Inlägg från: flygrl |Visa alla inlägg
  • flygrl

Ordet "Neger"

@TS: På 80-talet använde du alltså n-ordet för tilltala svarta personer?! Men asså har du för vana tilltala andra människor med anspelningar på deras hudfärg? Kan du ge exempel?

Själv e jag en svart person och kan bara säga jag inte vill kallas n***r av dig eller nån annan. Jag förstår det finns såna som du som nog inte menar nåt ont med ordet utan mest har svårt ta till er det inger obehag hos många svarta. Jag försöker själv visa andra människor respekt & undvika begrepp som kan uppfattas som nedsättande. Kallar inte vita svenskar för "svenne" tex. Tycker illa om när begreppet white trash används. Jag e beredd stå upp för din rätt inte behöva bli kallad sånt du tycker e nedlåtande. Kan du inte göra samma för mig?

Sen har jag förstått n-ordet en gång i tiden nog va korrekta svenska ordet & det e för mig (kan enbart tala för mig själv här!) ingen big deal om en äldre svensk som inte i övrigt e respektlös råkar använda ordet. Jag känner några äldre svenskar (vita) som nån gång råkat använda ordet när jag vart med och det rör sig om personer som visat mig mycket respekt & kärlek sen jag va liten. Dom har fattat det numera finns bättre ord använda för beskriva en svart person och tror dom nu helt vant sig av n-ordet.

Förmodligen använder jag med ibland ord/uttryck som e olämpliga men e öppen för ändra mitt språkbruk om jag får sånt förklarat för mig.

Kan tillägga den användning av n-ordet som stör mig riktigt jävla mycket e när jag eller andra svarta blir reducerade till...ja helt klart nåt annat än människor. Typ "man kan ju inte ha flockar av n****r i en modern storstad" (läst på Flashback rätt nyligen) eller n****r gör så här eller så här (alltid negativa saker). Eller man helt omotiverat omnämns som "den där n***rn".

Och det där med n***rmusik va väl heller aldrig positivt menat utan ett sätt beskriva nåt man såg som dåligt & underlägset. Fast lite komiskt då att n***rmusiken alltid blev en hit hos dom vita.

Men glöm inte att det här man alltid nedvärderat svart kultur, svarta människor e nåt som påverkar oss. För det fattade man ju tidigt ju svartare ju sämre.

With all said så e jag jag, en individ & framförallt en medmänniska. Först sen e jag svart, en afrosvensk eller afrolatinosvensk (har aldrig vart i Afrika men född av svarta föräldrar från Latinamerika, ättling till dom 15 eller 20 miljoner afrikanska slavar som skeppades över Atlanten).

• flygrl
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-02 16:30:23 följande:
    Skål
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • flygrl

Många inlägg här. Så mycket jag skulle villa bemöta men får nog ta det viktigaste så här ist. Dels att jag inte alls e ute efter rasist stämpla alla som använder n-ordet. Jag e försiktig med rasist anklagelser då det e en väldigt grov anklagelse.

Däremot tycker jag många av er e rätt så ignoranta och bortser från att svarta människor vart extremt nedvärderade och att sånt fortfarande hänger kvar.
    Jag har många gånger under uppväxten önskat jag vore vit och inte svart (därtill dark skinned dvs. allra mörkaste hudtonen). Ju ljusare ju finare, bättre...kanske mer mänsklig också. :/

Jag menar inte heller och lägga massa skuld på vita för slaveriet, kolonialismen mm. Var och en av oss kan egentligen bara ta ansvar för oss själva och inte för va dom före oss gjort & inte gjort. Jag ser inte vita människor jag möter som förtryckare eller kollektivt ansvariga för ena & andra. Önskar bara vi kunde leva samman i gemenskap & respekt för varandra.

Tycker för övrigt inte svenskar överlag e särskilt rasistiska. Tvärtom faktiskt.
    Och nej jag e INTE heller vänster. Snarare liberal (fast har inte fått rösta än). Och jag tror inte jag e helt humorbefriad heller eller saknar självdistans.
    Typ så.

• flygrl
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-02 16:58:23 följande:

Alltså, dagens självmål i debatt.

För, du vet, "neger" har HELLER alddrig varit något man "sett upp" på. Neger, negro (om folkslaget), nigger, alla dessa ord var myntade och skapade enkom som nedsättande ord, och ingenting annat. De har ALDRIG varit eufemismer.

Det är EXAKT samma för ordet neger som för ordet hora. Du KAN använda dem till en vän/inna som kanske är okey med det, men att använda det om mörkhyade eller kvinnor generellt är inte, och har aldrig varit okey. Någonsin.

Håller med i stort MEN själv uppfattar jag det som n***r back in the day va det korrekta ordet i svenskan & därför inte rasistiskt menat av tex. Astrid Lindgren. Hade hon levat nu & skrivit om Pippis pappa hade hon säkert uttryckt sig annorlunda 2016 style.
    N*gger däremot har alltid vart skällsord & menat kränka svarta. Det ordet skulle jag aldrig kunna ha nåt överseende med & ser det som få typ en f*****g spottloska i ansiktet.

Hiphopper som jag e körde jag ett tag med "nigga" hit & dit tills mina föräldrar tog ur mig det & förklara det va oacceptabelt i våran familj. Idag förstår jag dom helt. MEN det e naturligtvis skillnad på köra sånt snack internt & att random vit person kastar det på en (se "Pretty Fly (For a White Guy)"

;)
    Interna skämt, jargong mm e just interna & bygger på man vet var man har varandra. Trygg med varandra.

Lite samma som man i en familj kan skämta om varandras egenskaper typ lång, kort, tjock, ockuperar badrummet i timmar. MEN skulle nån utomstående börja kommentera nåns tjocka mage eller nåt e det liksom en helt annan grej och bara plumpt.
    Eller att morbida judiska skämt om judeförföljelser ska dras av judar & inte mig.
  • flygrl
    klyban skrev 2016-10-02 14:37:16 följande:

Det är lite som ett annat tillmäle man använder emot negrer, och apa.
    Apa är inget rasistiskt ord, men använder man det på "rätt" sätt, så kan det vara rasistiskt.
    Lite på samma sätt funkade neger, dock så kom antirasisten och kapa ordet.

Öhhh...om man använder "apa" på "rätt" sätt kan det va rasistiskt??? Jag förstår inte. Va menar du? :/
    Ja jag vet av egen erfarenhet ordet kan användas rasistiskt mot svarta. MEN asså rätt använt i min värld betecknar det djuret a p a och inget annat. Förklara, tack!
  • flygrl
    Daimstruten skrev 2016-10-03 09:36:59 följande:

Är det inte denna debatt om lättkränkthet som nu uppstått som gör att nuförtiden när det ska ges ut signalement på nån icke-vit så är beskrivningen "killen bar mörka kläder och keps" dvs en helt värdelös beskrivning. Är personen däremot blond går det kanonbra att skriva ut det.

I USA så sägs direkt om en person är svart, latino/hispanic, vit, asiat etc utan att nån kastar sig i gatan och skriker "jag är kränkt". Sverige har ju verkligen blivit ett helt sjukt land när man i en gärningsmannabeskrivning inte ens kan utge hur en person faktiskt ser ut. 

Vet du jag skulle gärna se man publicerade signalement på grova brottslingar. Oavsett hudfärg mm. Kriminella ska sättas åt hårt som fan enligt mig. När polis & media mörkar för inte "underblåsa rasismen" blir det ju i folks ögon som alla vi med invandrarbakgrund skulle va kriminella. Tramset det hålls på med nu e fan inte bra för oss skötsamma invandrare. :/
  • flygrl
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-04 00:38:56 följande:
    Astrid ångrade vad jag förstått ordvalet tämligen omgående. Det var inte ett neutralt ord då heller, det fanns bara få i Sverige som kunde protestera och påpeka detta. Kom ihåg att det på sextiotalet fortfarande var "okey" med rasism mot svarta, det var inte långt efter att Rosa Parks gjorde motstånd och hela det amerikanska apartheidlika systemet började krascha.
    Ja klart jag känner till medborgarrättsrörelsen och deras kamp! Rosa Parks va en hjältinna! Och USA va segregerat precis som Sydafrika. Dom amerikanska trupper som va med & besegrade nazisterna tillämpade själva rasåtskillnad. En sida av historien som sällan syns när Hollywood ska skildra WW2. :(

MEN medborgarrättsrörelsen använde själva ordet "negroes" om sig själva. MLK gjorde det tex. Senare gick man ifrån det. Tror Malcolm X va den som började använda "black" som i sin tur sågs som offensive av äldre svarta.
    Oh well...
  • flygrl
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-04 00:59:14 följande:
    Polisen mörkar ingenting, det är bara skitsnack och propaganda från extremhögern.
    Kallar du mig extremhöger?
    Polisen har ju själva erkänt det ligger till så och jag tycker det e en kolonial attityd om nåt där man liksom klumpar ihop oss alla som några som inte kan ge fan i begå brott. Leif GW Persson har också snackat om polisens & medias mörkande & han e knappast extremhöger heller.

Men vi har liksom diskuterat det här förut så orkar inte gå in i det igen. Däremot oroas jag väldigt va konsekvenserna av det kan bli för det stora flertal av oss som inte e kriminella:
  • flygrl
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-04 00:41:41 följande:
    Precis. De är märkligt obrydda om alla andra ord, och rentav vältrar sig i nyord och eufemismer, men just två ord går de till barrikaderna för - neger och hen. Det förra för att bevara, det senare för att utplåna. Alla andra ord för ändra betydelse, det bryr de sig inte om. Jäkligt märkligt va!
    Jag har faktiskt börjat övningsköra i pappas a u t o m o b i l. Men det ordet får man väl inte använda i det här jävla landet.
  • flygrl
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-04 01:28:47 följande:
    Nej, jag kallar dig inte extremhöger. Jag sade att det är högerextrem propaganda att polisen mörkar.
    Ok.
  • flygrl
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-04 00:43:58 följande:
    Jag tror att hen syftar på kontext, precis som du noterar. Och det är klart, alla ord kan vara kränkande i "rätt" kontext, till och med "prinskorv" eller "köttbulle" elller "planka". Vad hen missar är att vissa ord redan i sin konnotation, oavsett kontext, per definition är kränkande, oavsett kontext (annat än möjligen i en diskussion om ordet i fråga).
    Att i kontexten rassemöte kan "apa" va rasistiskt? Eller?
    Håller med dig om "vissa ord" där. N-ord tex.
  • flygrl
    klyban skrev 2016-10-07 18:39:57 följande:
    Underbar kommentar faktiskt.

Undra varför antirasisten inte jagar de med blåslampa, som säger svenne och liknande, och inte alls sällan på ett nedvärderande sätt?
    Svaret är väl för att vändkorset går bara åt ett håll för dom.
    Skrev det tidigare i tråden men kanske missade du. Jag e emot allt nedlåtande snack om människor pga deras ursprung/hudfärg och gillar inte heller när sånt riktas mot vita. "Svenne" använder jag INTE just av det skälet. :/

Sen en grej som kommit upp i tråden. Ordet "svart" e inte problematiskt som en del tycks tro som tydligen har problem (?) beställa kaffe. Jag & nog alla svarta jag känner ser oss som just det. Svarta alltså. :)

Och skrev också tidigare i tråden det inte e big deal för mig personligen om en i övrigt respektfull person från tiden då n-ordet va korrekta svenska ordet skulle råka använda det.
    Däremot brukar jag då påpeka jag föredrar man använder "svart".

Uppskattar däremot inte personer som reducerar mig eller andra svarta till enbart vår hudfärg. Jag e en människa med känslor & individuella egenskaper precis som vita människor.
  • flygrl
    klyban skrev 2016-10-08 09:13:00 följande:

Det räcker ju liksom inte med ett fåtal.
    Men visst är det konstigt att antirasisten inte ger sig på dessa med samma frenesi.
    Men jag vet att de är rätt stora hycklare när det kommer till detta område.

Sen är det en liten förenkling att säga man reducerar en människa till en hudfärg.
    Det skulle ju betyda att man inte kan säga nått om en person oavsett färg, kön eller yrke.....
    Så jag väljer att inte se det så, men det finns säkert en del som gör detta.

Vet inte va du menar med "räcker ju liksom inte med ett fåtal".
    Det jag menar med reducera en människa till sin hudfärg e när man för en del människor reduceras till "den där n***rn" dvs en person som ses som representant för ett kollektiv med väldigt negativa egenskaper. N***rn e då dum, lat, våldsam, kriminell, knappt mänsklig ("apor"). När man missar se svarta som medmänniskor och ffa individer. :(

Jag menade aldrig man inte ska kunna säga nåt om svarta personer. Självklart måste man kunna det! MEN möter man tex mig som faktiskt INTE varken e lat eller våldsam utan försöker möta andra med respekt förväntar jag mig få bli sedd som en människa & individ. E det för mycket begärt eller vadå?
  • flygrl
    klyban skrev 2016-10-09 11:16:46 följande:

Håller inte alls med om att kalla någon för ett fysiskt drag de har och reducera dessa till bara detta drag.
    Det är nått som får stå för dig, så funkar inte jag och de människor jag har omkring mig.
    Måste nog säga att man måste nog vara rätt ignorant för ens tänka så, jag är öppen och låser inte fast mig på en detalj som färg på hud eller andra karistiska drag på en människa.

Whatever
  • flygrl
    absalon skrev 2016-10-09 12:09:33 följande:

Skulle inte gilla om mörkhyade människor började kalla mig för "viting" eller "blekfis". Då jag vet att många mörkhyade ogillar att bli benämnda "svarting" eller "neger" låter jag bli att använda dessa benämningar om dem.
    Mycket lättbegripligt!

Svårare än så behöver det inte va. Ömsesidig respekt liksom.
  • flygrl
    ica skrev 2016-10-09 15:13:01 följande:
    Jag har blivit kallad både ock. Inte vad jag helst vill bli kallad. Men jag är en blekfis.
    Einar76 skrev 2016-10-01 07:25:14 följande:

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

Man kallade väl inte alla mörkhyade för neger utan just svarta med afrikanskt utseende. Eller?
    Ville egentligen inte posta mer i den här tråden men då diskussionen verkar fortsätta kan jag väl lika väl svara dig.
    Jag tycker inte nån ska behöva bli kallad nedlåtande saker pga sin hudfärg, ursprung mm. Så inte du heller och jag hoppas du säger ifrån om nån riktar såna ord mot dig. Du e fan ingen blekfis damn it.

Sen va det väl så med n-ordet som du skriver. Samma med ordet "svart" enligt mig. Jag avser personer med svart afrikanskt ursprung & inte tex. mörkhyade indier eller aboriginer.

Men en viktig grej e att det tex funnits svarta i Las Americas i flera hundra år och som byggt upp en egen identitet som afrolatinos i Latinamerika & african americans i Nordamerika. Mina föräldrar e afrolatinos, jag e född & uppvuxen i Sverige och ogillar när man reducerar mig till "afrikan". Även om jag också e stolt över mitt afrikanska ursprung. :)
Svar på tråden Ordet "Neger"