• Mysterium

Dum fråga angående bil med automatlåda i automattvätt

Hej!

Har nyligen köpt mig en Volkswagen Polo med automatlåda. (DSG)

Allt fungerar klockrent förutom att jag inte vet hur jag ska göra i en sån där automatisk biltvätt, där bilen rullar upp på ett band som rullar bilen framåt, osv.

Jag kan bara stänga av bilen när jag har väljaren i P-läget. Men i och med att man ska ha friläge i under en sån biltvätt, hur gör jag då? Stänger av motorn i P, när bilen är avstängd så flyttar jag till neutral för att sedan slänga i P igen när tvätten är klar och jag ska starta bilen igen? Tänker jag rätt, fel?

Har läst instruktionsboken utan framgång.

Det kanske är en oerhört dum fråga men jag vill inte på något sätt skada växellådan. Det blir onödigt dyrt...

• Svar på tråden Dum fråga angående bil med automatlåda i automattvätt
  • Kaprifola

Ställ bilen på neutral å vrid nyckeln så mycket det går till av alternativt tryck på start/stopp knappen. Motorn stannar. Prova på en parkering först så får du se.

det funkar på vår volvo ????

• Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2016-10-11 18:41:51 följande:
    Beror ju på hur rädd man är om pläget, pläget är bara en pinne ned på ett kugghjul som hindrar bilen att rulla, inte om det blir en knuff frammåt eller liknande.
    Jag drar alltid åt handbromsen i tvätt och nedförsbacke.
    Ja ja förvisso,. Men för situationen (biltvätten) känns det overkill, men okej.
    Jag använder aldrig handbromsen, mer än i upp/nedförslut. Och "motionerar" den lite då och då. 

• Rabarbapuppa
    Kaprifola skrev 2016-10-11 21:21:00 följande:

Ställ bilen på neutral å vrid nyckeln så mycket det går till av alternativt tryck på start/stopp knappen. Motorn stannar. Prova på en parkering först så får du se.

det funkar på vår volvo ????

Läs tråden. TS ska ha i läge P. 
  • Anonym (Inte alls)

Skippa automattvätten. Killen som polerade vår bil åt oss sa med en gång vi kom med den att det syntes med en gång att den var körd genom biltvätt och att vi skulle sluta med det genast om vi var rädda om den.

• zZzZz

Vissa såna där tvättar drar ena sidan av bilen framåt, medans andra sidan rullar, bara ha den i N läge på tomgång och låta bilen rulla med... krångla inte till det så förjäkligt ;)

• Kaprifola
    Rabarbapuppa skrev 2016-10-12 09:51:59 följande:

Läs tråden. TS ska ha i läge P. 

Joo fast P betyder parking. Bilen kan inte rulla då. Det går inte att åka i en automattvätt som drar igenom bilen med P ilagd. Motorn stannar om du trycker start/stopp i N. Du kan inte ta ut nyckeln men motorn stannar. Samma om du har D i och vrider nyckeln/trycker på knapp. Du kan inte ta ut nyckeln men motorn stannar.
  • Rabarbapuppa
    Kaprifola skrev 2016-10-12 11:32:20 följande:
    Joo fast P betyder parking. Bilen kan inte rulla då. Det går inte att åka i en automattvätt som drar igenom bilen med P ilagd. Motorn stannar om du trycker start/stopp i N. Du kan inte ta ut nyckeln men motorn stannar. Samma om du har D i och vrider nyckeln/trycker på knapp. Du kan inte ta ut nyckeln men motorn stannar.
    Okej, jag citerar TS då, så kanske det landar hos dig:

"Helt riktigt. Det var jag som inte riktigt tänkte när jag skrev första inlägget. Det är bandet som rullar bilen framåt med hjulen stilla."

• Kaprifola
    Rabarbapuppa skrev 2016-10-12 15:05:03 följande:

Okej, jag citerar TS då, så kanske det landar hos dig:

"Helt riktigt. Det var jag som inte riktigt tänkte när jag skrev första inlägget. Det är bandet som rullar bilen framåt med hjulen stilla."

Ookej! Hade inte läst alla svar.

Vi åkte nämligen i en biltvätt där de låser ett framdäck och drar bilen igenom. Utgick från att det var en sån. För då funkar inte P ????
  • Rabarbapuppa
    Kaprifola skrev 2016-10-12 21:14:26 följande:
    Ookej! Hade inte läst alla svar.

Vi åkte nämligen i en biltvätt där de låser ett framdäck och drar bilen igenom. Utgick från att det var en sån. För då funkar inte P ????
    Extremt skumt. Var i landet finns en sån, och i vilken bensinstations regi?

*nyfiken*

/Puppa
  • Kaprifola

Det var faktiskt i norra spanien.

Minns inte namnet på macken. Säkert Cespa.

Jag sa till de i macken att jag inte sett en sån i Sverige, dem skrattade förnöjt.

• zZzZz
    Rabarbapuppa skrev 2016-10-13 09:29:38 följande:
    Extremt skumt. Var i landet finns en sån, och i vilken bensinstations regi?

*nyfiken*

/Puppa
    har tvättat i en sån i haningen, då drar den fram bilen igenom maskinen med vänster framdäck :)

http://www.autocare.se/biltvatt/
  • zZzZz
    Rabarbapuppa skrev 2016-10-14 10:25:13 följande:

Otroligt. Tack för info båda två!

/Puppa

Varsågod :)
Svar på tråden Dum fråga angående bil med automatlåda i automattvätt