• stjärna77

Läxläsning på helgen

Har två barn i femte resp. andra klass.resp. Båda får veckoläxa, tisd-tisd resp fredag-fredag. Nu var några föräldrar självklart (*snark*) missnöjda med detta och vill att skolan planerar om så att helgen är läxfri. Personligen tycker jag att det är bra att ha möjlighet att sköta en del läxläsning på helgen, men det står en såklart fritt att sköta detta vardagskvällar istället om det passar bättre (eller om man av ren princip vill hålla helgerna läxfria). Trodde hur som helst att det hela var en icke-fråga fram tills jag blev varse att det var värt att vädra på föräldramöten och i arga Facebook-trådar. Nyfiken på argument, principer borträknat, som tar ställning emot läxläsning på helgen och isåfall varför.

• Svar på tråden Läxläsning på helgen
  • Carambolan

Jag tycker inte att det är okej med läxor från fredag till måndag, just för att det är viktigt med möjlighet till stressfri återhämtning för de som behöver. Att tjafsa om läxor tisdag-tisdag visar ju däremot bara att ens barn har dålig planeringsförmåga om det inte lyckas vara ledigt på helgen. Trams.

• Dixie

Så har mina barn det också - tycker det är bra med bra framförhållning! Har vi mycket att göra på vardagar, läser vi läxor under helgen - så slipper man stressa.

Men hur vill "motståndarna" ha läxor, att man alltid får läxa på måndagar och de ska vara klara på fredagen?

• mammaåten

Hade varit annat om det varit fredag till måndag - Det är inte okej.

Men som ni har det nu tycker jag är bra. Så har vi. Då kan man göra läxorna på vardagarna men har man aktiviteter/är för trött på kvällarna kan man välja att göra läxorna på en helg istället.

Får man läxa på en tisdag har man ju många dagar på sig att göra klart den innan helgen om man vill vara ledig då :)

• Alexi

Hur kan en läxa som är för en hel vecka upplevas som att man ska göra läxa på helgen? Har inte alla sju dagar per vecka?

• Mrs Green

Märkligt. Veckoläxor tycker jag är perfekt så man kan välja när de ska göras.

• Duckan

Vi har också läxa som sträcker sig över helgen, dvs måndag-måndag. Vi har svårt att få dottern att göra den så det för oss passar det att ha helgen också för det.

• micjos

Min son går i ettan och har läxor fre-ons. Vi gör inte läxor på helgen även om det är över helgen utan tar lite varje dag efter skolan eller pp kvällen. Gäller att planera så att de kan göra roligare saker på helgen. Ingen dom jobbar mån-fre vill väl även gå till jobbet/ta hem jobb under helgen? Även barnen behöver återhämtning!

• Fru Ve

Om läxan är tex fredag till fredag så är det väl upp till var och en när man gör den? Vi tycker ofta att söndag är den bästa läxdagen då vi sällan har mycket planerat då och sonen är utvilad. Vardag passar inte oss då han är för trött och vi är mer tidspressade.

• ABC73

Veckoläxor är topppen. Då kan man ju själv välja vad som ska göras när och anpassa efter sin egen familj. Vissa läxor passar bättre på vardagen och andra bättre på helgen.

Skulle vara väldigt stressigt för oss att hinna göra läxor bara under veckan.

• Anotherone
    ABC73 skrev 2016-10-03 13:38:20 följande:

Veckoläxor är topppen. Då kan man ju själv välja vad som ska göras när och anpassa efter sin egen familj. Vissa läxor passar bättre på vardagen och andra bättre på helgen.

Skulle vara väldigt stressigt för oss att hinna göra läxor bara under veckan.

Håller helt med dig!
    Vi har lite knepiga scheman hemma (vi föräldrar) så vi vill gärna kunna planera vecka för vecka var vi ska lägga läxläsningen. Försöker få till det vardagar direkt efter skolan men ibland kan man behöva repetera en gång extra på söndagen eller att man tar en timme direkt lördag morgon för något som kräver att man är pigg och alert. Som det är nu har vi alltid en vecka på oss och mitt barn vet vilka dagar som gäller för vilka ämnen.

Läxa enbart över helgen (fredag-måndag) har vi inte haft några än. Det kan vi väl ta om det blir något specifikt någon gång men jag föredrar en struktur där vi har några dagar på oss.
  • hammarhajen

Vänta nu, SKOLAN ska planera om så att familjer inte behöver göra läxor på helgen? 

FÖRÄLDRAR som inte vill att barnen gör läxor på helgen får själva planera sin tid på det viset. Har man en hel vecka på sig finns ingenting som säger att man måste välja en helg för läxor. Klarar man inte den gränsen som förälder (om man bryr sig om den) så undrar jag hur det är ställt...

• whitestar

Men det är väl jättebra med alternativ att ha en hel vecka med både helg o vardag att välja på. Sonen har tis-tis. Han gör läxor ons,tors och repeterar måndag det som ska läras in till tisdag. Funkar jättebra!

• Kina79

Min 6 och 10åring får sina läxor på fredagen och lämnar in dem på torsdagen. Vi gör läxorna söndag, måndag, tisdag och onsdag.
    Sen är de helt lediga torsdag, fredag och lördag.
    De har såpass mycket läxa att man får dela upp det på några dagar.

• K med lilla E

Min dotter går i sexan och de har inga läxor, perfekt tycker jag! Det gäller alltså att ligga i under lektionerna. OM man varit sjuk eller hängt med dåligt under dagtid så får man läxor. Det är ju helt självklart tycker jag, om man tänker efter, att man borde hinna lära sig det man ska om man är i skolan från 8 - 14 eller 15, det är rätt många timmar. 

Svar på tråden Läxläsning på helgen