• beam82

Ej beviljad ledighet

Okej, jag vet, jätteslarvigt av mig, men vi är ett gäng som tänkt åka utomlands, och resan bokades precis under veckorna för höstens nationella prov. Jag hade koll tyckte jag, men jag tänkte fel.

Nu beviljas inte min son ledigt. I mitt huvud har jag i stort sett redan avbokat och gått vidare, men sambon vill inte riktigt släppa det. Så min fråga: har någon här åkt ändå, och vad har då hänt i skolan? Googlade och der verkade inte som att de kan göra så mycket egentligen om man "sköter sig" i övrigt, sen fanns det såklart förklarat ert värsta scenario.

Någon som vet mer exakt?

• Svar på tråden Ej beviljad ledighet
  • modsey
    Anonym (Tänk på barnen) skrev 2016-10-08 11:42:41 följande:

Det behöver du inte ta ledigt för att göra. Det handlar om individualistiska föräldrar som väljer sig själva. Det är mycket gnäll på att skolan är dålig. Fast hur ska den kunna prestera när föräldrarna visar så lite respekt för den. Det påverkar också givetvis barnens inställning.

Med de stora barnen . Då hade jag ett jobb där jag mycket sällan fick ledigt på lov. Nu med de små har jag inga problem att få ledigt, men min man kan i bland ha det. Så jag gissar att vi enstaka år kommer resa utanför lov även med dem.
  • Anonym (Nej)

Jag tycker i alla fall det är oansvarigt som förälder att ta ledigt under terminer när man har så mycket ledighet att åka bort på. Sen tycker jag det är bra att många skolor blivit bättre på att neka ledighet. Skolan är inte ett ställe dit man kan komma och gå. Och vad sänder det för signaler till barnen om vi vuxna tar med barnen hur somhelst och åker på semester trots att man blivit nekad ledighet ? Jo att vi är väldigt oansvariga som förälder. Sen märker jag att detta är ett känsligt Ämne för vi förälder ser mest till oss att vi vill resa. Resa kan man göra hela livet och har man satt barn till världen har man också ett ansvar

• Anonym (Lärare)

Jag arbetar som mellanstadielärare.

Under höstterminen har vi fem veckor på oss att göra de muntliga delarna av de nationella proven.

Jag hade fixat så min elev fick göra sitt prov under någon av de andra fyra veckorna.

Hade det varit under vårterminen, när de andra delarna ligger, hade det blivit tvärnej på ledighet.

Vi går ut med datumen för NP direkt vi får dem så det ska bli lättare för föräldrar att planera.

Så fråga ditt barns lärare om det finns möjlighet att få göra sitt muntliga prov någon av de andra veckorna.

• Dockan
    Frontline skrev 2016-10-07 23:57:48 följande:

Och ett betyg säger precis hur man är som person?

Har gått en vanlig skola, en 2 årig gymnasieutbildning inom praktiskt jobb.

Har bytt yrkeskategori ett flertal gånger sen dess utan utbildning och har aldrig varit arbetslös.

Har en årsinkomst på ca 500K och det räcker för mig med min utbildning..

Jag la ingen värdering i att det syns, mer än att det gör det. Föräldrarna blir ofta upprörda om det skulle vara 15 min för mycket. Så uppenbarligen spelar det roll för dem.

Själv har jag aldrig visat högstadiebetyg vid jobbsök, så man kan ju undra vad för roll det spelar.

En teori kan ju vara att det är svårt att behålla sin ulliga, gulliga bild om av barnet om det står 20 h skolk på pappret med betygen man vill viss och spara.

För övrigt har det hänt att vi begärt sjukintyg på barn som föräldrar anmäler sjuka för ofta.

Det värsta som jag ser det är ändå synen på skolan föräldrar sprider. Jag unnar alla som klarar sig fint utan skolgång det, man kan säkert vara en redig människa ich driftig - med bra lön. Men för 9/10 elever med hög frånvaro är det ju inte så. Eftersom jag inte vet vem den tionde är - så är man ju på alla.
  • modsey
    Anonym (Nej) skrev 2016-10-08 18:07:59 följande:

Jag tycker i alla fall det är oansvarigt som förälder att ta ledigt under terminer när man har så mycket ledighet att åka bort på. Sen tycker jag det är bra att många skolor blivit bättre på att neka ledighet. Skolan är inte ett ställe dit man kan komma och gå. Och vad sänder det för signaler till barnen om vi vuxna tar med barnen hur somhelst och åker på semester trots att man blivit nekad ledighet ? Jo att vi är väldigt oansvariga som förälder. Sen märker jag att detta är ett känsligt Ämne för vi förälder ser mest till oss att vi vill resa. Resa kan man göra hela livet och har man satt barn till världen har man också ett ansvar

Visst kan man resa hela livet, men i vår familj eller hos mig är det en stor del av vårat liv. Det är upplevelser jag vill ge mina barn helt enkelt. Att avstå att resa under några år för att jag inte kunnat få ledigt på lov och barnen inte på terminer hade inte varit kul eller något vi velat ha det som. Ett år hade jag ex semester juni, dvs två veckor av dem var innan barnen ens slutat skolan. ( jo det året reste vi de andra två lediga veckorna och tog ingen extra ledighet) Varje vinter gör vi en resa med min familj, dvs mina syskon och föräldrar. Något vi gjort i i snart 17 år, varje år. Förstår du hur berikande det är för barnen i den här släkten att umgås så en vecka om året. Vilka barndomsminnen de har med det!
    Vi har alltid försökt lägga resan på sport eller påsklov, men en del år har det helt enkelt inte gått för att bland annat jag har nekats ledighet då. Nu har vi aldrig fått nej när vi sökt ledigt från skolan, det har alltid skett i samråd. Men att påstå att vi är individualistiska eller egoistiska föräldrar som väljer att lägga resor utanför lov i bland känns otroligt märkligt. ja jag gillar att resa, det gör mina barn med. De har varit mycket berikande för dem och jag önskar snarare att jag kunna rest ännu mer med dem, visat dem ännu mer av världen. Rest ännu mer med sin mor o morfar.
    Det finns ingen motats i att vi ändå anser och förmedlar att skolan är viktig . Min bror är lärare och så även min mamma. Vi uppmuntrar studier och i dag är de stora barnen vuxna med varsitt fast jobb, inte en dag har de stämplat, inte en dag. De har till och med båda två haft möjlighet att välja bland jobb de sökt ( o då har ingen läst på högskola ännu, utan de vill jobba lite först innan de bestämmer sig för vad) 
  • Anonym (Dbn)

En lärare här.

Nej, man ingen rättighet att göra nationella prov en annan dag. Dessa utfärdas av Skolverket. Alla datum publiceras på deras hemsida.

Jag tar inget ansvar över elevers missade kunskaper när de är borta av annan anledning än sjukdom. Vissa föräldrar vill att barnen ska ha chans att göra uppgifter innan redan dessutom. Glöm det. Det får de göra på resan eller efteråt.

Jag underlättar inte för någon i detta fall. Res, gör vad ni vill. Men ge inte mig merjobb utan låt mig fokusera på de som är i skolan och behöver det stöd de behöver.

Jag hoppas att skolplikten snart stärks i form av att ogiltig frånvaro straffar föräldrarna på något sätt.

• Alexi
    Anonym (Dbn) skrev 2016-10-09 13:28:04 följande:
    En lärare här.

Nej, man ingen rättighet att göra nationella prov en annan dag. Dessa utfärdas av Skolverket. Alla datum publiceras på deras hemsida.

Jag tar inget ansvar över elevers missade kunskaper när de är borta av annan anledning än sjukdom. Vissa föräldrar vill att barnen ska ha chans att göra uppgifter innan redan dessutom. Glöm det. Det får de göra på resan eller efteråt.

Jag underlättar inte för någon i detta fall. Res, gör vad ni vill. Men ge inte mig merjobb utan låt mig fokusera på de som är i skolan och behöver det stöd de behöver.

Jag hoppas att skolplikten snart stärks i form av att ogiltig frånvaro straffar föräldrarna på något sätt.
    Och min dotters lärare som skickade hem läxorna fyra dagar innan vi skulle åka på semester, för att hon tyckte det var så tråkigt för om vi skulle behöva ta med läxorna på resan... 
  • Anonym (Ingrid)
    modsey skrev 2016-10-09 08:29:59 följande:

Visst kan man resa hela livet, men i vår familj eller hos mig är det en stor del av vårat liv. Det är upplevelser jag vill ge mina barn helt enkelt. Att avstå att resa under några år för att jag inte kunnat få ledigt på lov och barnen inte på terminer hade inte varit kul eller något vi velat ha det som. Ett år hade jag ex semester juni, dvs två veckor av dem var innan barnen ens slutat skolan. ( jo det året reste vi de andra två lediga veckorna och tog ingen extra ledighet) Varje vinter gör vi en resa med min familj, dvs mina syskon och föräldrar. Något vi gjort i i snart 17 år, varje år. Förstår du hur berikande det är för barnen i den här släkten att umgås så en vecka om året. Vilka barndomsminnen de har med det!

Vi har alltid försökt lägga resan på sport eller påsklov, men en del år har det helt enkelt inte gått för att bland annat jag har nekats ledighet då. Nu har vi aldrig fått nej när vi sökt ledigt från skolan, det har alltid skett i samråd. Men att påstå att vi är individualistiska eller egoistiska föräldrar som väljer att lägga resor utanför lov i bland känns otroligt märkligt. ja jag gillar att resa, det gör mina barn med. De har varit mycket berikande för dem och jag önskar snarare att jag kunna rest ännu mer med dem, visat dem ännu mer av världen. Rest ännu mer med sin mor o morfar.

Det finns ingen motats i att vi ändå anser och förmedlar att skolan är viktig . Min bror är lärare och så även min mamma. Vi uppmuntrar studier och i dag är de stora barnen vuxna med varsitt fast jobb, inte en dag har de stämplat, inte en dag. De har till och med båda två haft möjlighet att välja bland jobb de sökt ( o då har ingen läst på högskola ännu, utan de vill jobba lite först innan de bestämmer sig för vad) 

Nu har du i flera inlägg sagt att du vissa år inte fått ledigt under dina barns lovveckor så jag måste fråga: Menar du att du under de åren du då hänvisar till inte fått ledigt EN ENDA av dina barns 14-15 lovveckor? Alltså, INGA sommarlovsveckor, höstlov, jullov, sportlov eller påsklov??? Så där så att dina barn har fått vara på fritids eller med deras andra förälder alla de där lovveckorna och du bara fått ta ut semester när de gick i skolan?

Märkligt hanterat av arbetsgivaren, i och med att alla enligt semesterlagen skall ha rätt till fyra veckors sammanhängande semester under juni-augusti i alla fall.
  • Anonym (Dbn)
    Alexi skrev 2016-10-09 14:03:33 följande:

Och min dotters lärare som skickade hem läxorna fyra dagar innan vi skulle åka på semester, för att hon tyckte det var så tråkigt för om vi skulle behöva ta med läxorna på resan... 

Jag arbetar på en skola där föräldrarna är väldigt täta, så de reser både en och två gånger varje år utöver loven.

Varför ska jag få merarbete pga det. Icke. Tycker inte att skola ska ge uppgifter heller. Det där får föräldrarna ta ansvar för.
  • Anonym (Blä)
    Anonym (Tänk på barnen) skrev 2016-10-08 10:40:50 följande:

Varföråker man bort när barnet ska vara i skolan? Fattar du inte att barnet hamnar efter?

Tur att rektorn ser till barnens bästa när nu inte fu gör det. Du är säkert skild också.

Men härreguud.. Det är ju bara att ta med material till barnet om det nu är sån jävla panik!?
Svar på tråden Ej beviljad ledighet