• beam82

Ej beviljad ledighet

Okej, jag vet, jätteslarvigt av mig, men vi är ett gäng som tänkt åka utomlands, och resan bokades precis under veckorna för höstens nationella prov. Jag hade koll tyckte jag, men jag tänkte fel.

Nu beviljas inte min son ledigt. I mitt huvud har jag i stort sett redan avbokat och gått vidare, men sambon vill inte riktigt släppa det. Så min fråga: har någon här åkt ändå, och vad har då hänt i skolan? Googlade och der verkade inte som att de kan göra så mycket egentligen om man "sköter sig" i övrigt, sen fanns det såklart förklarat ert värsta scenario.

Någon som vet mer exakt?

• Svar på tråden Ej beviljad ledighet
  • modsey
    Anonym (Ingrid) skrev 2016-10-09 14:26:39 följande:

Nu har du i flera inlägg sagt att du vissa år inte fått ledigt under dina barns lovveckor så jag måste fråga: Menar du att du under de åren du då hänvisar till inte fått ledigt EN ENDA av dina barns 14-15 lovveckor? Alltså, INGA sommarlovsveckor, höstlov, jullov, sportlov eller påsklov??? Så där så att dina barn har fått vara på fritids eller med deras andra förälder alla de där lovveckorna och du bara fått ta ut semester när de gick i skolan?

Märkligt hanterat av arbetsgivaren, i och med att alla enligt semesterlagen skall ha rätt till fyra veckors sammanhängande semester under juni-augusti i alla fall.

Japp vissa år har jag haft det så det stämmer. Inte alla år men vissa år var det så.

Jag jobbar inte kvar där .
  • Anonym (Nej)

Modsey har rest väldigt mycket med vår dotter mycket innan hon började skolan men även de gånger jag haft möjlighet att resa på lov. Jag tycker i alla fall att det är väldigt oansvarigt av föräldrar att ta ledigt under termin och än mindre åka iväg om man inte fått beviljat ledighet. Men andra här tycker att det är ok att göra så gör det då. Men jag har lärt min dotter att närvaro i skolan är viktigt

• modsey
    Anonym (Nej) skrev 2016-10-09 16:23:53 följande:

Modsey har rest väldigt mycket med vår dotter mycket innan hon började skolan men även de gånger jag haft möjlighet att resa på lov. Jag tycker i alla fall att det är väldigt oansvarigt av föräldrar att ta ledigt under termin och än mindre åka iväg om man inte fått beviljat ledighet. Men andra här tycker att det är ok att göra så gör det då. Men jag har lärt min dotter att närvaro i skolan är viktigt

Ja du man tycker olika. För mig har det varit viktigt att ha ledgt med mina barn någon vecka per år helt enkelt. Jag har alltid fått ledigt till barnen och självklart tagit ansvar att de var i fas med skolan de gånger vi tagit extra ledigt.
  • Anonym (Ingrid)
    modsey skrev 2016-10-09 15:43:16 följande:

Japp vissa år har jag haft det så det stämmer. Inte alla år men vissa år var det så.

Jag jobbar inte kvar där .

Hur motiverade arbetsgivaren att du inte kunde få en enda av de veckor som du ansökte om semester?

Och hur kunde facket gå med på att förhandla bort semesterlagen?

Du har ju i andra trådar sagt att du tagit FL under ex.vis julen för att säkra ledighet på arbetsplats med helgtjänstgöring, är det som "straff" för att du gjorde det som du andra år inte fick ledigt en enda av skolans 15 lovveckor?
  • modsey
    Anonym (Ingrid) skrev 2016-10-09 16:41:05 följande:

Hur motiverade arbetsgivaren att du inte kunde få en enda av de veckor som du ansökte om semester?

Och hur kunde facket gå med på att förhandla bort semesterlagen?

Du har ju i andra trådar sagt att du tagit FL under ex.vis julen för att säkra ledighet på arbetsplats med helgtjänstgöring, är det som "straff" för att du gjorde det som du andra år inte fick ledigt en enda av skolans 15 lovveckor?

När jag studerade när barnen var små jobbade jag på lov. Jag har såklart inte heller haftt lika alla år. Självklart hade jag ledigt vissa år med barnens lov. En del av de andra åren har vi sökt o beviljats ledigt utanför barens lov

Det har inte verkligen inte varit ett problem vet du.

Inte ens när vi hade barn på gymnasiet var det ett problem att få ledigt 10 extra dagar
  • Anonym (Ingrid)
    modsey skrev 2016-10-09 16:47:01 följande:

När jag studerade när barnen var små jobbade jag på lov. Jag har såklart inte heller haftt lika alla år. Självklart hade jag ledigt vissa år med barnens lov. En del av de andra åren har vi sökt o beviljats ledigt utanför barens lov

Det har inte verkligen inte varit ett problem vet du.

Inte ens när vi hade barn på gymnasiet var det ett problem att få ledigt 10 extra dagar

OK, så du VALDE att jobba på deras skollov för att du studerade och sedan VALDE du att åka på semester under deras skoltid. Det är ju något helt annat än det du förespeglat här i tråden.

Då var det ju inte för att du nekades semester alla de femton skollovsveckorna utan för att ni inte tyckte att skolan var viktig nog för att prioritera att resa under någon av barnens lovveckor.

Det låter ju extremt ovanligt med en arbetsgivare som skulle neka en anställd semester ALLA de veckor som hen la in önskemål om...
  • Uttran

Jag tycker det är tragiskt att skolan har blivit så nedprioriterad att föräldrar tar sina barn från skolan för att göra en nöjesresa. Det signalerar att skolan inte är så viktig.

Sedan lär man sig normalt sett inte alls lika mycket på en nöjesresa som i skolan. De flesta åker på rena solsemestrarna,vad ska man lära sig vid poolen som man inte kan lära sig i skolan? Även vid storstadssemesterar så fokuseras det vanligtvis på nöjen även om man kanske går på ett och annat museum. Jag har aldrig varit med om att man umgås i större omfattning med lokalbefolkningen på en semester.

• modsey
    Anonym (Ingrid) skrev 2016-10-09 16:58:40 följande:

OK, så du VALDE att jobba på deras skollov för att du studerade och sedan VALDE du att åka på semester under deras skoltid. Det är ju något helt annat än det du förespeglat här i tråden.

Då var det ju inte för att du nekades semester alla de femton skollovsveckorna utan för att ni inte tyckte att skolan var viktig nog för att prioritera att resa under någon av barnens lovveckor.

Det låter ju extremt ovanligt med en arbetsgivare som skulle neka en anställd semester ALLA de veckor som hen la in önskemål om...

Men det är klart att under alla barnens skolår har vi haft olika situationer olika år. Ja de år jag studerade jobbade jag en del år.

Vissa år under skolåren har jag varit tvungen att jobba på loven o nej jag är inte kvar där längre .

Men åter. Det var helt ok att få extra ledigt

Ingen ifrågasatte det.

Ingen sa nej

Ingen hade problem med det på det vis du verkar tro eller ha....
  • Anonym (Ingrid)
    modsey skrev 2016-10-09 17:12:13 följande:

Men det är klart att under alla barnens skolår har vi haft olika situationer olika år. Ja de år jag studerade jobbade jag en del år.

Vissa år under skolåren har jag varit tvungen att jobba på loven o nej jag är inte kvar där längre .

Men åter. Det var helt ok att få extra ledigt

Ingen ifrågasatte det.

Ingen sa nej

Ingen hade problem med det på det vis du verkar tro eller ha....

Det jag ifrågasätter är argumentet att det är omöjligt att åka på skolloven för att du som förälder inte fått ledigt någon av barnens 15 skollovsveckor. Det du säger i tråden är ju de facto inte sant och anledningen till att du valt att ta dina barns skoltid till att åka på semester en annan än den du i tråden hävdat.

Om det gått utan problem eller inte är totalt ointressant, det jag reagerar på är att du använder dig av osanna argument.
  • modsey
    Anonym (Ingrid) skrev 2016-10-09 17:17:24 följande:

Det jag ifrågasätter är argumentet att det är omöjligt att åka på skolloven för att du som förälder inte fått ledigt någon av barnens 15 skollovsveckor. Det du säger i tråden är ju de facto inte sant och anledningen till att du valt att ta dina barns skoltid till att åka på semester en annan än den du i tråden hävdat.

Om det gått utan problem eller inte är totalt ointressant, det jag reagerar på är att du använder dig av osanna argument.

N

Nej det jag säger är att det har funnits år då jag inte kunnat ta ledigt på loven o en del av de åren har vi rest utanför loven

På alla år kan det handla om ca 4-6 såna resor. Vi pratar alltså om över 15 skolår.

Ledsen at jag inte hinner i detalj beskriva hur när o varför i kronologisk ordning nu 6-7 år senare !
Svar på tråden Ej beviljad ledighet