Varför är det fel att göra abort?
När du skriver "mot abort", menar du då "mot aborträtten"?
Jag är helt för den lagstiftning vi har med rätten till fri abort (sen kan man alltid diskutera vilka veckor som ör relevnta). Jag är alltså för fri abort, individens rätt att själv bestämma över sin kropp. Jag anser också att beslutet sk vara fritt från yttre påverkan - det var en tråd nyligen tex som ansåg att aborttaxan skulle bero på vilka skäl kvinnan hade till abort - en extern moralisk bedömning av hennes val alltså. Helt fel enligt mig.
Däremot är jag "mot abort" så tillvida att jag tycker att det är mycket moraliskt problematiskt, men jag anser som sagt inte att min syn ska påverka någon annan utan det ska vara ett fritt val för varje människa. Om jag ska försöka motivera min åsikt är det att jag ser ett foster som början till ett liv (inte ett färdigt liv varför jag anser det rimligt att kvinnans rätt går före fostrets rent juridiskt). Att avsluta detta början till liv anser jag helt klart moraliskt problematiskt. Däremot anser jag som sagt inte att vad jag tycker är relevant för någon annans beslut.
Det som jag kanske allra mest ser som problematiskt är "trenden" att allt ska vara så perfekt och planerat kring ett barns födelse. Att barnet måste komma vid exaky rätt tillfälle. Det handlar dock inte så mycket om aborträtten eentligen utan jag ser det som en tråkig samhällsutveckling, -att allt ska vara så tillrättalagt och att inget får rubba "ordningen".