Inlägg från: Kirenaj68 |Visa alla inlägg
  • Kirenaj68

Ej beviljad ledighet

Anonym (viktigt?) skrev 2016-10-07 09:48:11 följande:

Jag tycker att det är varje förälders ansvar att ge barnen en bild av vad som är viktigt i livet. Är skolan viktig? Eller är det viktigare med semester på en tid när det finns billiga biljetter?

Jag förstår inte alls er som tycker att det är viktigare att åka på semester än att gå i skolan. För mig är skolan minst lika viktig som mitt jobb. Jag skulle aldrig ta ledigt från mitt jobb utöver min semester om jag inte fick det beviljat. Att strunta i skolans beslut på det viset är att underminera hela skolan betydelse för barnen tror jag. Inte så konstigt då med vissa elever som tycker att de har större rätt än lärarna att bestämma vad de ska göra på lektioner, om de ska göra läxor eller inte osv

Detta synsätt från vissa föräldrar är en viktig del i skolans problem idag, tror jag.

Exakt. Vissa föräldrar är rent ut sagt riktiga pappskallar. Samtidigt har de mage att klaga på skolan. Men samtidigt är det svagt att många skolor släpper sådana här förseelser trots att de har verktyg att ta till. Det skickar fel signaler. Både till elever och föräldrar. 
  • Kirenaj68
    beam82 skrev 2016-10-05 23:32:15 följande:

Okej, jag vet, jätteslarvigt av mig, men vi är ett gäng som tänkt åka utomlands, och resan bokades precis under veckorna för höstens nationella prov. Jag hade koll tyckte jag, men jag tänkte fel.

Nu beviljas inte min son ledigt. I mitt huvud har jag i stort sett redan avbokat och gått vidare, men sambon vill inte riktigt släppa det. Så min fråga: har någon här åkt ändå, och vad har då hänt i skolan? Googlade och der verkade inte som att de kan göra så mycket egentligen om man "sköter sig" i övrigt, sen fanns det såklart förklarat ert värsta scenario.

Någon som vet mer exakt?

Visst var det slarvigt, men bara lev med det. Ni får ta resan en annan gång helt enkelt. Skolan är väl viktigare än en resa. Jag vet att den möjligheten ytterst sällan utnyttjas, men vi har skolplikt i landet och skolan kan faktiskt tillkalla polis i dessa fall. Synd att skolorna inte utnyttjar den möjligheten oftare.
Svar på tråden Ej beviljad ledighet