Inlägg från: Anonym (biolog) |Visa alla inlägg
  • Anonym (biolog)

Varför är det fel att göra abort?

Anonym (abort) skrev 2016-10-06 18:27:40 följande:
    Jag kan tycka att det låter lite godtyckligt. Att något blir moraliskt problematiskt för att du drar en gräns just vid befruktningen. Om du inte tydligt kan förklara varför gränsen går just där, alltså varför det blir moraliskt problematiskt just där. Blir nyfiken på vad den underliggande moraliska principen är, om du kan definiera den?
    Före befruktningen finns en äggcell, med en halv genuppsättning. Det finns inga människor med halva genuppsättningar.

Varje könscell är unik. En äggcell är inte ett potentiell liv, den är miljarder potentiella liv. Det som avgör hurudant liv det ska bli av just den äggcellen, är den spermie som den blir befruktad av. Efter befruktningen återstår endast ett potentiellt liv, det som den kombinerade genuppsättningen ger upphov till.

Det är inte moral att dra en gräns vid befruktningen, det är biologi. Det är moral att dra en gräns vid vecka 6, eller 12, eller 18, eller 24. Det liv som man avbryter efter befruktningen är redan förutbestämt (med viss variation), vi vet bara inte hurudant det kommer att bli.

• Anonym (biolog)
    Anonym (abort) skrev 2016-10-06 22:15:25 följande:
    Vad jag är nyfiken på är hur abortmotståndare kommer fram fram till att abort är moraliskt fel och vilken princip de följer när de drar gränsen vid befruktningen, om det finns något konsekvent resonemang bakom eller om det mest grundar sig i godtycklighet och magkänsla. 

Hur resonerar du när du undrar om principen vid att dra gränsen vid befruktningen? Vet du inte vad befruktning innebär rent biologiskt?
  • Anonym (biolog)
    Anonym (Hallu) skrev 2016-10-07 22:59:16 följande:
    Du måste lära dig skilja dig på människa och liv kära du. En död människa är fortfarande en människa. Några celler i en mage är celler, liv, men ingen människa.
    Jag har aldrig påstått att några celler är en "människa". Jag svarade på ett inlägg som inte förstod vad det var för speciellt med befruktningen.

Befruktningsögonblicket, en människas födelse, och dödstidpunkten är exakta gränser. Allt som händer däremellan är flytande. Varenda gräns man vill dra upp mellan dessa tidpunkter som lämplig för det ena eller andra kan diskuteras, därför att alla individer är olika.

Om du dessutom baserar dina argument på definitionen av "människa", så bör du förklara hur du definierar en "människa". Speciellt som du anser att en död människa också uppfyller definitionen av "människa".

När upphör en död människa att vara en människa? Hur rutten ska kroppen vara för att inte längre vara en "människa"? Eller skulle du också kalla en halv käke som har legat i marken i tusentals är för "människa"?

• Anonym (biolog)
    Anonym (abort) skrev 2016-10-08 00:44:02 följande:
    Anonym (biolog) skrev 2016-10-07 22:39:00 följande:
    Hur resonerar du när du undrar om principen vid att dra gränsen vid befruktningen? Vet du inte vad befruktning innebär rent biologiskt?
    Vad jag diskuterar är den moraliska aspekten, så när jag pratar om potentiellt liv gör jag det ur ett filosofiskt perspektiv snarare än ur ett biologiskt. 

Eftersom det finns lika många moraluppfattningar och filosofier som det finns människor, så är det alltid svårt att dra gränser som ska gälla för alla baserat på en filosofi som bara en del av människorna omfattar.

Biologin kan vi inte göra om så att den passar vår filosofi, även om det görs goda försök inom alla områden hela tiden. När det gäller rätten till abort så har begreppet "cellklump" slagit igenom ganska bra. Jag har sett både foster och cellkllumpar, och jag kan försäkra dig om att skillnaden är enorm. Jag tror inte att det finns många utvecklingsbiologer som skulle få för sig att kalla ens ett embryo för en "cellklump", så pass många exakt styrda biologiska processer är igång då redan.

• Anonym (biolog)
    Anonym (Hallu) skrev 2016-10-07 22:56:25 följande:
    Ett befruktat ägg är inte en människa? Den har ingen hjärna, ellerhur? Men det har människor. Ditt argument "biolog" är inte heller helt vattentät.

Varför man drar gränsen vid de senare veckorna 18-24 är för att man anser att hjärnan börjar få rätt form för att kunna definiera fostret till människa och att den eventuellt skulle kunna klara sig utanför mammans mage. Innan det ser mammans mage det befruktade ägget, embryo och foster som en parasit (även om kanske tom jag tycker benämningen parasit låter hård). Det är ett liv kanske, (definiera gärna vad liv är, vågar anta det är svårare att definiera än vad ni tror), men absolut ingen människa - än. Därför har en människa (mamman) all rätt att bestämma över sin egen kropp. Det vore ju tragiskt om någon som inte ens är en människa ska prioriteras över en mammas liv. Inte sant?
    sv.wikipedia.org/wiki/Liv

En definition finns här.

Om behovet av hjärna: Vad anser du att pojken nedan borde ha kallats?

q13fox.com/2014/08/31/boy-born-without-a-brain-lives-to-be-12-years-old-dies-peacefully/

Googla på "anencephaly" så ser du vad det är frågan om.
  • Anonym (biolog)
    Anonym (abort) skrev 2016-10-08 11:40:08 följande:
    Precis, det finns många moraluppfattningar, och jag skulle vilja veta hur andras ser ut och då mer specifikt relaterat till aborter. Jag har inte försökt göra om biologin för att passa min filosofi och jag förstår ärligt talat inte varför du tror att inte vet vad en befruktning är, eller varför du tror att jag inte förstår skillnaden på en cellklump och ett foster. 
    "vilken princip de följer när de drar gränsen vid befruktningen, om det finns något konsekvent resonemang bakom"

Detta uttalande. Därför undrade jag om du alls visste.
  • Anonym (biolog)
    Anonym (abort) skrev 2016-10-08 14:09:26 följande:
    Det var ju ingen biologisk gräns jag frågade om. 
    Det är väl inte så konstigt att vissa vill dra gränsen så att man slipper alla gråzoner. Antingen är ägget befruktat eller så är det inte. Det finns inget mellanting.
  • Anonym (biolog)
    Anonym (abort) skrev 2016-10-06 22:15:25 följande:
    Att hävda att ett foster inte är ett påbörjat liv är inte ett uttalande om moral, utan snarare en definitionsfråga.

Jag tänker att det måste finnas en underliggande moralisk princip som man följer, för att det inte ska bli godtyckligt. Själv är jag utilitarist, vilket innebär att jag ser det moraliskt rätta som det som maximerar nyttan/lyckan och minimerar lidandet. Följden av det blir att jag inte kan se någon avgörande skillnad mellan att abortera ett foster eller att låta bli att skaffa barn m.h.a. t.ex. preventivmedel. Konsekvensen i båda fall är ett potentiellt liv som inte blir till, och alltså potentiell lycka som inte får upplevas (om vi utgår ifrån att de flesta som föds kommer att leva hyfsat lyckliga liv, åtminstone i vår del av världen).

Vad jag är nyfiken på är hur abortmotståndare kommer fram fram till att abort är moraliskt fel och vilken princip de följer när de drar gränsen vid befruktningen, om det finns något konsekvent resonemang bakom eller om det mest grundar sig i godtycklighet och magkänsla. 

Är det moraliskt rätta det som maximerar nyttan/lyckan för dig och minimerar lidandet för dig?

Hur blir det då i situationer då du tillfogar någon annan olycka genom att maximera din egen lycka? Vad är då det moraliskt rätta?
  • Anonym (biolog)
    Anonym (abort) skrev 2016-10-08 17:30:28 följande:
    I mina öron låter det ungefär som att säga att det är moraliskt rätt att äta alla djur förutom djur med fjädrar, att man drar sin gräns vid just fjädrar och att man gör det för att slippa gråzoner. Det låter m.a.o. lite meningslöst om man inte kan förklara varför man drar gränsen just där.

Är du själv emot abort?
    Det är meningslöst att dra en gräns om man inte kan förklara varför man drar en gräns? Ja, det kan jag hålla med om.

Men nu är det ju så, att de som drar gränsen vid befruktningen kan förklara varför de gör det. Det är då ett nytt liv startar.

Det är inte bara i abortsammanhang man kan dra en gräns vid något väl definierbart för att slippa svåra diskussioner om var gränsen ska dras. Om du anser att ett sådant tänkesätt är meningslöst, så måste jag uppriktigt säga att jag inte förstår vad du är ute efter.
  • Anonym (biolog)
    Anonym (abort) skrev 2016-10-08 20:55:16 följande:
    Kan du komma med ett annat exempel på ett sammanhang där man drar en gräns vid något väldefinierbart för att slippa svåra diskussioner? Jag tycker absolut att det låter ganska meningslöst och framförallt tråkigt - för att inte säga farligt - att dra en gräns någonstans bara för att slippa fundera djupare över vad som är moraliskt rätt eller fel. 
    Eutanasi, dödsstraff, tvångssterilisering, myndighetsålder, veganism.
Svar på tråden Varför är det fel att göra abort?