Inlägg från: Rymdmoln |Visa alla inlägg
  • Rymdmoln

Ordet "Neger"

klyban skrev 2016-10-02 16:13:10 följande:

Nu är ju det så att neger härstammar ifrån Spanskan och negro, som än idag frodas i Spanien.

Och även för mig, då en bit pata negra är ljuvligt.

Det har inte varit någon större skillnad att säga svart och neger innan, det är detta jag delvis säger.

Men av någon anledning som blir du rosenrasande, över nått som inte varit rasistiskt ens innan.

Skämskudde på dina inlägg... ge dig nu! erkänn att du har fel istället för att bara mala på samma saker om och om igen.
  • Rymdmoln
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-02 15:54:54 följande:

Ja, GUD FÖRBJUDE att Astrid Lindgren ville ÄNDRA I SIN EGEN BOK!!! SJÄLVKLART har rassarna total ensamrätt på ALLA hennes verk, och alla andras också för den delen, och att bestämma vad som är rätt eller fel!!

Men du har rätt, alla blir kränkta. Folk blir kränkta för att de inte får använda nedsättande ord om andra, och blir än mer kränkta när de blir uppläxade i ordets historia och betydelse.

Negro är inte samma sak som neger. Precis som bulgar inte är samma sak som bög (fastän det senare har rot i det förra). Och innan du fortsätter tjafsa om spanska, latin eller något annat språk, så vet att jag ÄR spansktalande, och tidigare spansklärare dessutom. Försök inte ens komma med språkhistoriska undanflykter - neger är och har alltid varit ett nedsättande ord. Precis som när vissa rappare talar om "whitey" - det finns liksom ingen positiv konnotation till ordet, trots att det "egentligen bara betyder vit".

Och det är fascinerande att du tror att dryga halva miljarden svarta alla är "unga vänsterrörelsen". Men hey, är man glad i fördomar så går det väl lätt va...

*tusen tummar upp*
  • Rymdmoln
    Daimstruten skrev 2016-10-03 08:36:59 följande:

Är det inte denna debatt om lättkränkthet som nu uppstått som gör att nuförtiden när det ska ges ut signalement på nån icke-vit så är beskrivningen "killen bar mörka kläder och keps" dvs en helt värdelös beskrivning. Är personen däremot blond går det kanonbra att skriva ut det.

I USA så sägs direkt om en person är svart, latino/hispanic, vit, asiat etc utan att nån kastar sig i gatan och skriker "jag är kränkt". Sverige har ju verkligen blivit ett helt sjukt land när man i en gärningsmannabeskrivning inte ens kan utge hur en person faktiskt ser ut. 

Men det där är ju inte helt sant. De brukar ge fullständigt signalament oavsett om personen är mörkhyad eller inte.
  • Rymdmoln
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-03 12:40:57 följande:

Hysch, vad har vi sagt om att använda något så PK som fakta för att motsäga stackars foliehattar!!

Haha :)
  • Rymdmoln
    Miss Lycka skrev 2016-10-03 15:28:18 följande:

Men ni sm är så upprörda varför skriver ni inte till familjeliv och ber dem förbjuda folk att använda ordet neger på sajten?

Ni kan ju be dem plocka bort alla inlägg som innehåller ordet neger också.

Sedan om ni behöver mer inspiration för hur man kan förenkla språket så läs Orwells 1984, det är verkligen ett samhälle att se fram emot.....istället för neger kan vi ju säga svart eller varför i sann Orwellsk anda ovit.....

Varför blir du så provocerad av att folk anser att det ordet är ett kränkande ord? Ingen förbjuder dig att använda det. Det blir ju dock skevt att du ska kräva att få använda kränkande ord och inte bli emotsagd? Hör du inte själv hur sjukt det låter?
  • Rymdmoln
    Konfliktnojig skrev 2016-10-03 19:57:48 följande:

Om min identitet sårar folk är det deras problem. Jag är neger.

Jag tror du förstod att det inte var din identitet som Speakers Corner menade. Självklart är det inte din identitet som sårar, det är ditt ordval.
  • Rymdmoln
    klyban skrev 2016-10-07 17:57:26 följande:

Matforskning och forskning om svunna tider, tar jag med en grävskopa salt.

Och anekdoterna är i närtid.

Du MÅSTE skämta?! Forskning om svunna tider, inser du själv vad du just skrev?
  • Rymdmoln
    Iarwain skrev 2016-10-07 18:05:33 följande:

Bra att veta, då lägger jag ingen mer tid på dig, liksom jag inte gör med andra vetenskapsförnekare.

Ja du gör nog rätt i det...
  • Rymdmoln
    klyban skrev 2016-10-07 20:43:29 följande:

Inser du själv vad du skrev?

Och vad inbillar du sig du sa?

För att säga an vet exakt vad de menade och sa då, vet vi inte gäller idag.

Jag vet att neger inte varit nedsättande innan, men vet det är det nu.

Tack vare antirasisten.

Uppenbarligen är det ingen idé att diskutera med dig, det har du visat i hela tråden. Folk ger, upp en efter en, för att du repeterar dig själv som en trasig skiva.
  • Rymdmoln
    klyban skrev 2016-10-16 10:54:22 följande:

Jo, förresten, fråga två nya igår, samma fråga och om ordet varit rasistiskt innan.

Svaret var igen, nä det var det inte.

Men frågar jag barnen, så säger de ja.

Exakt som jag säger, vet inte hur många jag är uppe i nu och som säger exakt samma sak.

Och nej, de få jag frågat är inte ett tvärsnitt för hela landet.

Och måste tillägga att ingen av dom är rasister, för den får man väl på sig annars.

Vet inte varför du ens tar upp detta. Det säger liksom ingenting. Jag kan fråga 25-30st i min omgivning minst som tycker att det ordet är rasistiskt.
Svar på tråden Ordet "Neger"