• KMS

Clearblue digital veckoindikator visar fel?

Hej!

Jag plussade för två veckor sedan och har på basen av senaste mens (som är regelbunden) samt ägglossning och samlag runt de dagarna, räkna ut att jag borde vara i vecka 6+6 idag.

Till min fråga: gjorde en clearblue digital - test för lite på en vecka sedan som visade gravid 1-2 veckor. Det testet gjorde jag på eftermiddagen. Imorse tog jag ett nytt test som visade gravid 2-3 veckor. Jag gjorde om testet eftersom 1-2 veckor inte stämde förra veckan (jag vet att man räknar från befruktningen men det stämmer ändå inte). Det var roligt att det stigit i veckor men 2-3 veckor är väl också alldeles för lite för att vara i vecka 6+6? Ska jag bara vara nöjd med att det stiger eller borde jag oroa mig för att det inte utvecklas som det ska där inne?

• Svar på tråden Clearblue digital veckoindikator visar fel?
  • KMS

...nej, nu skrev jag fel veckor - är så såsig i huvudet; jag borde vara i vecka 6+0 och inte 6+6

• ebe91

Grattis till graviditeten! Tycker du ska sluta testa dig, du är gravid och förhoppningsvis fortlöper graviditeten som den ska (annars tyvärr inget man kan göra åt...). Veckoindikatorn är ju inte exakt, men precis som du skriver har det ju ökat från 1-2 till 2-3. Beräkna du från sista mens/ägglosning, justeras ju i samband med RUL. Och alla har lite olika halter HCG, och hur mycket som utsöndras via urinen (blodprov är ju mer exakta som jag förstått det?). Men iallafall, grattis!

• KMS

Tack för ditt svar och för grattiset! Jag gläds nog åt mitt plus och du har helt rätt i att man inget kan göra om något är fel. Jag är nästan mest sur över att jag var och köpte digitala testet - skulle kännas skönare med bara ett plus/gravid. Jag är inte annars nojig och känner mig nästan löjlig då jag sitter och googlar dagarna i ända om missfall etc. Men det är min första graviditet och inget jag kan göra åt funderingarna. Ska försöka ställa in radarn på annat emellan åt och vänta alla de långa veckorna jag har kvar till första ultraljudet...

• Anotherone
    Du kommer aldrig få samma svar om du jämför barnmorskans beräkning av hur långt gången du är med Clearblue digital.
    Graviditetstestet visar en uppskattning av hur lång tid som har gått sedan du blev befruktad, medan du räknar åldern på en graviditet utifrån när du hade sista mens. Så det diffar ju några veckor där.
  • KMS

Hej igen! Tänkte jag sku skriva här ännu hur det gick då man ofta läser trådar där man aldrig får veta hur det gick.

Jag började tyvärr blöda lite på söndagen och blödde sedan likt vanlig mens (lite mindre) med lite koagulerat blod ibland. Ingen värk. På vul idag onsdag (v.6+5) såg man ingenting - allt hade kommit ut. Jag har jättesvårt att förstå det då jag upplevt mina blödningar hittills som så små. Jag accepterade ganska direkt att det säkerligen var fråga om ett missfall, trots avsaknaden av smärta, men väntade mig ändå att det så småningom skulle börja värka och ge kraftigare blödningar. Jag fick ge ett blodprov för koll av hormonnivån som jag får svar på imorgon. Jag hade en väldigt otrevlig läkare som inte svarade på mina funderingar och snävt av mig i allt. Ville bara komma därifrån snabbt sedan.

Det är väl bara att acceptera att det kan te sig på det här sättet också men känner mig olustig och osäker på något sätt. Jag kan tillägga att man på ultra även såg min endometrios och mitt myom som redan tidigare konstaterats. Hurvida dessa kan påverka mf eller hur man ser embryot osv fick jag inte heller svar på.

Men så hör slutade det för mig i alla fall.

• Fia 28
    KMS skrev 2016-10-12 12:47:05 följande:

Hej igen! Tänkte jag sku skriva här ännu hur det gick då man ofta läser trådar där man aldrig får veta hur det gick.

Jag började tyvärr blöda lite på söndagen och blödde sedan likt vanlig mens (lite mindre) med lite koagulerat blod ibland. Ingen värk. På vul idag onsdag (v.6+5) såg man ingenting - allt hade kommit ut. Jag har jättesvårt att förstå det då jag upplevt mina blödningar hittills som så små. Jag accepterade ganska direkt att det säkerligen var fråga om ett missfall, trots avsaknaden av smärta, men väntade mig ändå att det så småningom skulle börja värka och ge kraftigare blödningar. Jag fick ge ett blodprov för koll av hormonnivån som jag får svar på imorgon. Jag hade en väldigt otrevlig läkare som inte svarade på mina funderingar och snävt av mig i allt. Ville bara komma därifrån snabbt sedan.

Det är väl bara att acceptera att det kan te sig på det här sättet också men känner mig olustig och osäker på något sätt. Jag kan tillägga att man på ultra även såg min endometrios och mitt myom som redan tidigare konstaterats. Hurvida dessa kan påverka mf eller hur man ser embryot osv fick jag inte heller svar på.

Men så hör slutade det för mig i alla fall.

Man behöver inte ha ont vid ett så tidigt missfall. Många märker ju inte ens av det utan tror det är vanlig mens. Var glad att allt kom ut av sej självt och du inte behöver skrapas.
  • KMS

...kramper och kraftiga blödningar med stora klumpar kom idag. Så jag slapp det inte men känns nästan verkligare så här på något sätt. Tänkte inte det kunde ta så länge då livmodern var helt tomt igår på vul. Men tydligen.

Svar på tråden Clearblue digital veckoindikator visar fel?