• sjica

Ofrivilligt barnlös med 18 år äldre man

Korta versionen: Jag är 27 år och min man 45. Han har två barn sen tidigare, jag inga, och vi har nu haft oskyddat sex i 1½ år utan att bli med barn. Är hans ålder den mest troliga orsaken? Hur stor är chansen att det ens kommer gå? Hur vanligt? Är förtvivlad just nu.

Långa versionen för den som orkar läsa mer bakgrund: Har haft kopparspiral i många år och tog ur den i slutet på maj -15. Vi har sedan dess haft oskyddat sex, försökt ha lite avslappnad "det blir när det blir"-inställning framför allt för att jag vet att jag kommer stressa upp mig själv ännu mer och bygga upp ännu mer förhoppningar ju mer vi planerar eller lägger om vår livsstil. Inte kört några äl-tester eller gjort några andra särskilda åtgärder men har mycket sex över lag och haft vid och kring äl varje månad (alltid haft regelbunden mens och blivit gravid en gång som tonåring).

Vi har nu alltså väntat på att något ska hända i 1½ år. Jag känner en stor sorg varje gång mensen kommer. Har tidigare kunnat släppa stressen en stor del av tiden just för att vi lever som vanligt och inte tänker så mycket på det, men det har blivit svårare och just nu tänker jag på det dagligen. Min man tar det långt ifrån lika hårt som jag, han kan känna sig nöjd med de barn han har och hade väl från början inte tänkt sig fler, utan det är framför allt jag som vill och han "vill om det är så viktigt för mig", som han säger.

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta, jag känner fruktansvärd sorg över tanken på att kanske inte kunna få barn. Att något är fel på mig. Jag förstår ju att min mans ålder kan vara en stor del i det hela, han har själv påpekat att det ju inte är säkert att han kan, men jag tycker det känns otroligt jobbigt att be honom om att gå igenom tester och grejer när han från början inte ens ville ha fler barn. (och nej, just nu känns det inte intressant eller aktuellt över huvud taget med donator, just nu känner jag bara att jag vill ha barn med just honom).

Jag vet inte vad jag ska göra. Kan saker som att vi dricker vin då och då vara avgörande? Eller är det mest troligt att det handlar om min mans ålder? Hur stor är ens chansen att vi kan bli med barn?

Snälla hjälp mig någon...har ingen att prata med detta om.

• Svar på tråden Ofrivilligt barnlös med 18 år äldre man
  • Anonym (rr)

eftersom han har barn sen innan så vet ni ju att han kan få barn. Du kanske skulle behöva kolla upp hur det är med dig? Som första steg menar jag. Är allt ok med dig får väl han testa sig därefter.

• Anonym (.)

Optimal ålder för kvinnor att skaffa barn är 20 år.

• Anonym (No)

Känns som om du väldigt gärna vill skylla det på din mans ålder. Men det behöver ju inte alls ha med det att göra. För det första så måste ni aktivt ha försökt att bli gravida i 1 år innan ni får hjälp. Och om du inte be honom gå igenom tester så börja med dig själv. Sen är det helt normalt att det tar upp till 1 år att bli gravid. Ni får ju börja med att aktivt faktiskt försöka bli gravida.

• Anonym (Mia)

Håller med. Mäns ålder påverka inte lika mycket och han har ju kunnat få barn. Ni har inte heller försökt så länge. För oss tog det tre år. Min man är lika gammal som din men jag är äldre än du. Är du orolig så boka tid för dig hos gyn. Annars, ta det lugnt och ge det lite tid till.

• Kjell2
    sjica skrev 2016-10-07 09:37:24 följande:

Korta versionen: Jag är 27 år och min man 45. Han har två barn sen tidigare, jag inga, och vi har nu haft oskyddat sex i 1½ år utan att bli med barn. Är hans ålder den mest troliga orsaken? Hur stor är chansen att det ens kommer gå? Hur vanligt? Är förtvivlad just nu.

Långa versionen för den som orkar läsa mer bakgrund: Har haft kopparspiral i många år och tog ur den i slutet på maj -15. Vi har sedan dess haft oskyddat sex, försökt ha lite avslappnad "det blir när det blir"-inställning framför allt för att jag vet att jag kommer stressa upp mig själv ännu mer och bygga upp ännu mer förhoppningar ju mer vi planerar eller lägger om vår livsstil. Inte kört några äl-tester eller gjort några andra särskilda åtgärder men har mycket sex över lag och haft vid och kring äl varje månad (alltid haft regelbunden mens och blivit gravid en gång som tonåring).

Vi har nu alltså väntat på att något ska hända i 1½ år. Jag känner en stor sorg varje gång mensen kommer. Har tidigare kunnat släppa stressen en stor del av tiden just för att vi lever som vanligt och inte tänker så mycket på det, men det har blivit svårare och just nu tänker jag på det dagligen. Min man tar det långt ifrån lika hårt som jag, han kan känna sig nöjd med de barn han har och hade väl från början inte tänkt sig fler, utan det är framför allt jag som vill och han "vill om det är så viktigt för mig", som han säger.

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta, jag känner fruktansvärd sorg över tanken på att kanske inte kunna få barn. Att något är fel på mig. Jag förstår ju att min mans ålder kan vara en stor del i det hela, han har själv påpekat att det ju inte är säkert att han kan, men jag tycker det känns otroligt jobbigt att be honom om att gå igenom tester och grejer när han från början inte ens ville ha fler barn. (och nej, just nu känns det inte intressant eller aktuellt över huvud taget med donator, just nu känner jag bara att jag vill ha barn med just honom).

Jag vet inte vad jag ska göra. Kan saker som att vi dricker vin då och då vara avgörande? Eller är det mest troligt att det handlar om min mans ålder? Hur stor är ens chansen att vi kan bli med barn?

Snälla hjälp mig någon...har ingen att prata med detta om.

Har ni försökt i 1 1/2 år är det dags att kontakta vården och göra en riktig undersökning istället för att gissa och testa massa skumma huskurer.

• lollip0p

Din mans ålder borde inte ha börjat påverka hans fertilitet märkvärt och detsamma gäller dig, så det är förmodligen något annat som påverkar.

Det kan, som du själv är inne på, ha att göra med miljö- eller livsstilsfaktorer såsom alkohol och/eller rökning (din och din mans), varma bad eller att ha laptopen i knät (för din mans del) eller väldigt stora mängder kaffe (för din del).

Ni kan ju också ha haft extrem otur och missat varje ägglossning av ren slump, vilket är fullt möjligt, men inte så vanligt när man försökt så länge som ni har.

Jag har ingen erfarenhet av utredningar men jag har hört här på FL att det ofta kan vara lätt att få hjälp, att det verkligen inte är alla som säker hjälp som behöver genomgå t.ex IVF eller använda donatorsperma för att få barn utan att det ofta räcker med piller som hjälper ägglossningen eller en spolning av äggledarna.

Så var inte rädd för att söka hjälp för att det verkar krångligt eller så, det första som görs är bara undersökningar och därefter vet man ofta vad problemet är, sedan får man avgöra hur man vill agera utifrån de resultaten.

• Anonym (utredning)

Eftersom ni inte blivit gravida på 1,5 år så hade jag tagit upp frågan om en utredning med honom iaf. Kan ju vara väntetid med att få starta upp det och ni kan ju försöka under tiden. Eftersom det är så viktigt för dig så är det ju inget att skjuta på ifall det är så att ni behöver hjälp. 

Vart felet ligger är ju helt omöjligt att säga. Han är ju inte överdrivet gammal så det behöver inte alls vara nåt fel på hans spermier. Du har ju gjort en abort tidigare förstod jag i texten och man kan få skador efter en sådan. Var den medicinsk eller kirurgisk? Man kan få så kallade sammanväxningar, du kan ha endometrios som gör det svårare osv osv..kan finnas en rad massa orsaker till varför det inte tagit sig. Enda sättet att få veta är ju att göra en utredning på det. 

Lycka till!

• Anonym (Kotte)
    Anonym (rr) skrev 2016-10-07 09:39:10 följande:

eftersom han har barn sen innan så vet ni ju att han kan få barn. Du kanske skulle behöva kolla upp hur det är med dig? Som första steg menar jag. Är allt ok med dig får väl han testa sig därefter.

Nja. Han kan ha haft halvkass kvalitet redan då och nu ha helkass,. Det vet vi inget om. Vet inte hur viktigt barn är för dog men jag hade nog valt en yngre man om testarna inte visar något tydligt.
  • Anonym (nja)

45 är inte så gammalt, och ett och ett halvt år är inte så lång tid att det måste vara något fel! Det kan vara slumpen också, men det kanske är dags att du går och kollar att allt är som det ska med dig. Kanske är ni bara inte helt kompatibla? För vissa är det svårare att få barn ihop även om det inte är nåt fel på någon. Att han redan har två barn pekar ju mot att att han kan få barn.

• Anonym (Kotte)
    Anonym (Mia) skrev 2016-10-07 09:47:44 följande:

Håller med. Mäns ålder påverka inte lika mycket och han har ju kunnat få barn. Ni har inte heller försökt så länge. För oss tog det tre år. Min man är lika gammal som din men jag är äldre än du. Är du orolig så boka tid för dig hos gyn. Annars, ta det lugnt och ge det lite tid till.

Hos de två par jag vet som haft problem så var det spermierna som var slöa, ena gången trodde de det kunde bero på att han dessutom är överviktig (överskott östrogen).
Svar på tråden Ofrivilligt barnlös med 18 år äldre man