• Malintbackstrom

Bortskämd?!?

Jag har en 11 årig pojk som inte förstår pengars värde. Nu är han otröstlig för att han inte får ett par nya inne fotbolls skor för 900kr på rea. " alla andra" har ju nya skor. Blir så ledsen att han inte förstår. Försöker förklara, men min pedagogiska förmåga är väl inte tillräckligt bra... Hjälp

• Svar på tråden Bortskämd?!?
  • Frontline

Fast håller han på med en sport och är i behov av nya skor för att kunna utöva det så är vi inte 900:- nån fantasisumma precis, duger det med skor som är på rea till han så är han väl inte bortskämd..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Famous

Nej jag tycker inte han är bortskämd. Klart han vill ha det som alla andra vill ha. Så har det varit hos oss oxå när mina tonåringar var mindre och spelade innebandy och fotboll. Hade han propsat på de där skorna för kanske 2000 och vart sur om han inte fått det.. Då kanske man kan prata om bortskämd. Men nä, han vill ha som kompisarna. Så är det bara. Köp dem och gör honom glad vetja :)

• Carambolan

Har han precis fått ett par nya skor för terminen, och nu vill ha ett par nya till kan jag väl tycka att han är bortskämd. Men 900kr för ett par skor känns som ett helt normalt pris om det är något han faktiskt behöver.

• viseversa
    Famous skrev 2016-10-05 07:53:17 följande:

Nej jag tycker inte han är bortskämd. Klart han vill ha det som alla andra vill ha. Så har det varit hos oss oxå när mina tonåringar var mindre och spelade innebandy och fotboll. Hade han propsat på de där skorna för kanske 2000 och vart sur om han inte fått det.. Då kanske man kan prata om bortskämd. Men nä, han vill ha som kompisarna. Så är det bara. Köp dem och gör honom glad vetja :)

Vadå "köp dom" ta har ju skrivit att hon inte har råd ellerhur.
  • Frontline
    viseversa skrev 2016-10-05 08:00:37 följande:
    Vadå "köp dom" ta har ju skrivit att hon inte har råd ellerhur.
    Skrivit vart då?
  • Famous

Jaså har ts skrivit det? Vart då??

Läs först innan du hoppar på folk!

quote=77024678][quote-nick]viseversa skrev 2016-10-05 08:00:37 följande:[/quote-nick]Vadå "köp dom" ta har ju skrivit att hon inte har råd ellerhur.[/quote]

• viseversa
    Frontline skrev 2016-10-05 08:08:35 följande:
    Skrivit vart då?
    Hon försöker ju få honom att förstå så jag antar att det har med ekonomin att göra då 900:- är mycket pengar trots allt. Men nej det står inte tydligt att hon inte har råd. Bara något jag antog eftersom det blev en sån stor sak av detta.
  • Anonym (rr)

1, behöver han nya fotbollsskor? Då är 900 kr inte speciellt dyrt om man ska ha riktiga fotbollsskor
    2. Behöver han inga nya för att han redan har bra skor? Då får man förklara att han får vänta tills han vuxit ur eller de gamla är utslitna

• Anonym (rr)

och tillägg: 
    varför säger du att han inte förstår pengars värde? Är det ofta så att han bara slänger ur sig "vill ha" eller hur menar du?

Hur har ni bemött liknande tidigare, om så är fallet?

• Mascaraklumpar

Att man blir ledsen för att man inte får något man gärna vill ha eller något som "alla andra" har, innebär inte att man är bortskämd. Det innebär inte heller att man inte förstår - han kan mycket väl förstå att ni inte har råd och samtidigt vara jätteledsen. Testa att sluta försöka förklara och bara trösta honom.

Svar på tråden Bortskämd?!?