Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Ordet "Neger"

flygrl skrev 2016-10-04 00:22:56 följande:
    Kallar du mig extremhöger? Polisen har ju själva erkänt det ligger till så och jag tycker det e en kolonial attityd om nåt där man liksom klumpar ihop oss alla som några som inte kan ge fan i begå brott. Leif GW Persson har också snackat om polisens & medias mörkande & han e knappast extremhöger heller. Men vi har liksom diskuterat det här förut så orkar inte gå in i det igen. Däremot oroas jag väldigt va konsekvenserna av det kan bli för det stora flertal av oss som inte e kriminella:
    Nej, jag kallar dig inte extremhöger. Jag sade att det är högerextrem propaganda att polisen mörkar.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-05 16:15:13 följande:

LoL
    Snacka om vänstervriden "media".
    Då väljer jag nog SVT alla dagar i veckan på denna fråga.

Fakta är:
    www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/polisen-m...

Vänstervriden??? Motargument skrivs av alla möjliga, inklusive moderater, liberaler men också vänster förstås. Men det är klart, är man ute och seglar på extremhögern så blir ju allt och alla vänster förstås...
  • Dorian Ertymexx
    Kirenaj68 skrev 2016-10-05 17:42:28 följande:
    Det gör du rätt i. Ta en kopp SVART kaffe med en skvätt VIT mjölk i också. MumsFlörtFlört
    Vaddå svart!!! Det heter ju neger på svenska, enligt vissa, så hon borde beställa en kopp NEGER kaffe förstås.
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-05 18:34:00 följande:

Kallar man SVT för högervriden, ja då är man ute och seglar.
    Såg innehållet på den sidan, och det råder noll tvekan om att de är partiska i invandrarfrågor, med tanke på vad de sa där.
    Det är ett gäng överambitiösa antirasister på den sidan.

SVT har rapporterat detta, poliser berättat det samma.
    Varför är det så svårt att ta in för dig?

Snacka om var ironi flyger över huvudet på dig.
    Negerkaffe är inget vedertaget begrepp för kaffe, har faktiskt aldrig NÅGONSIN hört talas om detta innan.

Men efter googling så såg jag det fanns, dock endast med 433 träffar, så det förklarar allt i varför jag missat den innan-

Exakt. Och vet du VARFÖR du aldrig hört det förr? För att neger inte betyder svart! Har aldrig gjort! Och med det faller också försvaret för negerboll och neger som en neutral term.
  • Dorian Ertymexx
    Miss Lycka skrev 2016-10-05 18:43:06 följande:

Är det inte lite kul och se hur lång den här tråden kan bli?

Ska ta och leta upp mitt exemplar av tio små negerpojkar och den där debatten på P1 med Pascalido då de de bara viskade och viskade om n-ordet....det är så roligt att höra, när folk är så extremängsliga så att en utställning inte ens kan få heta negerkungens återkomst.

Eller vad säger du Dorian?

Jag säger att det är onödigt att använda kränkande ord om folk när det finns alternativ. Men hey, vad vet jag, jag bara tänker på folks känslor...
  • Dorian Ertymexx
    Miss Lycka skrev 2016-10-05 19:11:54 följande:

Är det fler ord än neger som du tror kränker folk som vi ska låta bli att använda också?

Japp. Lapp (om same), zigenare, rödskinn, guling, "whitey", svenne, hora, bajspackare, breeder... finns många.
  • Dorian Ertymexx
    Kirenaj68 skrev 2016-10-05 20:07:02 följande:
    Finska pinnar, månne?
    Om finnar skulle ta illa upp av ordet "finne" skulle jag onekligen vara emot det namnet på bakverket också. Men jag har aldrig hittills hört någon från Finland, eller finlandssvensk, eller svenskfinlandare, klaga på ordet. Men som sagt, skulle finnar föredra att kallas, säg, suomis, så då gör man ju rimligen det.
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-05 19:11:38 följande:

Svart kaffe ~470000 träffar.
    Negerkaffe 433 träffar.
    Mycket självförklarande, och väldans tydligt att du barnslar dig.

Och sen det ord man verkligen använder "kaffe" ~36miljoner träffar, punkt slut Solig

Nej, det är du som barnslar dig. För vad det gör tydligt är att "neger" inte betyder svart. Du kan liksom inte använda ordet neger som en synonym för svart i något sammanhang, någonsin.
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-05 23:04:48 följande:

Vi alla vet att ord inte går exakt översätta till annat område, trodde du var såpass klipsk att veta detta.
    I fallet en svart män så är även neger ett ord som är funktionell och säga det är en svart människa.
    Medans svart och kaffe har avsaknaden av mjölk och göra.
    Men vill du säga det är samma, så är det nått du får stå för.
    Jag tänker då inte stå för det, så nu är det upp till dig och bestämma dig.
    (ps berätta inte för mig, jag är inte intresserad).

Om du med "funktionell" menar att det fungerar för att nedvärdera och kränka, så ja, absolut.

Och som sagt, jag är språklärare. I spanska. Och engelska. Och även i övrigt språkintresserad. Så jag kan det här med semantik, pragmatik och en del etymologi också. Du kan lika gärna försöka övertyga Zlatan om att du är bättre på fotbill liksom.
Svar på tråden Ordet "Neger"