte desto mindre relevans i andra sammanhang än där man diskuterar högskoleutbildningar. Det förstår du väl om du tänker efter en smula
    Du har ju inga argument! Du tycker inte det är okej att säga neger och jag tycker det. so what? Jag lär fortsätta säga neger och du får väl låta bli.
  • Miss Lycka

Hå hå ja ja och den här tråden fortsätter, med pk-haveristerna och jag fortsätter äta negerbollar. Helst med färgat strössel men kokos går också bra.
    Tra la la la la.

• Miss Lycka
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-05 18:10:47 följande:
    Vaddå svart!!! Det heter ju neger på svenska, enligt vissa, så hon borde beställa en kopp NEGER kaffe förstås.

Är det inte lite kul och se hur lång den här tråden kan bli?

Ska ta och leta upp mitt exemplar av tio små negerpojkar och den där debatten på P1 med Pascalido då de de bara viskade och viskade om n-ordet....det är så roligt att höra, när folk är så extremängsliga så att en utställning inte ens kan få heta negerkungens återkomst.

Eller vad säger du Dorian?

• Miss Lycka
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-05 19:06:33 följande:
    Jag säger att det är onödigt att använda kränkande ord om folk när det finns alternativ. Men hey, vad vet jag, jag bara tänker på folks känslor...

Är det fler ord än neger som du tror kränker folk som vi ska låta bli att använda också?

Svar på tråden Ordet "Neger"