• beam82

    Ej beviljad ledighet

    Okej, jag vet, jätteslarvigt av mig, men vi är ett gäng som tänkt åka utomlands, och resan bokades precis under veckorna för höstens nationella prov. Jag hade koll tyckte jag, men jag tänkte fel.

    Nu beviljas inte min son ledigt. I mitt huvud har jag i stort sett redan avbokat och gått vidare, men sambon vill inte riktigt släppa det. Så min fråga: har någon här åkt ändå, och vad har då hänt i skolan? Googlade och der verkade inte som att de kan göra så mycket egentligen om man "sköter sig" i övrigt, sen fanns det såklart förklarat ert värsta scenario.

    Någon som vet mer exakt?

  • Svar på tråden Ej beviljad ledighet
  • beam82

    Det blir ju egentligen samma sak. Vi har ansökt, vi har protesterat o de har återkommit med ännu ett negativt besked. De är helt på det klara med situationen. Plus att sonen kommer ju prata om sin resa när han kommer tillbaka.

  • Anonym (Resa)
    Tyrfing skrev 2016-10-06 00:31:29 följande:

    Hur motiverar ni behovet av att barnet ska vara frånvarande från skolan? 


    När jag gick i skolan fick jag alltid ledigt för resor med motiveringen; "på en resa lär man sig så mycket mer än i skolan samma tid". Givetvis inom rimliga gränser. Att resa någon vecka då och då jämfört med att spendera hela uppväxten i skolan tror jag är oerhört berikande. Nationella prov går givetvis att ta igen om man är sjuk/borta. Däremot är det nog inte så mycket ts kan göra när de redan fått nej.
  • modsey

    Hur gammal är han?


    Jag skulle åka ändå men INTE om det var ett nationellt prov som det verkar vara i ert fall. Då hade jag bytt vecka att resa om jag missat det.

  • Alexi

    Vår dotter fick en veckans ogiltig frånvaro i ettan. Ledde inte till något mer. Hon fick förstås läxor innan avresa och gjorde dessa prickfritt.

  • Anonym (123)

    Åker ni ändå så blir han underkänd. Det är ju knappt så sjukdom är en giltig anledning.

  • pigglet
    beam82 skrev 2016-10-05 23:32:15 följande:

    Okej, jag vet, jätteslarvigt av mig, men vi är ett gäng som tänkt åka utomlands, och resan bokades precis under veckorna för höstens nationella prov. Jag hade koll tyckte jag, men jag tänkte fel.

    Nu beviljas inte min son ledigt. I mitt huvud har jag i stort sett redan avbokat och gått vidare, men sambon vill inte riktigt släppa det. Så min fråga: har någon här åkt ändå, och vad har då hänt i skolan? Googlade och der verkade inte som att de kan göra så mycket egentligen om man "sköter sig" i övrigt, sen fanns det såklart förklarat ert värsta scenario.

    Någon som vet mer exakt?


    Det händer inget. Inte blir han underkänd i ämnet, nationella proven är bara vägledande, precis som andra prov. Man vill ju att alla ska göra dem, så man får en mer rättvisande bild av om betygen ligger rätt nationellt sett, men det är ju inte som om man är sjuk så får man F i ämnet.

    Själv skulle jag inte göra det i 9:an. Nationella provet i 3:an, då skulle jag utan tvekan åka. I 6:ans prov kommer vi inte medvetet boka en resa, men skulle det ha oturats som för er så skulle vi åkt. Det är ju dessutom flera delprov, som är utspridda på flera veckor.

    Låg något av barnen efter i skolan, eller om det fanns andra frågetecken, så skulle jag förmodligen inte bokat en resa alls. Men för barn som ligger bra till, där allt känns solklart, ser jag inte hur det ska vara så omöjligt.

    Ja, vi har rest utan att blivit beviljade. (Inte under nationella dock.) Det händer inget, utom att skolan då har friskrivit sig från extra stöd om det senare visar sig att eleven kommit efter i skolarbetet.
  • Poppel

    Vi åkte sex och en halv veckor till Kambodja förra julen. Fick ledigt två veckor för sonen från skolan och tre v jullov, vilket innebar en och en halv vecka "för mycket". Jag var väldigt ärlig och sa precis som det var, att jag visste att barnen inte fick ledigt mer än två veckor men att vi tänker åka ändå. Rektorn förstod, men var ju tvungen att ge sonen en och en halv vecka ogiltig frånvaro. Fick extra hemuppgifter så han inte skulle komma efter, helt ok.

  • Charlotte N
    pigglet skrev 2016-10-06 20:15:01 följande:
    Det händer inget. Inte blir han underkänd i ämnet, nationella proven är bara vägledande, precis som andra prov. Man vill ju att alla ska göra dem, så man får en mer rättvisande bild av om betygen ligger rätt nationellt sett, men det är ju inte som om man är sjuk så får man F i ämnet.

    Själv skulle jag inte göra det i 9:an. Nationella provet i 3:an, då skulle jag utan tvekan åka. I 6:ans prov kommer vi inte medvetet boka en resa, men skulle det ha oturats som för er så skulle vi åkt. Det är ju dessutom flera delprov, som är utspridda på flera veckor.

    Låg något av barnen efter i skolan, eller om det fanns andra frågetecken, så skulle jag förmodligen inte bokat en resa alls. Men för barn som ligger bra till, där allt känns solklart, ser jag inte hur det ska vara så omöjligt.

    Ja, vi har rest utan att blivit beviljade. (Inte under nationella dock.) Det händer inget, utom att skolan då har friskrivit sig från extra stöd om det senare visar sig att eleven kommit efter i skolarbetet.
    Egentligen tror jag inte ens skolan kan friskriva sig från extra stöd heller. Nästan säker på att skollagen att alla ska ges det stöd som behövs betyder mer än frånvaron.
Svar på tråden Ej beviljad ledighet