• snuset

Hur vanligt är det att betala pengar hemma när man är 18?

Hej! Jag är 18 år och har precis börjat på ett deltidsjobb. Jag ska få min första lön den här månaden som beräknas till ung 9000-10.000 kr

Min farsa (som jag bor hos) vill att jag ska betala ungefär 3000 kronor/månad, vilket jag tycker är för mycket då han lägger mycket pengar på cigaretter, alkohol och godis.

Jag trivs inte alls där jag bor och skulle vilja flytta om jag ska betala 3000 för nåt ställe jag inte trivs på, men då hotar han mig med att säga upp all kontakt..

Jag är medveten om att en vanlig 18-20 åring kostar ca 4000 kr/månad enligt vissa beräkningar men om jag t.e.x skulle bo hos min mamma (som har minst lika dåligt med pengar) så hade hon inte tänkt på att jag skulle betala i första hand, utan tänkt på att jag ska spara till framtiden...

Förlåt om det blev långt, men men.. nu undrar jag:

Hur vanligt är det att man betalar till hemmet i 18-20 års åldern? Och hur mycket? Någon som har erfarenhet av detta? Dela gärna med er!

• Svar på tråden Hur vanligt är det att betala pengar hemma när man är 18?
  • Frontline

När jag var runt 18-19 så betalde jag 3500:- i månaden när jag jobbade och det var i slutet på 80-talet.
    Mina föräldrar ja dom drack, rökte och käkade godis dom med.
    Så då är väl inte 3000:-några fantasisummor i dagens läge direkt..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Carambolan

Min uppfattning är att det är väldigt vanligt om man arbetar men inte särskilt vanligt om man pluggar. Mellan 2000-4000 beroende på inkomst verkar rimligt.

• riboflavin

Det är för mig en självklarhet att man som vuxen med inkomst betalar för sig hemmavid, nu hade jag eget hushåll i den åldern men alla kompisar som ff bodde hemma (och hade inkomst) då betalade för sig.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Duckan

Jag och min bror har aldrig betalat hemma. Kan inte säga att jag vet någon av mina vänner som har gjort det heller, men det förekom säkert.

• Mallemamma

Jag tycker det är rimligt att kräva om du har en lön på 9-10 000..

Däremot är det konstigt att han hotar med att säga upp kontakten om du flyttar.. Ska han kräva hyra måste han förstå att du kollar över boendealternativ vilket som är till bäst förmån för dig själv, precis som vilken annan människa som helst som söker boende.

Sen att han köper godis och cigaretter spelar ingen roll, de 3000 du betalar går ju isf till hyra och mat.

Tycker det är en bra lärdom att förstå att man inte brukar ha 9-10 000 över till vad man vill efter en månadslön, iaf inte i början av arbetslivet. Kan komma som en chock annars när du flyttar hemifrån och inser att pengarna knappt räcker till det nödvändigaste när du är van att leva fritt för 9-10 k

• Stårschan

Eh... Säga upp kontakten med ett myndigt barn för att det flyttar hemifrån? Hur tänker han där?

• snuset
    Frontline skrev 2016-10-05 14:11:21 följande:

När jag var runt 18-19 så betalde jag 3500:- i månaden när jag jobbade och det var i slutet på 80-talet.

Mina föräldrar ja dom drack, rökte och käkade godis dom med.

Så då är väl inte 3000:-några fantasisummor i dagens läge direkt..

Okay..

Vad tjänade du då?
  • Frontline
    snuset skrev 2016-10-05 14:29:25 följande:
    Okay..
    Vad tjänade du då?
    Kommer inte ihåg men runt 10 kanske.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Tirem

Går du fortfarande i skolan? Då kan jag tycka att det är mycket pengar att betala hemma då han fortfarande är betalningsskyldig för dig. Men om du slutat skolan och endast jobbar ser jag det som en självklarhet att du betalar din del.

Svar på tråden Hur vanligt är det att betala pengar hemma när man är 18?