Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Ordet "Neger"

klyban skrev 2016-10-01 14:35:13 följande:
    Svarta är bruna.
    Jag har aldrig behov att ha ett ord som jag måste säga.
    Om nu det är så att man ska beskriva ursprung på nått sätt, så är neger för mig helt helt naturligt och fullständigt oladdat ord.
    Och detta sker väldigt sällan, då jag sällan beskriver "ras".
    Exakt. Det är oladdat FÖR DIG. Jag kanske tycker att "manshora" är oladdat, får jag använda mig av det då om dig? Givetvis inte, för DU skulle troligen finna det rätt ofint. Det är liksom inte så att det är fel för att en själv tycker det är kränkande, utan för att den som ordet beträffar finner det så.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Einar76 skrev 2016-10-01 07:42:31 följande:
    Mycket bra svar. Begreppet kommer ju från spanskans eller portugisiskans "negro" vilket härrör från latin och betyder "svart". Att kalla någon "svart" är kanske inte alltid lämpligt, men ses oftast inte som varken förolämpande eller rasistiskt. Afro-amerikaner använder ju t.ex. själva ofta ordet "svart". Så sett till vad ordet egentligen betyder borde det vara ok att använda.

Jag vill naturligtvis inte stöta eller såra någon, men råkar ibland av vana använda detta ord. Jag ställer som jag skrev mig också frågande till varför ordet ses som negativt. Engelskans motsvarighet är "negro" och det ses i USA inte som ett rasistiskt epitet.
    Där har du fel. Negro är och har länge varit ett nedsättande ord i engelskan. Speciellt när det använts på senare tid. Det är lite som att kalla samer för lappar. Icke-samer tyckte säkert det bara var ett ord, men samerna själva var inte direkt överförtjusta om man så säger.
  • Dorian Ertymexx
    Einar76 skrev 2016-10-01 07:48:33 följande:
    "Horunge" var negativt och förolämpande även på min tid. Jag använde det inte om någon, och det kan inte jämföras med "neger" som tidigare inte alls sågs som ett negativt laddat begrepp. Man talade om "negermusiker" i USA och annat, ofta i positiv bemärkelse.
    Och ordet "gringo" är också neutralt. Om man inte är vit.
  • Dorian Ertymexx
    Einar76 skrev 2016-10-01 07:55:24 följande:
    Kanske men det är kränkande att någon ska bestämma vilka ord vi får använda. Jag kan undlåta att säga "neger" till en färgad person men denne har i sin tur inget att göra med vad jag kallar ett bakverk. Vilken laddning jag och andra svenskar anser att t.ex. ordet "negerbolle" har, är inte ovidkommande.
    Ingen har sagt vilka ord som får användas eller inte. Du får säga vilka ord du vill. Däremot ska du vara medveten om konsekvenserna av dina ordval, vilken bild du ger av dig själv inför andra.
  • Dorian Ertymexx
    Einar2 skrev 2016-10-01 08:25:43 följande:
    Ursäkta men jag loggades ur. Jag tycker en del här i tråden överreagerar kraftigt. Visst ska man inte stöta människor i onödan men det stämmer att ordet "neger" sågs som neutralt laddat för inte så länge sedan. Jag behöver kanske inte använda det i onödan men kan göra det utan att nödvändigtvis mena något negativt. Det riktigt sjuka idag är att själva användandet av ordet oavsett sammanhang ses som något dåligt.

Många jämför också med USA och amerikanska förhållanden, men detta är Sverige. Vi behöver inte ta till oss allt deras trams om rasrelationer och annat. Och innan någon spårar ur... "Ras" är ett begrepp som ännu används i USA och har betydelse i deras samhälle. Sverige har en en helt annan historia och bakgrund än USA. Det gäller landet, folket, kulturen och även de färgade personer som finns här. Vi har historiskt sett mycket lite koppling till slaveri och annat. Ni som är yngre fattar kanske inte det men för 30 år sedan eller mera, var situationen här en helt annan. Rasism och den ibland negativa synen på främlingar var också mycket mindre vanligt då.
    Och för inte så länge sedan betydde "bög" bulgar, inte homosexuell. För det första har du direkt fel, ordet var aldrig neutralt, och för det andra förändras ords innebörd och laddning över tid. Deal with it.
  • Dorian Ertymexx
    Einar2 skrev 2016-10-01 08:35:01 följande:
    Fatta att Sverige i stort sett inte har ett skit med någon jävla kolonialism att göra. Vi har också gjort mer för att hjälpa folk från andra länder genom invandring än någon annat land i Europa men får bara skit tillbaks. Svenskar är överlag ett av de minst rasistiska och toleranta folken i världen enligt en undersökning. Att du dömer ut folk helt bara för de råkar använda ord som tidigare var helt ok att använda, säger mycket om dig som person.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_kolonier

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_slavhandel

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/darfor-far-vi-inte-glomma-slaveriets-offer/
  • Dorian Ertymexx
    Konservativ skrev 2016-10-01 09:24:06 följande:
    Vänsterns intolerans mot allt som de själva inte håller med om illustreras tydligt i denna tråd.

Det är helt riktigt att ordet neger var helt neutralt i det svenska (det SVENSKA, fattar ni?) språket för 30 år sedan.

Det är inte alls självklart att ordet negerboll har något med mörkhyade människor att göra. Ordet neger betyder ju svart och svarta är negerbollarna.

Mina frågor till de hysteriska upprörda människorna:

Är Nigeria och Niger rasistiska länder eftersom de har sådana namn?
    Hur ska färgen svart översättas till spanska i svenska skolor utan att kränka värdegrunden?

Jag hoppades att någon skulle komma med det otroligt genomkorkade argumentet.

Men du kan motbevisa mig enkelt: börja använda  ordet "neger" istället för svart i ALLA sammanhang.

Tex:

"Hej, jag skulle vilja ha en kopp neger kaffe tack!"

"Oj har du färgat håret neger?"

"Vilken fin ny neger rock du köpt!"

"Oj, det är nattneger ute!"

"Vill du vara vit eller neger i nästa parti schack?"

"Lilla Olle, vill du köpa de röda, de gröna eller de neger skorn?"

"Jag är lite deppig, känner mig negersint idag."

"Jag vill köpa en ny mobil, helst en neger en!"

Seså, ut och motbevisa mig nu. Spela gärna in med mobilen så vi alla får se reaktionerna.

• Dorian Ertymexx
    Konservativ skrev 2016-10-01 15:49:39 följande:
    Hur ska spanskundervisningen gå till?
    Som spansktalande och tidigare spanslärare kan jag rakt av svara - oförändrat. Då svart på spanska är "negro" (eller "negra" i femininum), inte "neger", så finns det inga problem.

Frågor på det?
  • Dorian Ertymexx
    Konservativ skrev 2016-10-01 15:47:57 följande:
    Jag känner en lapp. Hon tyckte att det var helt okej.
    Så - om jag känner en kvinna som är okey med att kallas slampa (och jag känner flera som tolkar ordet positiivt) så betyder det automagiskt att jag kan kalla ALLA kvinnor för slampa?
  • Dorian Ertymexx
    Kirenaj68 skrev 2016-10-02 03:40:11 följande:
    Såg en bild från Kopparbergs marknad i Facebook idag. Vid ett av stånden stod det att läsa "Kaffe+Negerboll 10 kr". Bakom bordet stod ståndinnehavaren: En leende afrikan. Härligt med folk som har lite självdistans. Ibland får jag en känsla av att de politiskt korrekta har mer ont av ordet neger än de svarta.
    Din känsla är felaktig. Och det är skillnad på att nyttja självdistans och att kalla någon för något otrevligt. Lite som om en kvinna du känner skämtsamt kallar sig hora - det berättigar dig inte att till vardags kalla henne för hora. Du kan kanske säga att du är dum i huvudet när du gjort något korkat, du skulle nog inte gilla att dina vänner började kalla dig dum i huvudet till vardags för det. Samma sak.
Svar på tråden Ordet "Neger"