• Anonym (M)

    Varför är det fel att göra abort?

    När du skriver "mot abort", menar du då "mot aborträtten"?

    Jag är helt för den lagstiftning vi har med rätten till fri abort (sen kan man alltid diskutera vilka veckor som ör relevnta). Jag är alltså för fri abort, individens rätt att själv bestämma över sin kropp. Jag anser också att beslutet sk vara fritt från yttre påverkan - det var en tråd nyligen tex som ansåg att aborttaxan skulle bero på vilka skäl kvinnan hade till abort - en extern moralisk bedömning av hennes val alltså. Helt fel enligt mig.

    Däremot är jag "mot abort" så tillvida att jag tycker att det är mycket moraliskt problematiskt, men jag anser som sagt inte att min syn ska påverka någon annan utan det ska vara ett fritt val för varje människa. Om jag ska försöka motivera min åsikt är det att jag ser ett foster som början till ett liv (inte ett färdigt liv varför jag anser det rimligt att kvinnans rätt går före fostrets rent juridiskt). Att avsluta detta början till liv anser jag helt klart moraliskt problematiskt. Däremot anser jag som sagt inte att vad jag tycker är relevant för någon annans beslut.

    Det som jag kanske allra mest ser som problematiskt är "trenden" att allt ska vara så perfekt och planerat kring ett barns födelse. Att barnet måste komma vid exaky rätt tillfälle. Det handlar dock inte så mycket om aborträtten eentligen utan jag ser det som en tråkig samhällsutveckling, -att allt ska vara så tillrättalagt och att inget får rubba "ordningen".

  • Anonym (M)
    Anonym (abort) skrev 2016-10-06 11:01:40 följande:

    Så om man går till privatklinik är det helt okej att göra abort så ofta man bara kan?Du gör helt klart en viktig distinktion, men det är framförallt den moraliska delen jag är intresserad av, och jag skulle gärna se dig utveckla ditt svar, om du har lust.

    Varför är det fel att avsluta en början till ett liv? Är det lika fel att använda preventivmedel eller att överhuvudtaget låta bli att skaffa så många barn man kan, för att det också kan ses som att man inte låter ett potentiellt liv bli till ett faktiskt liv? 


    Jag vet inte om jag använder rätt begrepp här men ett obefruktat ägg ser jag inte som "början till ett liv". Preventivmedel har jag inget som helst problem med - de ska ju förhindra att detta liv påbörjas inte avsluta det som redan påbörjats.

    Jag skulle nog inte vilja påstå att det rakt av är "fel" heller utan just "moraliskt problematiskt".
  • Anonym (M)
    Anonym (abort) skrev 2016-10-06 18:27:40 följande:

    Jag kan tycka att det låter lite godtyckligt. Att något blir moraliskt problematiskt för att du drar en gräns just vid befruktningen. Om du inte tydligt kan förklara varför gränsen går just där, alltså varför det blir moraliskt problematiskt just där. Blir nyfiken på vad den underliggande moraliska principen är, om du kan definiera den?


    Moral är väl rent generellt ganska godtyckligt? Är det i så fall inte lika godtyckligt att hävda att ett foster inte alls är ett oåbörjat liv/ att abort inte alls är moraliskt problematiskt?

    För mig är detta inte en fråga om rätt/ fel svart/vitt. Jag tycker att det är ennfråga upp till varje gravid kvinna att själv ta ställning till och ställa mot andra faktorer och utifrån det göra ett val.

    Innan graviditeten uppkommit är inte livet påbörjat, så för mig är just den gränsen som du tar upp ingen luddig gröns alls. Det luddiga uppkommer först efter graviditeten uppkommit - vart går gränsen då? Och det är det som är moraliskt provlematiskt och svårt att säga ett objektivt rätt/fel.

    Precentivmedel är för mig en helt annan sak. Det är preventivt - förebyggande och avslutar alltså ingenting. Så om jag ska kunna förklara varför jag gör en gräns vid graviditet får du nog förklara för mig på villet sätt preventivmedel skulle kunna handla om att avsluta ett påbörjat liv så att de båda sakerna på något sätt blir jämförbara?
  • Anonym (M)
    Anonym (abort) skrev 2016-10-06 22:15:25 följande:

    Att hävda att ett foster inte är ett påbörjat liv är inte ett uttalande om moral, utan snarare en definitionsfråga.

    Jag tänker att det måste finnas en underliggande moralisk princip som man följer, för att det inte ska bli godtyckligt. Själv är jag utilitarist, vilket innebär att jag ser det moraliskt rätta som det som maximerar nyttan/lyckan och minimerar lidandet. Följden av det blir att jag inte kan se någon avgörande skillnad mellan att abortera ett foster eller att låta bli att skaffa barn m.h.a. t.ex. preventivmedel. Konsekvensen i båda fall är ett potentiellt liv som inte blir till, och alltså potentiell lycka som inte får upplevas (om vi utgår ifrån att de flesta som föds kommer att leva hyfsat lyckliga liv, åtminstone i vår del av världen).

    Vad jag är nyfiken på är hur abortmotståndare kommer fram fram till att abort är moraliskt fel och vilken princip de följer när de drar gränsen vid befruktningen, om det finns något konsekvent resonemang bakom eller om det mest grundar sig i godtycklighet och magkänsla. 

     


    Ok, få är jag fel person för din tråd :). Jag följer inte en utvald moralisk princip och jag är heller inte abortmotståndare.

    Hoppas att du får svar på dina frågor. Lycka tll.
  • Anonym (M)
    Anonym (abort) skrev 2016-10-08 17:30:28 följande:

    I mina öron låter det ungefär som att säga att det är moraliskt rätt att äta alla djur förutom djur med fjädrar, att man drar sin gräns vid just fjädrar och att man gör det för att slippa gråzoner. Det låter m.a.o. lite meningslöst om man inte kan förklara varför man drar gränsen just där.

    Är du själv emot abort?


    Är "för att innan befruktningen fanns det inget påbörjat nytt liv i biologisk mening och i och med befruktningen så finns det det", en tillräckligt tydlig gränsdragning? Annars, varför inte? Vad är det för slags gränsdragningar du är ute efter? För mig är det en extremt tydlig gräns mellan att vara gravid och att inte vara gravid. Jag har ingen annan filosofisk gräns för när en graviditet startar, utan bara den biologiska.
  • Anonym (M)
    Anonym (abort) skrev 2016-10-08 19:45:17 följande:

    Den är väl någorlunda tydlig om man är konsekvent och menar att det alltid är fel att avsluta ett liv, men det tror jag inte att så många tycker att det är. 

    Jag har berättat i ett inlägg ovan om hur jag själv resonerar och varför jag tycker att just befruktningen som gräns är ointressant. 


    Fast abortmotståndare brukar väl anse just det? (om vi pratar människoliv, annars är vi ju inne på en helt annan diskussion).

    För dig är gränsen ointressant, men jag uppfattade dig tidigare som att du uppfattade den som en "konstig" gräns generellt och behövde mer argument för att acceptera den som gräns för andra. Men då "godtar" du den biologiska gränsen för befruktning som gräns för när ett liv påbörjas (även om du själv inte står bakom den definitionen)?
  • Anonym (M)
    Anonym (abort) skrev 2016-10-08 20:55:16 följande:

    Som jag skrev i ett annat inlägg, så tror jag inte att särskilt många av de som drar sin gräns vid befruktningen är konsekventa, då jag tror att de är för rätten att döda en del liv (tänker då framförallt på icke-mänskliga djur), och då blir det istället intressant att veta varför man drar gränsen vid just människoliv. 

    Kan du komma med ett annat exempel på ett sammanhang där man drar en gräns vid något väldefinierbart för att slippa svåra diskussioner? Jag tycker absolut att det låter ganska meningslöst och framförallt tråkigt - för att inte säga farligt - att dra en gräns någonstans bara för att slippa fundera djupare över vad som är moraliskt rätt eller fel. 


    Men om abortmotståndarem svarar även på det - ger en förklaring på varför hen ser en skillnad på att värna mänskligt liv och ett djurliv, räcker det för dig då? Eller är det något mer led som ska förklaras?

    Sen tänker jag att om man strikt följer en moralisk filosofi - är inte det "farligare" på sätt och vis än att värdera varje enskild moralfråga som en ny fråga? Finns det inte risk att man gör val som man egentlien inte står för hellre än att svika sin filosofi och vara inkonsekvent?
Svar på tråden Varför är det fel att göra abort?