Inlägg från: Speakers Corner |Visa alla inlägg
  • Speakers Corner

Ordet "Neger"

Men det är väl självklart eller borde åtminstone vara för alla tänkande människor att man inte använder ett epitet som upplevs som kränkande av den som man använder epitetet om.
    Det är inte sändarens sak att avgöra huruvida det är befogat att känna sig kränkt eller ej.
    Det räcker med att veta att om jag kallar den här personen för det här så gör jag illa personen.
    Då ska jag låta bli

Sen spelar det ingen roll om ordet är hora, neger, bög, ungjävel, gubbslem eller vad du vill.
    Det finns ingen som helst anledning att hävda sin rätt att få såra andra människor.
    Det är en fråga om respekt och hänsyn gentemot sina medmänniskor. 
    Den som insisterar på att fortfarande år 2016 använda ordet neger visar brist på bådadera, och/eller bristande kunskap och intelligens. 

• Speakers Corner
    Kirenaj68 skrev 2016-10-02 14:16:07 följande:
    Japp. Jag har för övrigt två svarta amerikanska vänner, en tjej och en kille. Dom bor här i Sverige och vi driver ofta med varandra. Dom brukar säga "hör du viting" och så bla bla  bla och jag kontrar med "vad fan säger du, neger" bla bla bla och så rullar det på tills vi står där och garvar så tårarna rinner på oss.SkrattandeSkrattande
    Jaha, fast det är ju nånting ni kommit överens om och alla vet att ingen tar illa upp.
    Då är det ju bara att tuta och köra, sen att jag personligen fallerar att se humorn i det, utan snarare tycker det låter både infantilt och tämligen intelligensbefriat spelar ju ingen roll.
    Jag deltar ju iinte.

Jag vet att det finns svarta som inte tar illa upp när man använder ordet neger, men jag vet också att det finns många som gör det.
    Och jag vet att det här på forumet finns svarta människor som läser den här tråden och som också har skrivit i den om hur illa dom mår av ordet neger.
    Och det borde räcka för att vi ska avhålla oss från att använda det, för varför skulle vi använda ett ord som gör illa andra? 
    Det skulle ju bara vara elakt. 
  • Speakers Corner
    klyban skrev 2016-10-02 14:32:02 följande:
    Där blev det inte många rätt.
    Ge dig nu, det är uppenbart att du har fel och Mad Hatter och pyssel har rätt. 
  • Speakers Corner
    Konfliktnojig skrev 2016-10-03 18:51:13 följande:

Vad du och jag tycker är rimliga förklaringar är säkert två helt olika saker.

Och jag fortsätter att använda ordet neger, oavsett om du tycker det är rimligt eller ej.

Det är en rättighet vi har än så länge.

Men då kanske du kan förklara för mig vad du har för motiv för att insistera på att använda ett ord som gör människor sårade och får dom att må dåligt? 
    Bryr du dig inte om att du sårar andra människor? 
  • Speakers Corner

Ts, jag vet inte vart du växte upp  men här i Sverige där jag växte upp fick jag lära mig väldigt tidigt att ordet neger var något man inte använde, 
    Just för att det fanns människor som blev sårade och tog illa upp och det fanns andra ord man lika gärna kunde använda så slapp man såra andra.
    Och det lärde jag mig på 60-talet, så att det skulle varit helt ok och okomplicerat och att alla använde det epitetet på 80-talet stämmer helt enkelt inte. 
    Inte i min bekantskapskrets, det skulle aldrig ha fallit oss in och det gör det fortfarande inte 

• Speakers Corner
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-03 19:41:44 följande:
    Jag tycker det är det, ja. Det är okey att vara otrevlig mot mobbare och skitstövlar som medvetet och utstuderat beter sig illa.
    Håller med, kanske inte om att man ska vara otrevlig, men väääldigt tydlig om att det dom pysslar med inte är acceptabelt.
    Jag har låt tolerans mot människor som skadar andra. 
    I övrigt tycker ska få göra som dom vill, men där går gränsen, deras frihet slutar där den begränsar och skadar andra. 
  • Speakers Corner
    Konfliktnojig skrev 2016-10-03 19:51:25 följande:
    Därför att jag är neger och alltid har sagt att jag är neger. Får jag inte kalla mig för vad jag vill?
    Klart du får, men det var inte svar på frågan.
    Jag upprepar den, varför vill du göra illa andra människor såna som tar illa upp av att du säger neger.
    Bryr du dig inte om att du sårar människor? 
  • Speakers Corner
    klyban skrev 2016-10-07 13:31:19 följande:
    Jag är 100% på det klara att ordet IDAG är rasistiskt, då antirasisten gjort ordet till rasistiskt.
    Du menar för att vi har fått en medvetenhet om hur mycket det sårar andra människor att man använder det ordet
    Klart som fan att man inte använder ett ord som gör människor ledsna.
    Det borde vara självklart för alla för 5.
  • Speakers Corner
    klyban skrev 2016-10-07 17:39:57 följande:
    Underbar kommentar faktiskt.

Undra varför antirasisten inte jagar de med blåslampa, som säger svenne och liknande, och inte alls sällan på ett nedvärderande sätt?
    Svaret är väl för att vändkorset går bara åt ett håll för dom.
    Fattar du verkligen inte det, kan det ha med att göra vilka som varit förtryckta och vilka som varit förtryckarna? 
    Fast det vill inte du se
  • Speakers Corner
    Iarwain skrev 2016-10-07 18:05:33 följande:
    Bra att veta, då lägger jag ingen mer tid på dig, liksom jag inte gör med andra vetenskapsförnekare.
    Klokt beslut 
  • Speakers Corner
    klyban skrev 2016-10-07 20:39:33 följande:

Jag är tydlig att jag vill ha saklighet, fakta och logik.
    Och det du svarade på, och som matforskning och svunna tider.
    Dessa har poänger, men kan inte säga hur det verkligen är.
    Utan oftast så vet man inte.
    Hur ordet har använts från början  och före det hamnade i skrift, det kan vi med 100% säkerhet inte veta.
    Vad vi vet, och det är att ordet har inte varit nedsättande generellt under 50-70-talet.
    Men idag är.
    Jag bara antar du är med på att det är rasistiskt idag.
    Men tror du att det har varit det under hela 1900-talet?
    Och att det varit nedsättande och rasistiskt då?

Jag förnekar aldrig forskning, men när det kommer till 1600-talet.
    Så är det enkelt, vi vet inte helt säkert.

Forskningen är det närmsta fakta du kan få.
    Inser du inte det så är du vetenskapsförnekare som Larwain skrev och då är det faktiskt meningslöst att diskutera med dig.
    Du hittar på din egen värld och utgår ifrån dina egna föreställningar som är mycket mer osäkra (för att uttrycka det lindrigt) än vad vetenskapen säger. 
  • Speakers Corner
    klyban skrev 2016-10-07 20:43:29 följande:
    Inser du själv vad du skrev?
    Och vad inbillar du sig du sa?
    För att säga an vet exakt vad de menade och sa då, vet vi inte gäller idag.

Jag vet att neger inte varit nedsättande innan, men vet det är det nu.
    Tack vare antirasisten.
    Det här är typiskt hittepå som du inte har nån som helst belägg för. 
    Jag kan påstå vad som helst men om jag inte kan belägga det så finns det inte. 
    Neger har alltid varit nedsättande och oavsett så är det det idag, för många svarta upplever det så.
    Det räcker för att  varje tänkande individ ska ge fan i att använda ordet. 
  • Speakers Corner
    klyban skrev 2016-10-07 20:43:29 följande:
    Inser du själv vad du skrev?
    Och vad inbillar du sig du sa?
    För att säga an vet exakt vad de menade och sa då, vet vi inte gäller idag.

Jag vet att neger inte varit nedsättande innan, men vet det är det nu.
    Tack vare antirasisten.
    Antirasist förresten, det är en människa som tror på alla människor lika värde i samhällets mening, att alla ska leva under samma förutsättningar i ett samhälle.

Menar du att du inte tycker så?
Svar på tråden Ordet "Neger"