Anonym (M) skrev 2016-10-08 21:53:02 följande:
Men om abortmotståndarem svarar även på det - ger en förklaring på varför hen ser en skillnad på att värna mänskligt liv och ett djurliv, räcker det för dig då? Eller är det något mer led som ska förklaras?
Sen tänker jag att om man strikt följer en moralisk filosofi - är inte det "farligare" på sätt och vis än att värdera varje enskild moralfråga som en ny fråga? Finns det inte risk att man gör val som man egentlien inte står för hellre än att svika sin filosofi och vara inkonsekvent?
Det beror helt på abortmotståndarens svar.
Befinner man sig i en situation då man måste ta ett beslut man inte står för om man inte vill svika sin filosofi så kan det vara läge att omarbeta filosofin. Sedan att varje beslut kanske inte känns jätteroligt är en annan sak. Jag skulle t.ex. knappast njuta av att döda min egen mamma även om den handlingen skulle rädda en hel befolkning i ett annat land från att dö i plågor, men jag står samtidigt för att det vore det moraliskt rätta att göra.
Varje given situation kan hanteras på ett sätt som är moraliskt bättre än alternativa sätt. I praktiken har vi inte alltid de verktyg som behövs för att vara säkra på vilket sätt som är det bästa, men vi bör alltid sträva efter att ta reda på det.
För att kunna ta det moraliskt bästa beslutet så måste vi veta vad vi menar när vi säger att något är mer moraliskt rätt än något annat. Om vi inte själva kan svara på vad man menar när man säger att något är moraliskt rätt, så kommer det att uppstå problem när väl är dags att fatta ett beslut. Vad man då väljer att göra kommer högst antagligen att bero på faktorer som borde vara irrelevanta, så som t.ex. ens humör i stunden eller vad man själv hade vunnit på att göra.
Att strikt följa en moraliskt princip innebär inte att man inte måste angripa varje problem enskilt, ty det är man i allra högsta grad tvungen att göra. Men att försöka lista ut hur man hanterar en situation på det moraliskt bästa sättet, utan att veta vad som avgör huruvida något är moraliskt rätt eller fel, vore som att försöka ge någon en vägbeskrivning utan att veta vart personen ska.