Inlägg från: Anonym (abort) |Visa alla inlägg
  • Anonym (abort)

Varför är det fel att göra abort?

Ni som är emot abort eller som tycker att abort bara är okej under speciella omständigheter (t.ex. vid våldtäkt), hur motiverar ni er åsikt? 

Det verkar vara ganska vanligt att man är av åsikten att abort är okej så länge man inte uttnyttjar aborträtten för ofta. Jag undrar också hur ni som tycker så motiverar den åsikten.

• Svar på tråden Varför är det fel att göra abort?
  • Anonym (abort)
    Anonym (Madde) skrev 2016-10-06 04:09:39 följande:

Jag tycker abort är helt okej, men självklart ska man inte utnyttja aborträtten ofta. Varje abort kostar samhället en viss summa pengar.

Så om man går till privatklinik är det helt okej att göra abort så ofta man bara kan?
    Anonym (M) skrev 2016-10-06 06:25:55 följande:

När du skriver "mot abort", menar du då "mot aborträtten"?

Jag är helt för den lagstiftning vi har med rätten till fri abort (sen kan man alltid diskutera vilka veckor som ör relevnta). Jag är alltså för fri abort, individens rätt att själv bestämma över sin kropp. Jag anser också att beslutet sk vara fritt från yttre påverkan - det var en tråd nyligen tex som ansåg att aborttaxan skulle bero på vilka skäl kvinnan hade till abort - en extern moralisk bedömning av hennes val alltså. Helt fel enligt mig.

Däremot är jag "mot abort" så tillvida att jag tycker att det är mycket moraliskt problematiskt, men jag anser som sagt inte att min syn ska påverka någon annan utan det ska vara ett fritt val för varje människa. Om jag ska försöka motivera min åsikt är det att jag ser ett foster som början till ett liv (inte ett färdigt liv varför jag anser det rimligt att kvinnans rätt går före fostrets rent juridiskt). Att avsluta detta början till liv anser jag helt klart moraliskt problematiskt. Däremot anser jag som sagt inte att vad jag tycker är relevant för någon annans beslut.

Det som jag kanske allra mest ser som problematiskt är "trenden" att allt ska vara så perfekt och planerat kring ett barns födelse. Att barnet måste komma vid exaky rätt tillfälle. Det handlar dock inte så mycket om aborträtten eentligen utan jag ser det som en tråkig samhällsutveckling, -att allt ska vara så tillrättalagt och att inget får rubba "ordningen".

Du gör helt klart en viktig distinktion, men det är framförallt den moraliska delen jag är intresserad av, och jag skulle gärna se dig utveckla ditt svar, om du har lust.

Varför är det fel att avsluta en början till ett liv? Är det lika fel att använda preventivmedel eller att överhuvudtaget låta bli att skaffa så många barn man kan, för att det också kan ses som att man inte låter ett potentiellt liv bli till ett faktiskt liv? 

• Anonym (abort)
    Anonym (M) skrev 2016-10-06 16:33:26 följande:
    Jag vet inte om jag använder rätt begrepp här men ett obefruktat ägg ser jag inte som "början till ett liv". Preventivmedel har jag inget som helst problem med - de ska ju förhindra att detta liv påbörjas inte avsluta det som redan påbörjats.

Jag skulle nog inte vilja påstå att det rakt av är "fel" heller utan just "moraliskt problematiskt".
    Jag kan tycka att det låter lite godtyckligt. Att något blir moraliskt problematiskt för att du drar en gräns just vid befruktningen. Om du inte tydligt kan förklara varför gränsen går just där, alltså varför det blir moraliskt problematiskt just där. Blir nyfiken på vad den underliggande moraliska principen är, om du kan definiera den?
  • Anonym (abort)
    Anonym (M) skrev 2016-10-06 21:24:16 följande:
    Moral är väl rent generellt ganska godtyckligt? Är det i så fall inte lika godtyckligt att hävda att ett foster inte alls är ett oåbörjat liv/ att abort inte alls är moraliskt problematiskt?

För mig är detta inte en fråga om rätt/ fel svart/vitt. Jag tycker att det är ennfråga upp till varje gravid kvinna att själv ta ställning till och ställa mot andra faktorer och utifrån det göra ett val.

Innan graviditeten uppkommit är inte livet påbörjat, så för mig är just den gränsen som du tar upp ingen luddig gröns alls. Det luddiga uppkommer först efter graviditeten uppkommit - vart går gränsen då? Och det är det som är moraliskt provlematiskt och svårt att säga ett objektivt rätt/fel.

Precentivmedel är för mig en helt annan sak. Det är preventivt - förebyggande och avslutar alltså ingenting. Så om jag ska kunna förklara varför jag gör en gräns vid graviditet får du nog förklara för mig på villet sätt preventivmedel skulle kunna handla om att avsluta ett påbörjat liv så att de båda sakerna på något sätt blir jämförbara?
    Att hävda att ett foster inte är ett påbörjat liv är inte ett uttalande om moral, utan snarare en definitionsfråga.

Jag tänker att det måste finnas en underliggande moralisk princip som man följer, för att det inte ska bli godtyckligt. Själv är jag utilitarist, vilket innebär att jag ser det moraliskt rätta som det som maximerar nyttan/lyckan och minimerar lidandet. Följden av det blir att jag inte kan se någon avgörande skillnad mellan att abortera ett foster eller att låta bli att skaffa barn m.h.a. t.ex. preventivmedel. Konsekvensen i båda fall är ett potentiellt liv som inte blir till, och alltså potentiell lycka som inte får upplevas (om vi utgår ifrån att de flesta som föds kommer att leva hyfsat lyckliga liv, åtminstone i vår del av världen).

Vad jag är nyfiken på är hur abortmotståndare kommer fram fram till att abort är moraliskt fel och vilken princip de följer när de drar gränsen vid befruktningen, om det finns något konsekvent resonemang bakom eller om det mest grundar sig i godtycklighet och magkänsla. 

• Anonym (abort)
    Anonym (EN MÄNNISKA) skrev 2016-10-07 14:30:56 följande:
    För att det är en människa! En liten ny människa som växer och LEVER i allra högsta grad! Därför är det Fel att döda denna lilla oskyldiga MÄNNISKA. Precis som det är fel att döda vilken människa som helst! Det handlar absolut INTE om att man är emot abort pga att man VILL försvåra kvinnors LIV eller nåt!! Jag förstår mycket mycket väl hur svårt det är att befinna sig i en situation där man upptäcker en oönskad graviditet..... har varit med om det själv.... Jag anser att medvetenheten om VAD ett Foster ÄR, vad graviditet INNEBÄR, MÅSTE öka hos både MÄN (Pojkar) och kvinnor och flickor. Som det är nu så tror folk, ffa män kanske (?) att man kan ha sex hur som helst och att ansvaret för skyddet mot graviditet ligger HOS KVINNAN punkt! (:O) Om det blir graviditet är det KVINNANS FEL, det är SJÄLVKLART med Abort, dvs att döda det mänskliga fostret, och MANNEN behöver INGET ANSVAR ALLS!!

Jag är så arg på detta att jag spyr!
    Okej, men gräv lite djupare. Varför är det fel att döda en människa? Är det alltid fel att döda en människa? Kan du kommer på någon situation då det är rätt att döda en människa och vad är det i så fall som gör att det är rätt i just den situationen?

De flesta tycker ju att det är okej att döda i vissa fall. Inte nödvändigtvis människor, men andra djur. Är grisar okej att döda? Hundar? Flugor? Musslor? 
    Var drar du din gräns och varför just där?
  • Anonym (abort)
    Anonym (biolog) skrev 2016-10-07 22:32:46 följande:
    Före befruktningen finns en äggcell, med en halv genuppsättning. Det finns inga människor med halva genuppsättningar.

Varje könscell är unik. En äggcell är inte ett potentiell liv, den är miljarder potentiella liv. Det som avgör hurudant liv det ska bli av just den äggcellen, är den spermie som den blir befruktad av. Efter befruktningen återstår endast ett potentiellt liv, det som den kombinerade genuppsättningen ger upphov till.

Det är inte moral att dra en gräns vid befruktningen, det är biologi. Det är moral att dra en gräns vid vecka 6, eller 12, eller 18, eller 24. Det liv som man avbryter efter befruktningen är redan förutbestämt (med viss variation), vi vet bara inte hurudant det kommer att bli.
    Anonym (biolog) skrev 2016-10-07 22:39:00 följande:
    Hur resonerar du när du undrar om principen vid att dra gränsen vid befruktningen? Vet du inte vad befruktning innebär rent biologiskt?
    Vad jag diskuterar är den moraliska aspekten, så när jag pratar om potentiellt liv gör jag det ur ett filosofiskt perspektiv snarare än ur ett biologiskt. 

• Anonym (abort)
    Anonym (biolog) skrev 2016-10-08 11:16:13 följande:
    Eftersom det finns lika många moraluppfattningar och filosofier som det finns människor, så är det alltid svårt att dra gränser som ska gälla för alla baserat på en filosofi som bara en del av människorna omfattar.

Biologin kan vi inte göra om så att den passar vår filosofi, även om det görs goda försök inom alla områden hela tiden. När det gäller rätten till abort så har begreppet "cellklump" slagit igenom ganska bra. Jag har sett både foster och cellkllumpar, och jag kan försäkra dig om att skillnaden är enorm. Jag tror inte att det finns många utvecklingsbiologer som skulle få för sig att kalla ens ett embryo för en "cellklump", så pass många exakt styrda biologiska processer är igång då redan.
    Precis, det finns många moraluppfattningar, och jag skulle vilja veta hur andras ser ut och då mer specifikt relaterat till aborter. Jag har inte försökt göra om biologin för att passa min filosofi och jag förstår ärligt talat inte varför du tror att inte vet vad en befruktning är, eller varför du tror att jag inte förstår skillnaden på en cellklump och ett foster. 
  • Anonym (abort)
    Anonym (biolog) skrev 2016-10-08 12:40:52 följande:
    "vilken princip de följer när de drar gränsen vid befruktningen, om det finns något konsekvent resonemang bakom"

Detta uttalande. Därför undrade jag om du alls visste.
    Det var ju ingen biologisk gräns jag frågade om. 
  • Anonym (abort)
    Anonym (biolog) skrev 2016-10-08 14:31:17 följande:
    Det är väl inte så konstigt att vissa vill dra gränsen så att man slipper alla gråzoner. Antingen är ägget befruktat eller så är det inte. Det finns inget mellanting.
    I mina öron låter det ungefär som att säga att det är moraliskt rätt att äta alla djur förutom djur med fjädrar, att man drar sin gräns vid just fjädrar och att man gör det för att slippa gråzoner. Det låter m.a.o. lite meningslöst om man inte kan förklara varför man drar gränsen just där.

Är du själv emot abort?
  • Anonym (abort)
    Anonym (M) skrev 2016-10-08 17:47:00 följande:
    Är "för att innan befruktningen fanns det inget påbörjat nytt liv i biologisk mening och i och med befruktningen så finns det det", en tillräckligt tydlig gränsdragning? Annars, varför inte? Vad är det för slags gränsdragningar du är ute efter? För mig är det en extremt tydlig gräns mellan att vara gravid och att inte vara gravid. Jag har ingen annan filosofisk gräns för när en graviditet startar, utan bara den biologiska.
    Den är väl någorlunda tydlig om man är konsekvent och menar att det alltid är fel att avsluta ett liv, men det tror jag inte att så många tycker att det är. 

Jag har berättat i ett inlägg ovan om hur jag själv resonerar och varför jag tycker att just befruktningen som gräns är ointressant. 
  • Anonym (abort)
    Anonym (M) skrev 2016-10-08 19:55:01 följande:
    Fast abortmotståndare brukar väl anse just det? (om vi pratar människoliv, annars är vi ju inne på en helt annan diskussion).

För dig är gränsen ointressant, men jag uppfattade dig tidigare som att du uppfattade den som en "konstig" gräns generellt och behövde mer argument för att acceptera den som gräns för andra. Men då "godtar" du den biologiska gränsen för befruktning som gräns för när ett liv påbörjas (även om du själv inte står bakom den definitionen)?
    Konstig gräns kanske, ja. Jag vill ju förstås hävda att min egen syn på moral är den rätta synen. Men man är åtminstone konsekvent om man menar att det alltid är fel att avsluta liv, och att man därför drar gränsen vid befruktningen, och det kan jag ändå respektera. Men jag betvivlar att abortmotståndarna är konsekventa. De är säkert okej med att döda vissa icke-mänskliga djur, t.ex. Och då blir istället den gränsdragningen den intressanta, varför man tycker att det är okej att avsluta vissa liv men inte alla. 
    Anonym (biolog) skrev 2016-10-08 20:17:12 följande:
    Är det moraliskt rätta det som maximerar nyttan/lyckan för dig och minimerar lidandet för dig?

Hur blir det då i situationer då du tillfogar någon annan olycka genom att maximera din egen lycka? Vad är då det moraliskt rätta?
    Nej, det handlar inte om att maximera nyttan/lyckan och minimera lidandet för mig personligen utan det handlar om den totala lyckan/det totala lidandet i världen.

• Anonym (abort)
    Anonym (biolog) skrev 2016-10-08 20:41:16 följande:
    Det är meningslöst att dra en gräns om man inte kan förklara varför man drar en gräns? Ja, det kan jag hålla med om.

Men nu är det ju så, att de som drar gränsen vid befruktningen kan förklara varför de gör det. Det är då ett nytt liv startar.

Det är inte bara i abortsammanhang man kan dra en gräns vid något väl definierbart för att slippa svåra diskussioner om var gränsen ska dras. Om du anser att ett sådant tänkesätt är meningslöst, så måste jag uppriktigt säga att jag inte förstår vad du är ute efter.
    Som jag skrev i ett annat inlägg, så tror jag inte att särskilt många av de som drar sin gräns vid befruktningen är konsekventa, då jag tror att de är för rätten att döda en del liv (tänker då framförallt på icke-mänskliga djur), och då blir det istället intressant att veta varför man drar gränsen vid just människoliv. 

Kan du komma med ett annat exempel på ett sammanhang där man drar en gräns vid något väldefinierbart för att slippa svåra diskussioner? Jag tycker absolut att det låter ganska meningslöst och framförallt tråkigt - för att inte säga farligt - att dra en gräns någonstans bara för att slippa fundera djupare över vad som är moraliskt rätt eller fel. 
  • Anonym (abort)
    Anonym (Will) skrev 2016-10-08 21:13:23 följande:
    Jag misstänker att de flesta som svarat i tråden inte alls förstår vart du vill komma, vilket i sin tur besvarar din frågeställning om huruvida "det finns något konsekvent resonemang bakom eller om det mest grundar sig i godtycklighet och magkänsla". De flesta, både abortmotståndare och andra, är ointresserade av etiklära, och baserar istället sina åsikter på en kombination av just magkänsla, normerna i samhället där de växte upp, och vad som bäst gynnar dem själva och folk som är som de är.

Jag minns själv den kognitiva dissonansen som uppstod när jag introducerade till just utilitarismen.

Peter Singer är för övrigt emot abort.
    Peter Singer är inte abortmotståndare. Han besvarar själv frågan så här: 

"I don't think the embryo or fetus should be regarded as having a right to life. That's because, although I agree with opponents of abortion that the fetus is a living being of the species Homo sapiens I don't think that mere species membership gives a being a right to life. As a result, I don't think there is anything wrong with abortion unless the abortion is carried out so late in pregnancy that the fetus might feel pain during the procedure. (That in unlikely to be earlier than 20 weeks - the overwhelming majority of abortions are performed much earlier than this.)"

Men utöver det så tror jag att du har en poäng.
  • Anonym (abort)
    Anonym (M) skrev 2016-10-08 21:53:02 följande:
    Men om abortmotståndarem svarar även på det - ger en förklaring på varför hen ser en skillnad på att värna mänskligt liv och ett djurliv, räcker det för dig då? Eller är det något mer led som ska förklaras?

Sen tänker jag att om man strikt följer en moralisk filosofi - är inte det "farligare" på sätt och vis än att värdera varje enskild moralfråga som en ny fråga? Finns det inte risk att man gör val som man egentlien inte står för hellre än att svika sin filosofi och vara inkonsekvent?
    Det beror helt på abortmotståndarens svar. 

Befinner man sig i en situation då man måste ta ett beslut man inte står för om man inte vill svika sin filosofi så kan det vara läge att omarbeta filosofin. Sedan att varje beslut kanske inte känns jätteroligt är en annan sak. Jag skulle t.ex. knappast njuta av att döda min egen mamma även om den handlingen skulle rädda en hel befolkning i ett annat land från att dö i plågor, men jag står samtidigt för att det vore det moraliskt rätta att göra.

Varje given situation kan hanteras på ett sätt som är moraliskt bättre än alternativa sätt. I praktiken har vi inte alltid de verktyg som behövs för att vara säkra på vilket sätt som är det bästa, men vi bör alltid sträva efter att ta reda på det.

För att kunna ta det moraliskt bästa beslutet så måste vi veta vad vi menar när vi säger att något är mer moraliskt rätt än något annat. Om vi inte själva kan svara på vad man menar när man säger att något är moraliskt rätt, så kommer det att uppstå problem när väl är dags att fatta ett beslut. Vad man då väljer att göra kommer högst antagligen att bero på faktorer som borde vara irrelevanta, så som t.ex. ens humör i stunden eller vad man själv hade vunnit på att göra.

Att strikt följa en moraliskt princip innebär inte att man inte måste angripa varje problem enskilt, ty det är man i allra högsta grad tvungen att göra. Men att försöka lista ut hur man hanterar en situation på det moraliskt bästa sättet, utan att veta vad som avgör huruvida något är moraliskt rätt eller fel, vore som att försöka ge någon en vägbeskrivning utan att veta vart personen ska.
Svar på tråden Varför är det fel att göra abort?