Inlägg från: Palestrina |Visa alla inlägg
  • Palestrina

Ordet "Neger"

Jag har extremt svårt att föreställa mig vem som över huvud taget vill säga "neger", och varför.

• Palestrina
    Konfliktnojig skrev 2016-10-03 18:21:27 följande:
    Ja, så kan det vara men jag säger också neger då och då.
    Tror du att det beror på att du har svårt att förstå, att du har svagt ordförråd, svag fantasi, eller är det bara för att du är lite rasistisk?
  • Palestrina
    Konfliktnojig skrev 2016-10-03 18:29:28 följande:

Och du tycker att det är okej att vara otrevlig mot dem som använder ordet neger?

Ja, då får du väl vara det. Men tror du själv att det är ett effektivt sätt att få någon att sluta använda ordet neger?

Jag ställde bara en fråga. Jag kunde ha formulerat något mer trevligt alternativ, men jag skrev upp ungefär alla jag kunde komma på. Men du kanske kan förklara för mig, på ett sätt som jag förstår, varför du använder ordet neger ibland?
  • Palestrina
    Konfliktnojig skrev 2016-10-03 18:37:14 följande:
    Nej, tycker att du skall ta och läsa hela tråden så ser du nog att det finns många anledningar.
    Något  får du säkert själv ut av att du tycker det är kul att hitta på olika trevliga alternativ till varför jag och andra tänker fortsätta att använda ordet neger.
    Men det är ju inte du som har skrivit i tråden, och jag frågar ju dig? Om jag fick en rimlig förklaring kanske jag skulle få förståelse och sympati för din hållning, men jag förstår ju nu, att det bara inte finns. Någon rimlig förklaring.
  • Palestrina
    Konfliktnojig skrev 2016-10-03 18:51:13 följande:

Vad du och jag tycker är rimliga förklaringar är säkert två helt olika saker.

Det är mycket möjligt, men det kommer vi inte att få veta så länge du inte prövar med att erbjuda en rimlig förklaring. Men lycka till i fortsättningen, med att säga "neger".

Får jag bara ställa en sista fråga; hur känns det inom dig, när du använder ordet "neger" istället för ett neutralt ord? Är det en kittlande känsla av att göra något lite tabubelagt, känns det lite "icke-pk"? Eller är det ingenting som skaver lite illa någonstans inom dig? Eller kommer du att tänka tillbaka på den här diskussionen med lite förakt? Du kanske bara använder det med någon slags ironisk humor, som bara är bortkastad i den här tråden?
  • Palestrina
    Konfliktnojig skrev 2016-10-03 19:11:46 följande:
    Tja, det där är väl en fråga som är helt ointressant. Bättre retorik får du nog ta till om jag ska svara på fler av dina frågor. Men visst nej det var din sista fråga till mig.
    Ointressant för dig, men intressant för mig. Men som du säger, vad vi tycker - om det ena och det andra - är nog väldigt olika saker.
  • Palestrina
    Konfliktnojig skrev 2016-10-03 19:51:25 följande:
    Därför att jag är neger och alltid har sagt att jag är neger. Får jag inte kalla mig för vad jag vill?
    Du får kalla dig själv vad du vill, så länge du respekterar att andra kan uppleva det kränkande om du säger "neger" om dem och tänker efter innan du talar. 
Svar på tråden Ordet "Neger"