• Seven Costanza

Jobba deltid och skydda SGI, ta ut FP året runt?

Jag är lärare och önskar jobba 60% och skydda min heltids-SGI genom att ta ut två FP-dagar per vecka, måste jag då ta ut dessa två FP-dagar varje vecka _året runt_ även på alla lov och under min sommarsemester? I min kommun arbetar vi in så att vi är helt lediga alla lov utom några dagar i början och slutet av elevernas sommarlov.

Tycker inte att jag hittat något tydligt svar och vill gärna veta om jag ska räkna med att det alltså går åt i snitt 104 FP-dagar per år (2dagar x 52 veckor) eller om jag slipper ta ut FP de fem veckorna per år då jag bör ha semester (som ju ska vara SGI-skyddande om jag förstått rätt)? Det är ju tio dagar jag skulle spara per år i så fall om jag slapp ta ut två FP-dagar/v under fem semesterveckor.

• Svar på tråden Jobba deltid och skydda SGI, ta ut FP året runt?
  • Seven Costanza

Om man inte behöver ta FP på lovveckor blir det ju två dagar/v på höstlovet, sportlovet och påsklovet samt ca fyra på jullovet man sparar så det blir ju tio dagar till per år. Det gör ju tjugo dagar per år totalt om man räknar med de fem semesterveckorna också - kanske för mycket att hoppas på men vore bra att veta så att jag kan räkna på hur många dagar som går åt.

Jag har ferietjänst.

• yoshimi

Jag TROR att du måste ta ut FP på loven, men inte under dina semesterveckor.

Skriv till FK på Facebook, där brukar man kunna få snabba svar och slipper sitta i telefonkö. :)

• Alexi

Jag jobbade deltid under flera år och tog ut fp varje vecka året runt. Din semester ersätter ju bara din vanliga arbetstid så att säga, även om jag inte vet om det är någon special för lärare.

Ett tips dock angående hur du tar ut din fp. Lägg fp:n enbart på helgerna, det underlättar enormt när du plötsligt ska vabba en tisdag att inte behöva dribbla med fp:n. 

• Seven Costanza
    yoshimi skrev 2016-10-02 08:20:19 följande:

Jag TROR att du måste ta ut FP på loven, men inte under dina semesterveckor.