• Seven Costanza

Jobba deltid och skydda SGI, ta ut FP året runt?

Jag är lärare och önskar jobba 60% och skydda min heltids-SGI genom att ta ut två FP-dagar per vecka, måste jag då ta ut dessa två FP-dagar varje vecka _året runt_ även på alla lov och under min sommarsemester? I min kommun arbetar vi in så att vi är helt lediga alla lov utom några dagar i början och slutet av elevernas sommarlov.

Tycker inte att jag hittat något tydligt svar och vill gärna veta om jag ska räkna med att det alltså går åt i snitt 104 FP-dagar per år (2dagar x 52 veckor) eller om jag slipper ta ut FP de fem veckorna per år då jag bör ha semester (som ju ska vara SGI-skyddande om jag förstått rätt)? Det är ju tio dagar jag skulle spara per år i så fall om jag slapp ta ut två FP-dagar/v under fem semesterveckor.

• Svar på tråden Jobba deltid och skydda SGI, ta ut FP året runt?
  • Seven Costanza

Om man inte behöver ta FP på lovveckor blir det ju två dagar/v på höstlovet, sportlovet och påsklovet samt ca fyra på jullovet man sparar så det blir ju tio dagar till per år. Det gör ju tjugo dagar per år totalt om man räknar med de fem semesterveckorna också - kanske för mycket att hoppas på men vore bra att veta så att jag kan räkna på hur många dagar som går åt.

Jag har ferietjänst.

• yoshimi

Jag TROR att du måste ta ut FP på loven, men inte under dina semesterveckor.

Skriv till FK på Facebook, där brukar man kunna få snabba svar och slipper sitta i telefonkö. :)

• Alexi

Jag jobbade deltid under flera år och tog ut fp varje vecka året runt. Din semester ersätter ju bara din vanliga arbetstid så att säga, även om jag inte vet om det är någon special för lärare.

Ett tips dock angående hur du tar ut din fp. Lägg fp:n enbart på helgerna, det underlättar enormt när du plötsligt ska vabba en tisdag att inte behöva dribbla med fp:n. 

• Seven Costanza
    yoshimi skrev 2016-10-02 08:20:19 följande:

Jag TROR att du måste ta ut FP på loven, men inte under dina semesterveckor.

Skriv till FK på Facebook, där brukar man kunna få snabba svar och slipper sitta i telefonkö. :)

Jag använder inte fb men jag kan kanske be någon fråga åt mig, tack!
  • Seven Costanza
    Alexi skrev 2016-10-02 08:51:05 följande:

Jag jobbade deltid under flera år och tog ut fp varje vecka året runt. Din semester ersätter ju bara din vanliga arbetstid så att säga, även om jag inte vet om det är någon special för lärare.

Ett tips dock angående hur du tar ut din fp. Lägg fp:n enbart på helgerna, det underlättar enormt när du plötsligt ska vabba en tisdag att inte behöva dribbla med fp:n. 

Fast jag har ju samtidigt läst att semester ska vara SGI-skyddande? Därav att jag undrar hur det funkar.

Att enbart ta ut FP på helgerna går väl inte eftersom man väl inte har rätt att ta ut SGI-dagar på helgerna om man inte tar ut FP för angränsande måndag eller fredag? Eller? Jaha så om barnet blir sjukt en dag då man normalt är hemma föräldraledig så kan man alltså vabba den dagen ändå trots att man inte tänkt jobba utan tänkt vara föräldraledig? Det visste jag inte.
  • Ms H
    Seven Costanza skrev 2016-10-02 09:22:27 följande:
    Fast jag har ju samtidigt läst att semester ska vara SGI-skyddande? Därav att jag undrar hur det funkar.

Att enbart ta ut FP på helgerna går väl inte eftersom man väl inte har rätt att ta ut SGI-dagar på helgerna om man inte tar ut FP för angränsande måndag eller fredag? Eller? Jaha så om barnet blir sjukt en dag då man normalt är hemma föräldraledig så kan man alltså vabba den dagen ändå trots att man inte tänkt jobba utan tänkt vara föräldraledig? Det visste jag inte.
    Hur många semesterdagar kommer du att ha?
  • Seven Costanza
    Alexi skrev 2016-10-02 08:51:05 följande:

Ms H skrev 2016-10-02 09:27:54 följande:

Hur många semesterdagar kommer du att ha?

Hm, det har jag inte kollat upp än - jag har bara antagit att ferieanställda lärare som jobbar deltid har lika många semesterdagar och feriedagar som andra men att varje dag blir betald mindre, t ex då 60% av daglönen istället för 100%. Deltidarna är ju inte där och jobbar när vi andra är lediga såvitt jag vet. Hur brukar det funka för andra?
  • Ms H

Nu blandar du ihop semesterdagar med antal lediga dagar. Självklart är deltidare lediga lika länge som heltidare, men det betyder ju inte att de får heltidsbetalt under semesterveckorna.
    Är föräldraledighet semestergrundande?

• Seven Costanza
    Ms H skrev 2016-10-02 10:00:21 följande:

Nu blandar du ihop semesterdagar med antal lediga dagar. Självklart är deltidare lediga lika länge som heltidare, men det betyder ju inte att de får heltidsbetalt under semesterveckorna.

Är föräldraledighet semestergrundande?

Njae det gjorde jag väl inte, även obetalda semesterdagar kallas "semesterdagar" enligt semesterlagen där alla arbetstagare har rätt till 25 semesterdagar varav vissa kan vara obetalda om man inte tjänat ihop till dem så det är väl så det blir för deltidare då. Det jag funderade över var då ifall samtliga dessa 25 lagstadgade dagar är SGI-skyddande oavsett om de är betalda eller ej. Jag vet inte hur deltidsföräldraledighet över hela semesteråret funkar med att vara semestergrundande, vet bara att när man är föräldraledig på heltid så är de första 120 dagarna semester- och ferielönegrundande så jag fick viss lön nu under sommaren men vet inte hur det blir till nästa läsår när jag börjar jobba igen.
  • Ms H
    Seven Costanza skrev 2016-10-02 10:11:10 följande:
    Njae det gjorde jag väl inte, även obetalda semesterdagar kallas "semesterdagar" enligt semesterlagen där alla arbetstagare har rätt till 25 semesterdagar varav vissa kan vara obetalda om man inte tjänat ihop till dem så det är väl så det blir för deltidare då. Det jag funderade över var då ifall samtliga dessa 25 lagstadgade dagar är SGI-skyddande oavsett om de är betalda eller ej. Jag vet inte hur deltidsföräldraledighet över hela semesteråret funkar med att vara semestergrundande, vet bara att när man är föräldraledig på heltid så är de första 120 dagarna semester- och ferielönegrundande så jag fick viss lön nu under sommaren men vet inte hur det blir till nästa läsår när jag börjar jobba igen.
    Hmm, okej... osäker. Det skulle väl i praktiken kunna innebära att en deltidsarbetande person (ej ferieanställd lärare, eftersom at dessa inte kan välja själva när semesterdagarna förläggs) som jobbar 80% (fyra dagar i veckan), skulle kunna välja att ansöka om 4 semesterdagar per vecka och därmed få längre semester än 5 veckor. Mindre betalt per ledig vecka, men fler lediga dagar. Funkar det så?
Svar på tråden Jobba deltid och skydda SGI, ta ut FP året runt?