Ordet "Neger"
@TS: På 80-talet använde du alltså n-ordet för tilltala svarta personer?! Men asså har du för vana tilltala andra människor med anspelningar på deras hudfärg? Kan du ge exempel?
Själv e jag en svart person och kan bara säga jag inte vill kallas n***r av dig eller nån annan. Jag förstår det finns såna som du som nog inte menar nåt ont med ordet utan mest har svårt ta till er det inger obehag hos många svarta. Jag försöker själv visa andra människor respekt & undvika begrepp som kan uppfattas som nedsättande. Kallar inte vita svenskar för "svenne" tex. Tycker illa om när begreppet white trash används. Jag e beredd stå upp för din rätt inte behöva bli kallad sånt du tycker e nedlåtande. Kan du inte göra samma för mig?
Sen har jag förstått n-ordet en gång i tiden nog va korrekta svenska ordet & det e för mig (kan enbart tala för mig själv här!) ingen big deal om en äldre svensk som inte i övrigt e respektlös råkar använda ordet. Jag känner några äldre svenskar (vita) som nån gång råkat använda ordet när jag vart med och det rör sig om personer som visat mig mycket respekt & kärlek sen jag va liten. Dom har fattat det numera finns bättre ord använda för beskriva en svart person och tror dom nu helt vant sig av n-ordet.
Förmodligen använder jag med ibland ord/uttryck som e olämpliga men e öppen för ändra mitt språkbruk om jag får sånt förklarat för mig.
Kan tillägga den användning av n-ordet som stör mig riktigt jävla mycket e när jag eller andra svarta blir reducerade till...ja helt klart nåt annat än människor. Typ "man kan ju inte ha flockar av n****r i en modern storstad" (läst på Flashback rätt nyligen) eller n****r gör så här eller så här (alltid negativa saker). Eller man helt omotiverat omnämns som "den där n***rn".
Och det där med n***rmusik va väl heller aldrig positivt menat utan ett sätt beskriva nåt man såg som dåligt & underlägset. Fast lite komiskt då att n***rmusiken alltid blev en hit hos dom vita.
Men glöm inte att det här man alltid nedvärderat svart kultur, svarta människor e nåt som påverkar oss. För det fattade man ju tidigt ju svartare ju sämre.
With all said så e jag jag, en individ & framförallt en medmänniska. Först sen e jag svart, en afrosvensk eller afrolatinosvensk (har aldrig vart i Afrika men född av svarta föräldrar från Latinamerika, ättling till dom 15 eller 20 miljoner afrikanska slavar som skeppades över Atlanten).