Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Ordet "Neger"

klyban skrev 2016-10-06 06:18:33 följande:

Nä, det är du som menar detta.

Det räcker liksom jag är bättre på en sak på fotbollen över Zlatan, så faller ju det argumentet och det är jag.
    Och sen att han är bättre på 10000 andra saker spelar liksom ingen roll.

Neger är omgjort av antirasisten till vara nedvärderande och rasistiskt.
    Sen kan alla ord vara nedvärderande om man bara säger det "rätt".
    Jag har aldrig sagt neger i ett nedvärderande sätt, mer än i ett sammanhang bevisa en poäng.
    Och då enbart av en retorisk anledning, så ingen praktiskt situation.

Nej det är det inte. Som dussinet personer nu har försökt banka in i ditt vattentäta medvetande - neger är och har alltid varit ett nedsättande ord.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-06 12:45:44 följande:
    Fråga 4st på jobbet idag, samtliga sa att de använt neger, aldrig sett det som nedsättande och även inser att det är omgjort till vara rasistiskt.
    Och använder inte neger idag.
    Antirasister verkar ha svårt för verkligheten.
    Va? Är du antirasist?
  • Dorian Ertymexx
    Nox Viator skrev 2016-10-06 12:30:11 följande:
    Jag är helt överens med dig, DE kör alltid med....retorisk härskarteknik (bra uttryck) och att upplysa om att man minsann är lärare/forskare i ditten och datten i syfte att framstå i bättre dager. Det blir bara löjligt.
    Jag kan påstå att jag är kosmologiforskare av samma klass som Stephen Hawking, ingen här som kan bevisa att jag ljuger!
    Jodå. När du börjar dabba dig och inte kan påvisa att du förstår kosmologi blir du avslöjad illa kvickt. Och det är lite märkligt att du anser att folk som faktiskt har koll inte räknas. Skulle du alltså föredra att opereras av en valfri snubbe hellre än en kirurg? Få tandläkarhjälp av någon främling på gatan hellre än en tandläkare?
  • Dorian Ertymexx
    Nox Viator skrev 2016-10-06 15:15:04 följande:
    Vadå börjar dabba mig, jag kanske kan mer om kosmologi än vad du, eller gemene man för den delen, för att framstå som en riktigt kompetent forskare. Varken du eller någon annan kommer kunna sätt dit mig och det är samma sak gällande dina påstådda kunskaper inom språk. Ingen som VET att du talar sanning angående hur du har införskaffat den kunskapen du har. 

Kirurger och tandläkare måste, enligt vad jag vet om anställningsförfarande i Sverige, visa papper på deras utbildningsnivå och eventuella tidigare anställningar inom deras yrke. Detta var ett ytterligt märkligt argument att försöka sätta dit mig. Tom för att komma från dig.

Den härskartaktik du jämt använder dig av är väldigt effektiv, så jag kan förstå att du kör på som du alltid gjort. Men för vissa av oss är den också väldigt genomskinlig.

Vad gäller trådens ämne så anser jag inte ordet "neger" är det minsta kränkande, och faktum är att (jag jobbar inom en koncern med cirka 2500 anställda) på mitt jobb är det en hel del (nu skall jag vara pk för din skull) svarta/mörkhyade anställda och jag har frågat några stycken rent ut, bara för att jag ville veta deras åsikt i frågan, om vad dom föredrog att bli kallade. Mörkhyade eller negrer? Och ingen av dom jag frågade brydde sig ett dugg. 
    "Säg du neger om du vill det", eller liknande var vad jag fick till svar. Förvisso frågade jag bara 4 stycken men svaren var likvärdiga. 
    Jag använder, trots svaren jag fick, inte ordet "neger", finns ingen anledning när det verkar finnas individer som blir kränkta av uttrycket. Jag anser dock att debatten fått smått löjliga proportioner. Men det är Sverige i ett nötskal det.
    Kanske, men troligen inte. Och om du kan mer, ja, då kan du ju mer! Då ljuger du ju inte om att du kan mer, eller hur? Du liksom gör självmål här - om du verkligen kan mer än gemene man så är det ju inte lögn om du säger att du kan mer än gemene man. Om du däremot ljuger så kan du ju inte mer, och blir därför troligen rätt snabbt avslöjad. Så vad är problemet?
  • Dorian Ertymexx
    Nox Viator skrev 2016-10-06 15:15:04 följande:
    Vadå börjar dabba mig, jag kanske kan mer om kosmologi än vad du, eller gemene man för den delen, för att framstå som en riktigt kompetent forskare. Varken du eller någon annan kommer kunna sätt dit mig och det är samma sak gällande dina påstådda kunskaper inom språk. Ingen som VET att du talar sanning angående hur du har införskaffat den kunskapen du har. 

Kirurger och tandläkare måste, enligt vad jag vet om anställningsförfarande i Sverige, visa papper på deras utbildningsnivå och eventuella tidigare anställningar inom deras yrke. Detta var ett ytterligt märkligt argument att försöka sätta dit mig. Tom för att komma från dig.

Den härskartaktik du jämt använder dig av är väldigt effektiv, så jag kan förstå att du kör på som du alltid gjort. Men för vissa av oss är den också väldigt genomskinlig.

Vad gäller trådens ämne så anser jag inte ordet "neger" är det minsta kränkande, och faktum är att (jag jobbar inom en koncern med cirka 2500 anställda) på mitt jobb är det en hel del (nu skall jag vara pk för din skull) svarta/mörkhyade anställda och jag har frågat några stycken rent ut, bara för att jag ville veta deras åsikt i frågan, om vad dom föredrog att bli kallade. Mörkhyade eller negrer? Och ingen av dom jag frågade brydde sig ett dugg. 
    "Säg du neger om du vill det", eller liknande var vad jag fick till svar. Förvisso frågade jag bara 4 stycken men svaren var likvärdiga. 
    Jag använder, trots svaren jag fick, inte ordet "neger", finns ingen anledning när det verkar finnas individer som blir kränkta av uttrycket. Jag anser dock att debatten fått smått löjliga proportioner. Men det är Sverige i ett nötskal det.
    Och jag känner en stor grupp kvinnor som är okey med att bli kallade slampa. Betyder det att ordet generellt är neutralt och icke kränkande? Är det då okey att gå runt och kalla kvinnor för slampa till höger och vänster?
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-06 17:57:22 följande:
    Andra källor säger att det kommer ifrån ordet svart på Spanska, och tidigare än skrift såklart.
    Hur kommenterar man något ifrån 1600-talet?

Det motsäger inte Iarwains påstående. Att det har ROT i spanska har ingen ifrågasatt, men det har inte BETYDELSEN svart för det.

Det är precis som med ordet "svenne", det har bara rot i ordet "svensk", och "svensk" är ju inte kränkande - betyder det automagiskt att "svenne" inte är kränkande då?

• Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-06 20:00:56 följande:

Alla vet ord behöver inte ha en enda betydelse.
    Så inget du sa där, styrker det du sa, mer än att det använts på två sätt.

Och kan hålla med om detta.
    Vi kan ta ordet punda som fick en betydelse på ett tillstånd man fick under berusning av amfetamin.
    Och då när det blev aktuellt någon gång vid 50-70-talet.
    Som har ett flertal betydelser sedan man kom på ordet.
    Och idag så används det oftast för nedvärdera en som använder droger, och oavsett vad den använder.
    Det visar hur ord utvecklas, och visa rätt okey min poäng att ord inte behöver vara nedvärderande hela tiden genom historien.
    Utan visar språket utvecklas och ändrar sig.
    Och jag är på det klara, att neger är idag ett ord som mer generellt anses som rasistiskt ord.
    Men det betyder inte att det alltid varit så, och där är poängen om du klarar av att förstå den.

Även så kan man ta massor av ord och använda dom nedvärderande, fast än de i sig inte är detta alls.
    Det har helt och hållet på hur man säger ordet, sammanhang och syfte till varför man säger ordet som man gör.

Och givetvis har ordet en koppling till svart, även om den kopplingen har minskat idag.

Sant, semantik kan vara ganska intressant så. Men - neger har inte flera betydelser på svenska. Det har bara en endaste betydelse.
  • Dorian Ertymexx
    nattuv skrev 2016-10-06 20:41:00 följande:
    Det finns de som tar illa upp av finne eftersom det är nedsättande. Fast de är inte i den positionen att de kan klaga då de inte tillhör en grupp som stämplats som utsatt.
    De kan inte vara många, då de jag inte hört om detta tidigare. Men som sagt, om jag får något annat att kalla dem för istället så byter jag förstås.
  • Dorian Ertymexx

Wow, inte kollat här ett tag, och sett att det är ett gäng nya inlägg. Men föga förvånande har inte diskussionen kommit ett steg längre. Blir lätt så när någon bestämt sig för att leka betongvägg och vägra ta in ny information, utan tjötar på i samma trötta spår.

">

• Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-14 18:55:26 följande:
    Svårt och ta in informationen att det faktiskt funnits en bra tidsperiod där neger inte varit nedsättande.
    När var det? Såvida du inte kommer från en fjärran framtid och har ett framtidsperspektiv kan jag svårligen se någon period där ordet inte varit nedsättande.
Svar på tråden Ordet "Neger"