Anonym (M) skrev 2016-10-06 21:24:16 följande:
Moral är väl rent generellt ganska godtyckligt? Är det i så fall inte lika godtyckligt att hävda att ett foster inte alls är ett oåbörjat liv/ att abort inte alls är moraliskt problematiskt?
För mig är detta inte en fråga om rätt/ fel svart/vitt. Jag tycker att det är ennfråga upp till varje gravid kvinna att själv ta ställning till och ställa mot andra faktorer och utifrån det göra ett val.
Innan graviditeten uppkommit är inte livet påbörjat, så för mig är just den gränsen som du tar upp ingen luddig gröns alls. Det luddiga uppkommer först efter graviditeten uppkommit - vart går gränsen då? Och det är det som är moraliskt provlematiskt och svårt att säga ett objektivt rätt/fel.
Precentivmedel är för mig en helt annan sak. Det är preventivt - förebyggande och avslutar alltså ingenting. Så om jag ska kunna förklara varför jag gör en gräns vid graviditet får du nog förklara för mig på villet sätt preventivmedel skulle kunna handla om att avsluta ett påbörjat liv så att de båda sakerna på något sätt blir jämförbara?
Att hävda att ett foster inte är ett påbörjat liv är inte ett uttalande om moral, utan snarare en definitionsfråga.
Jag tänker att det måste finnas en underliggande moralisk princip som man följer, för att det inte ska bli godtyckligt. Själv är jag utilitarist, vilket innebär att jag ser det moraliskt rätta som det som maximerar nyttan/lyckan och minimerar lidandet. Följden av det blir att jag inte kan se någon avgörande skillnad mellan att abortera ett foster eller att låta bli att skaffa barn m.h.a. t.ex. preventivmedel. Konsekvensen i båda fall är ett potentiellt liv som inte blir till, och alltså potentiell lycka som inte får upplevas (om vi utgår ifrån att de flesta som föds kommer att leva hyfsat lyckliga liv, åtminstone i vår del av världen).
Vad jag är nyfiken på är hur abortmotståndare kommer fram fram till att abort är moraliskt fel och vilken princip de följer när de drar gränsen vid befruktningen, om det finns något konsekvent resonemang bakom eller om det mest grundar sig i godtycklighet och magkänsla.