Inlägg från: Anonym (nä) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nä)

Bortskämd?!?

skulle väl inte säga bortskämd men min 10 åring skulle aldrig kräva att få ett par skor för 900 kr för han vet att jag inte har råd med det. köper inte skitskor men köper på rea eller så för en mindre summa om det inte är något jättespeciellt han behöver. Han kan också säga att "alla andra har" men då förklarar jag bara att jag förstår att MÅNGA andra har det men alla har olika ekonomi och att jag bor ensam och ska köpa allt för min enda lön medan många (de flesta) av hans kompisar har två föräldrar som har varsin lön. Han accepterar det och skulle aldrig tjata.

• Anonym (nä)

Som ovan redan sagt.

Rätt bra att använda deras månadspeng att jämföra. "Om du skulle köpa dessa så skulle det vara 9 månadspengar för att du skulle ha råd med dem". Ibland har de svårt i den åldern att riktigt förstå hur mycket pengar är.

Jag använder ofta det "om du skulle köpt detta så skulle du behövt spara i 7 månader för att har råd" etc... 

• Anonym (nä)
    Anonym (##) skrev 2016-10-06 11:09:15 följande:

Fast om du anser att Ts son är bortskämd..

Din son är nog ovanligare i tänket än han. Bra dock och var glad så länge han är nöjd och inte kräver massor :) men de många ungar, tonåringar ser vad kompisar får och vill ha likadant. Inget konstigt alls. Tyvärr spinns det på och om det funnit helt andra kompisar vars föräldrar från början endast köpt det nödvändiga hade resten runt omkring gjort likadant och nöjt sig med det.

Som ett tex så bor jag i ett attraktivt förortssamhälle.

Här har folk pengar, så är det bara. Det finns vissa föräldrar som mer än gärna öser dyra kläder och presenter på sina barn. Det ser ju bra ut om ungen blir populär och ser dyrbar ut ungefär.

Klart barnens kompisar vill ta efter och tjatar hål i huvudet på sina föräldrar. Likaså senaste prylarna etc.

Hade de istället bott på landet långt ifrån en storstad kanske de nöjt sig med betydligt mindre.

Så är det och går nog inte komna ifrån. Man påverkas. Så det är i slutändan synd att kalla barnen bortskämda. Det ÄR annorlunda än när vi växte upp.

Fast beror ju på vad man lär barnen också. Jag bor också i ett "fint" område i en av Sveriges större städer. Jag är dock inte rik på nåt sätt utan bor ensam med mina barn med en medelinkomst och jag har absolut inte råd med det som många av mina barns kompisar får, men jag lär dom det också. Jag förklarar varför jag inte har råd men andra kanske får. Barnen får allt de behöver (och säkert lite till) men jag är ekonomisk och handlar bra men billiga saker på rea eller på billigare kedjor. Än så länge så förstår mina barn det mycket väl även om de såklart kanske önskar att de kunde få samma saker som de andra barnen på skolan.
Svar på tråden Bortskämd?!?