Inlägg från: Anonym (Hallu) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hallu)

Varför är det fel att göra abort?

Anonym (EN MÄNNISKA) skrev 2016-10-07 14:30:56 följande:

För att det är en människa! En liten ny människa som växer och LEVER i allra högsta grad! Därför är det Fel att döda denna lilla oskyldiga MÄNNISKA. Precis som det är fel att döda vilken människa som helst! Det handlar absolut INTE om att man är emot abort pga att man VILL försvåra kvinnors LIV eller nåt!! Jag förstår mycket mycket väl hur svårt det är att befinna sig i en situation där man upptäcker en oönskad graviditet..... har varit med om det själv.... Jag anser att medvetenheten om VAD ett Foster ÄR, vad graviditet INNEBÄR, MÅSTE öka hos både MÄN (Pojkar) och kvinnor och flickor. Som det är nu så tror folk, ffa män kanske (?) att man kan ha sex hur som helst och att ansvaret för skyddet mot graviditet ligger HOS KVINNAN punkt! (:O) Om det blir graviditet är det KVINNANS FEL, det är SJÄLVKLART med Abort, dvs att döda det mänskliga fostret, och MANNEN behöver INGET ANSVAR ALLS!!

Jag är så arg på detta att jag spyr!

Du kan inte säga att det är en människa. För enligt medicinsk definition är det inte det. Alltså verkar det som att olika personer har olika definition på det. Men du kan inte skriva som att det är fakta (ordvalet ÄR) så där har du fel.
  • Anonym (Hallu)
    Anonym (biolog) skrev 2016-10-07 22:32:46 följande:

Före befruktningen finns en äggcell, med en halv genuppsättning. Det finns inga människor med halva genuppsättningar.

Varje könscell är unik. En äggcell är inte ett potentiell liv, den är miljarder potentiella liv. Det som avgör hurudant liv det ska bli av just den äggcellen, är den spermie som den blir befruktad av. Efter befruktningen återstår endast ett potentiellt liv, det som den kombinerade genuppsättningen ger upphov till.

Det är inte moral att dra en gräns vid befruktningen, det är biologi. Det är moral att dra en gräns vid vecka 6, eller 12, eller 18, eller 24. Det liv som man avbryter efter befruktningen är redan förutbestämt (med viss variation), vi vet bara inte hurudant det kommer att bli.

Ett befruktat ägg är inte en människa? Den har ingen hjärna, ellerhur? Men det har människor. Ditt argument "biolog" är inte heller helt vattentät.

Varför man drar gränsen vid de senare veckorna 18-24 är för att man anser att hjärnan börjar få rätt form för att kunna definiera fostret till människa och att den eventuellt skulle kunna klara sig utanför mammans mage. Innan det ser mammans mage det befruktade ägget, embryo och foster som en parasit (även om kanske tom jag tycker benämningen parasit låter hård). Det är ett liv kanske, (definiera gärna vad liv är, vågar anta det är svårare att definiera än vad ni tror), men absolut ingen människa - än. Därför har en människa (mamman) all rätt att bestämma över sin egen kropp. Det vore ju tragiskt om någon som inte ens är en människa ska prioriteras över en mammas liv. Inte sant?
  • Anonym (Hallu)
    Anonym (biolog) skrev 2016-10-07 22:39:00 följande:

Hur resonerar du när du undrar om principen vid att dra gränsen vid befruktningen? Vet du inte vad befruktning innebär rent biologiskt?

Du måste lära dig skilja dig på människa och liv kära du. En död människa är fortfarande en människa. Några celler i en mage är celler, liv, men ingen människa.
  • Anonym (Hallu)
    Elenoria skrev 2016-10-07 23:13:02 följande:

Jag är för aborträtten men jag gnisslar tänder över allt slarv och dålig användning av preventivmedel i vårt samhälle.

I V6 börjar hjärtat slå hos embryot (man upptäcker graviditeten vanligtvis i V5-v6). Känns så otroligt ONÖDIGT att skapa ett liv när man inte vill ha det, för att man slarvat.

Varför kan inte folk som inte vill ha barn skydda sig? Hur svårt är det? Om både kvinnan och mannen skyddar sig själva så är risken för graviditet ganska liten ändå.

En abort är ett ingrepp som kan vara ganska påfrestande psykiskt och fysiskt för kvinnan dessutom. Har vänner som gjort det som vittnar om vidrig smärta, blodbad och jobbig upplevelse att se hinnsäcken och lilla fostret när det kom ut.

Skärpning!

Det håller jag med om. Även om det sker olyckor verkar mycket vara slarv...
Svar på tråden Varför är det fel att göra abort?