• Mysterium

Dum fråga angående bil med automatlåda i automattvätt

Hej!

Har nyligen köpt mig en Volkswagen Polo med automatlåda. (DSG)

Allt fungerar klockrent förutom att jag inte vet hur jag ska göra i en sån där automatisk biltvätt, där bilen rullar upp på ett band som rullar bilen framåt, osv.

Jag kan bara stänga av bilen när jag har väljaren i P-läget. Men i och med att man ska ha friläge i under en sån biltvätt, hur gör jag då? Stänger av motorn i P, när bilen är avstängd så flyttar jag till neutral för att sedan slänga i P igen när tvätten är klar och jag ska starta bilen igen? Tänker jag rätt, fel?

Har läst instruktionsboken utan framgång.

Det kanske är en oerhört dum fråga men jag vill inte på något sätt skada växellådan. Det blir onödigt dyrt...

• Svar på tråden Dum fråga angående bil med automatlåda i automattvätt
  • Wazp

Du kan absolut stänga av bilen med spaken i N. Du kan inte ta ur nyckeln bara!

• Rabarbapuppa

Men vänta nu här.. vaddå rullar bilen framåt?
    Bilen står väl still på bandet och det är BANDET som rullar med din bil parkerad på, i läge P?

Hur ska en bil röra sig framåt med motorn av och växeln i N? Är det nåt som skjuter bilen framåt då, så att den rullar på sina egna hjul? Låter helt orimligt. Vad är det för tvätt?

/Puppa

• Fia 28
    Rabarbapuppa skrev 2016-10-10 11:03:49 följande:

Bilen står väl still på bandet och det är BANDET som rullar med din bil parkerad på, i läge P?

Hur ska en bil röra sig framåt med motorn av och växeln i N? Är det nåt som skjuter bilen framåt då, så att den rullar på sina egna hjul? Låter helt orimligt. Vad är det för tvätt?

/Puppa

Jag tänkte samma sak. Måste ju vara bandet som rullar och inte bilen. 
  • Rabarbapuppa
    Fia 28 skrev 2016-10-10 12:18:01 följande:
    Jag tänkte samma sak. Måste ju vara bandet som rullar och inte bilen. 
    Ja, nä, det måste vara TS tankefel. 
    Finns ju bara tre sätt:

1) Tvätthall, tvätta bilen själv för hand. 
    2) Portaltvätt, en portal med borstar och munstycken rör sig över och runt om bilen enligt ett visst program, (bilen står still) 
    3) Tvättgata, bilen står parkerad på en brygga/vagga som löper längs ett band där olika stationer gör olika uppgifter. (sköljning/avfettning/spolning etc) Bilen står still,  parkerad på bryggan/vaggan. 

/Puppa
  • Mysterium
    Rabarbapuppa skrev 2016-10-10 11:03:49 följande:

/Puppa

Helt riktigt. Det var jag som inte riktigt tänkte när jag skrev första inlägget. Det är bandet som rullar bilen framåt med hjulen stilla.
  • Noname00
    Mysterium skrev 2016-10-10 20:27:37 följande:
    Helt riktigt. Det var jag som inte riktigt tänkte när jag skrev första inlägget. Det är bandet som rullar bilen framåt med hjulen stilla.
    I biltvätt ska man dra åt handbromsen det brukar stå på en skylt.
  • Grynk

Sätt bilen i läge P och låt bilen åka med bandet in i biltvätten. Passa på att gå ur bilen innan så du kan köpa en glass under tiden.

• Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2016-10-10 20:46:21 följande:
    I biltvätt ska man dra åt handbromsen det brukar stå på en skylt.
    Vilket är helt onödigt med en automatlåda i läge P.
  • Noname00
    Rabarbapuppa skrev 2016-10-11 09:10:28 följande:
    Vilket är helt onödigt med en automatlåda i läge P.
    Beror ju på hur rädd man är om pläget, pläget är bara en pinne ned på ett kugghjul som hindrar bilen att rulla, inte om det blir en knuff frammåt eller liknande.
    Jag drar alltid åt handbromsen i tvätt och nedförsbacke.
Svar på tråden Dum fråga angående bil med automatlåda i automattvätt