Inlägg från: Daniel12 |Visa alla inlägg
  • Daniel12

Ordet "Neger"

"Neger" betyder ju inget annat än just svart, och är således en benämning utifrån hudfärg. Jag vill inte kalla det rasistiskt, eftersom vi ju kallas för vita eller svennar. Visst det finns väl de som försvarar användandet av ordet för att de har en syn på mörkhyade som mindre värda, men för mig är det mer ett spontanord som jag säger utan att reflektera över det.

• Daniel12
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 18:25:55 följande:
    Nej. "Neger" betyder inte svart. Precis som "svenne" inte betyder svensk, eller "whitey" inte betyder vit. Eller "guling" inte betyder gul, "rödskinn" inte betyder röd och så vidare.

Men du är förstås välkommen att göra mitt test, och gå runt och ersätta ordet svart med neger i alla sammanhang, och se hur det fungerar.
    Du verkar hemskt okunnig, eller dribbar bara med mig. Nu ska jag ta en kopp neger kaffe (dvs svart kaffe)..

• Daniel12
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 18:45:25 följande:
    Varandes spansktalande och tidigare lärare i spanska, med intresse för latin och historia - nej, jag är inte okunnig. Tvärtom, faktiskt.
    Ja jag vet att det finns många här på FL som påstår sig vara både det ena och det andra. Jag har sett dig i en massa trådar och du framstår inte som speciellt kunnig i något. Tjänar du 500 000 eller mer om året också, som så många andra FL:are? Det enda du gör här verkar vara att racka ner på sverigedemokrater och människor som har en sexualmoral. Har inte sett några intellektuellt högtstående inlägg från dig direkt.

• Daniel12
    klyban skrev 2016-10-16 19:02:38 följande:

Jag upplever h*n enbart är i forumet  för tjafset skull.
    Det är oftast bara vändningar på exakt samma man sa tidigare, men upprepar det som en fråga tillbaka.

Han är endast här för att häckla sverigedemokratiska sympatisörer och monogama människor. Han ser det som någon sorts trumf att försöka övertyga folk om att mångkultur och sexuell lössläppthet är det vi ska sträva efter.

Allting som gynnar honom själv och hans dekadenta värld. Tycker man annorlunda blir man hånad och ifrågasatt.

• Daniel12
    EnAnonumius skrev 2016-10-16 22:37:52 följande:
    Du skall knappast spekulera i andras huruvida de är kunniga eller inte.
    Man kan ju dra fram alla dina trådar DU starrart du framstår som totalt icke kunnig i dem. Så sitt inte och kasta sten i glashuset. Dina trådstarter ligger på en nivå man kan hitta hos tonåringar som saknar kunskap perspektivtänk, nyans tänkande. Dina trådtradare är otroligt binära och du bevisar att du är skicklig på att döma på ytliga svartvita grunder.

Sedan vad har sexualmoral, vad det är nu för s.k sexualmoral du syftar på, i denna tråden att göra?
    Ingen bad dig lägga näsan i blöt. Du och Dorian är samma skrot och korn, tillsammans med ett gäng andra FL:are. Ni kan ju träffas och ha det mysigt tillsammans..

• Daniel12
    FDFMGA skrev 2016-10-17 07:44:38 följande:
    Daniel12 skrev 2016-10-16 19:00:08 följande:
    Ja jag vet att det finns många här på FL som påstår sig vara både det ena och det andra. Jag har sett dig i en massa trådar och du framstår inte som speciellt kunnig i något. Tjänar du 500 000 eller mer om året också, som så många andra FL:are? Det enda du gör här verkar vara att racka ner på sverigedemokrater och människor som har en sexualmoral. Har inte sett några intellektuellt högtstående inlägg från dig direkt.
    Daniel12 skrev 2016-10-17 03:33:39 följande:
    Ingen bad dig lägga näsan i blöt. Du och Dorian är samma skrot och korn, tillsammans med ett gäng andra FL:are. Ni kan ju träffas och ha det mysigt tillsammans..

Hm, fyra personangrepp i rad.

Tänk att man kan bli så upprörd över att det finns personer som inte har behov av att använda nedsättande uttryck om andra människor hudfärg

Det är inte det jag är upprörd över. Jag upplever det som ett personangrepp när Dorian försöker driva med mig och nedvärdera mitt intellekt när han påstår att neger inte betyder svart, guling kommer inte från ordet gul, rödskinn kommer inte av ordet röd osv. Antingen dribblar han med mig eller så resonerar han på ett sätt jag inte förstår.. i syfte att förvirra mig. Det är inte heller schysst.

• Daniel12

Dorian: Här har du en språkkunnig som bekräftar att ordet neger kommer av det latinska ordet för svart. Tyvärr har man tydligen, i den politiska korrekthetens namn, tagit bort den betydelsen från wikipedia och SAOL, men ursprunget kommer man inte ifrån,även om man ändrar på fakta för att hjärntvätta folk.

linneassprakblogg.com/2011/04/11/varfor-far-man-inte-saga-neger/

• Daniel12

Googlar du dessutom på "svensk latinsk" så får du fram googles översättare som översätter ordet svart till "nigrum".

Inte lätt för etablissemanget att hålla reda på alla sidor på nätet i sin iver att undanhålla fakta för folket.

Ps. Som du förstår har jag aldrig varit hemma på latin, men jag är inte dummare än att jag kan ta reda på saker.

• Daniel12
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-17 10:54:31 följande:
    Ehm du förstår väl att det är skillnad på "kommer ifrån", vilket jag inte förnekat och "betyder samma sak som", vilket jag påpekat att det inte gör? Det är en milsvidd skillnad på att ett ord härstammar från ett annat och att de är synonymer. Det vet väl rimligen du också!

Som sagt, precis som med "whitey", som kommer från white, men betyder inte samma sak som white. Eller som guling kommer från gul, men betyder inte gul.
    Okej, ska vi ägna oss åt hårklyverier så.. jag avsåg inte synonymer utan ursprung, men jag var nog otydlig med det. Synonymen enl. bl.a. wikipedia är benämning på människor med svart hudfärg, det står dock att den är "föråldrad" och nedsättande, men inte på vilket sätt den skulle vara det. Kanske för att hudfärgen inte är helt svart utan brun?

• Daniel12
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-17 10:51:43 följande:
    Så att jag konstaterar fakta ser du som personangrepp??
    Nej det var väl inte din avsikt, utan jag som missförstod..

Svar på tråden Ordet "Neger"