pigglet skrev 2016-10-10 15:32:39 följande:
Nej, vi brukar inte ha umgåtts med lokalbefolkningen, det har du helt rätt i.
Förra hösten reste vi till Israel. Inga museum, intressanta utgrävningar eller så. En "ren solsemester" skulle man väl kunna säga. Så vad lärde vi oss under de 3 veckorna? (VI, det var ett intensivt lärande för oss alla!) Mycket fakta om tex Döda havet och korallrev tex. Men faktan var inte det viktigaste. Upplevelserna, hur känns det egentligen att flyta i 33% saltlösning? Man flyter - det vet ju alla. Men det blir liksom oljigt på kroppen. Det svider i vartenda litet sår. Att få vattnet i ögonen är fruktansvärt. Man måste lägga sig försiktigt i vattnet. Det är väldigt svårt att sätta ner fötterna på botten när man vill ta sig upp. Osv i all oändlighet...
Erfarenheterna väcker en nyfikenhet och vilja att förstå, något man verkligen inte får i samma utsträckning av att läsa/se en film. Och det man sedan lär sig stannar lättare kvar i minnet pga att det känns meningsfullt och att det finns ett sammanhang att hänga upp faktan på.
Sedan fick vi många erfarenheter av vapen, oroligheter, militärer osv. Vilka känslor skapar det? Frågor som vad som skapar trygghet, kan vapen vara en trygghet? Olika länders lagstiftningar och bakgrunden till dessa. På ett helt annat plan är deras jämnåriga funderar.
Resan väckte också tankar kring olika folkslag och konflikter i mellanöstern. Varför är det så svårt att samsas osv. Filmerna som skolan länkade om FN, andra världskriget osv fick en annan innebörd när vi var där nere.
Kunskap får man på så många sätt. För MIG behöver det inte vara guidade turer, museum och historiska föreläsningar för att man ska kalla det kunskap. Man upplever något, blir nyfiken och tar reda på mer. Man funderar tillsammans.
Men det blir ju naturligtvis det man gör det till också.
Det är inte en vanlig semester som de flesta gör och tänker du efter inser du det också.