Anonym (M) skrev 2016-10-08 19:55:01 följande:
Fast abortmotståndare brukar väl anse just det? (om vi pratar människoliv, annars är vi ju inne på en helt annan diskussion).
För dig är gränsen ointressant, men jag uppfattade dig tidigare som att du uppfattade den som en "konstig" gräns generellt och behövde mer argument för att acceptera den som gräns för andra. Men då "godtar" du den biologiska gränsen för befruktning som gräns för när ett liv påbörjas (även om du själv inte står bakom den definitionen)?
Konstig gräns kanske, ja. Jag vill ju förstås hävda att min egen syn på moral är den rätta synen. Men man är åtminstone konsekvent om man menar att det alltid är fel att avsluta liv, och att man därför drar gränsen vid befruktningen, och det kan jag ändå respektera. Men jag betvivlar att abortmotståndarna är konsekventa. De är säkert okej med att döda vissa icke-mänskliga djur, t.ex. Och då blir istället den gränsdragningen den intressanta, varför man tycker att det är okej att avsluta vissa liv men inte alla.
Anonym (biolog) skrev 2016-10-08 20:17:12 följande:
Är det moraliskt rätta det som maximerar nyttan/lyckan för dig och minimerar lidandet för dig?
Hur blir det då i situationer då du tillfogar någon annan olycka genom att maximera din egen lycka? Vad är då det moraliskt rätta?
Nej, det handlar inte om att maximera nyttan/lyckan och minimera lidandet för mig personligen utan det handlar om den totala lyckan/det totala lidandet i världen.