• Anonym (obildad)

Kan en 11-åring bajsa ner sig?

Det hände en olycka ikväll med mitt barn och eftersom jag själv tyvärr är så obildad och detta samtidigt inte känns som en fråga för sjukvårdsupplysningen så undrar jag om det är normalt att en 11-åring bajsar ner sig under extremt oturliga förutsättningar? Finns det föräldrar här med liknande erfarenhet?

Det är alltså inte magsjuka/diarré jag pratar om, utan hon kunde inte hålla sig under en ovanligt lång bilfärd hem från cheerleadingträningen. Det har aldrig hänt förut.

Jag är bara orolig att hon har någon konstig sjukdom som yttrade sig ikväll.

• Svar på tråden Kan en 11-åring bajsa ner sig?
  • Kitwoman

Tror det var just som du säger; extremt oturligt.
    Massa bakomliggande tillfällig stress och hon kan ha hållt sig eller tvärtom hunnit bli förstoppad? När hon sedan var i trygghet med dig så slappnade hon av och då hände det.

Jag tror du kan se det som en engångsföreteelse. Upprepar det sig så kika på omständigheterna runtomkring.
    Någon sjukdom tror jag icke på!

• nnnnnnnn

Håll koll, men för att svara på frågan så är det ganska vanligt att träning sätter fart på magen. Så det är inte konstigt att man måste gå på toa efter en träning, när man hunnit vara lugn ett litet tag.

Googla: träning sätter fart på magen
    eller liknande så ser du att det finns många som skrivit om detta. Framför allt som tips för att undvika förstoppning, men det sätter fart på magen även om man inte är förstoppad.

Men så väldigt vanligt är det väl inte att ett så stort barn inte klarar av detta, eller hinner säga till att bilen ska stanna så barnet kan gå ut i buskarna någonstans. Så håll koll! På riktigt!

• Anonym (D'archangel)

Jag är 45 och kan bsjsa ner mig. Har gjorr det under löptur någon gång.

• Anonym (obildad)
    Kitwoman skrev 2016-10-07 21:35:46 följande:

Tror det var just som du säger; extremt oturligt.
    Massa bakomliggande tillfällig stress och hon kan ha hållt sig eller tvärtom hunnit bli förstoppad? När hon sedan var i trygghet med dig så slappnade hon av och då hände det.

Jag tror du kan se det som en engångsföreteelse. Upprepar det sig så kika på omständigheterna runtomkring.
    Någon sjukdom tror jag icke på!

Kan en bakomliggande förstoppning göra att trycket blir värre? Låter som att förstoppning gör att det blir svårare för bajset att komma ut. Men som sagt, jag vet inte.

Hoppas inte!
    nnnnnnnn skrev 2016-10-07 21:36:51 följande:

Håll koll, men för att svara på frågan så är det ganska vanligt att träning sätter fart på magen. Så det är inte konstigt att man måste gå på toa efter en träning, när man hunnit vara lugn ett litet tag.

eller liknande så ser du att det finns många som skrivit om detta. Framför allt som tips för att undvika förstoppning, men det sätter fart på magen även om man inte är förstoppad.

Men så väldigt vanligt är det väl inte att ett så stort barn inte klarar av detta, eller hinner säga till att bilen ska stanna så barnet kan gå ut i buskarna någonstans. Så håll koll! På riktigt!

Ja, fast det är ju inte första gången hon är på cheerleadingträning och åker med mig hem i bilen. Hon sade såklart till att hon var jättebajsnödig, men vi kör i city så det går inte att bara hoppa ut och sätta sig i en buske tyvärr.
  • Ellaria

Om hon var jättebajsnödig och ni inte stannade är det väl klart hon förr eller senare bajsar på sig.

You know nothing, Jon Snow
  • Anonym (?)

Om det inte händer ofta tror jag inte att det är något att oroa sig för. Det har hänt mig en gång nånsin, jag var också i den åldern. Hade varit ute och gått och insåg att det skulle ta en halvtimme att gå hem och inga toaletter på vägen (ute på landet). Lyckades hålla mig nästan hela vägen hem men sen gick det inte. Kommer fortfarande ihåg hur hemskt det var fast ingen annan märkte det då jag var själv och slängde trosorna i utedasset. Har aldrig hänt sen dess!

• Anonym (obildad)
    Ellaria skrev 2016-10-07 21:47:24 följande:

Om hon var jättebajsnödig och ni inte stannade är det väl klart hon förr eller senare bajsar på sig.

Det är inte alls "såklart". Det har väl hänt förut att hon sagt att hon var bajsnödig i bilen, men då har jag bara sagt att hon får hålla sig tills vi kommer hem. Och det har gått bra, det är väl normalt att kunna hålla sig ganska lång tid även för barn fast de är nödiga?

Det här var första gången det hände en olycka. Och ja, jag fick en smärre chock då det hände.
  • Kitwoman
    Anonym (obildad) skrev 2016-10-07 21:43:58 följande:
    Kan en bakomliggande förstoppning göra att trycket blir värre? Låter som att förstoppning gör att det blir svårare för bajset att komma ut. Men som sagt, jag vet inte.

Hoppas inte!
    nnnnnnnn skrev 2016-10-07 21:36:51 följande:

Ja, fast det är ju inte första gången hon är på cheerleadingträning och åker med mig hem i bilen. Hon sade såklart till att hon var jättebajsnödig, men vi kör i city så det går inte att bara hoppa ut och sätta sig i en buske tyvärr.
    Ja till slut blir det ju ett himla tryck. Spelar ju ingen roll att det sitter som en propp längst ner. Nyp om en vattenslang och sätt på vattnet så sprutar det tillslut ändå.
    Så sa min läkare när jag trodde att jag skulle få börja spy innan jag kunde bajsa igen när jag var förstoppad.
  • Anonym (??)
    Anonym (obildad) skrev 2016-10-07 21:50:49 följande:

Det är inte alls "såklart". Det har väl hänt förut att hon sagt att hon var bajsnödig i bilen, men då har jag bara sagt att hon får hålla sig tills vi kommer hem. Och det har gått bra, det är väl normalt att kunna hålla sig ganska lång tid även för barn fast de är nödiga?

Det här var första gången det hände en olycka. Och ja, jag fick en smärre chock då det hände.

Men det beror ju på vad det är för skita man har. Är det lite fart på magen så är det inte så lätt att hålla sig. Schysst att inte stanna när hon behövde gå...
  • Anonym (obildad)
    Anonym (??) skrev 2016-10-07 22:10:10 följande:
    Men det beror ju på vad det är för skita man har. Är det lite fart på magen så är det inte så lätt att hålla sig. Schysst att inte stanna när hon behövde gå...
    Jag skrev att vi inte kunde stanna efter vi körde i city och på motorväg.
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (obildad) skrev 2016-10-07 21:43:58 följande:

Kan en bakomliggande förstoppning göra att trycket blir värre? Låter som att förstoppning gör att det blir svårare för bajset att komma ut. Men som sagt, jag vet inte. .

Det finns något som heter "förstoppningsdiarre".
  • Anonym (obildad)
    Anonym (Mjo) skrev 2016-10-07 22:15:49 följande:
    Det finns något som heter "förstoppningsdiarre".
    Jag skrev även att det inte var diarré.
  • Anonym (skuldbeläggning)

Hon sa inte att hon var bajsnödig,hon sa att hon var JÄTTEbajsnödig och du berättar att det tog ovanligt lång tid hem. Så du får tro på de som säger att det här är 'såklart' - det som hände får du ta på 'ditt konto'.

Kan vi inte vända på på resonemanget, är det vanligt att en vuxen förälder inte ser till att få iväg barnen på muggen då de säger att det är brådis utan istället kör extra länge? 

Tror ni att det är något fel på föräldern som inte lyssnar på barnet, det brukar väl vuxna föräldrar göra.

Flört

• Anonym (Shit-attack)

Hur lång tid tog det från att hon sa att hon var bajsnödig till hon bajsade ner sig?

Jag kan få s.k. "Shit-attacks" att jag måste gå och jag måste gå NU, dock inte så det lett till en olycka, men jag kanske inte heller befunnit mig i en oturlig situation samtidigt som jag fått en shit-attack. Och jag tror inte jag har någon sjukdom.

Skulle det vara en sjukdom som orsakade det så lär det hända igen, och då får du kanske gå vidare med problemet. Men jag tror bara att hon kanske undvikit toalettbesök när hon kunnat gå (alltså tryckt undan bajsnödig-känslan) och sen smög det sig på henne och allt på en gång.

• Anonym (Tess)
    Anonym (obildad) skrev 2016-10-07 22:14:31 följande:

Jag skrev att vi inte kunde stanna efter vi körde i city och på motorväg.

Vadå för city och motorväg som varken har rastplatser eller bensinmackar?

Inga avfarter till något lugnt ställe med skogsdunge ens?

Trycker de på så trycker de på, finns alltid en gräns för hur man kan hålla sig och de beror på så otroligt mycket varierande saker, taskigt att du inte ens verkade försöka hjälpa henne..
  • Anonym (obildad)
    Anonym (skuldbeläggning) skrev 2016-10-07 22:32:07 följande:

Hon sa inte att hon var bajsnödig,hon sa att hon var JÄTTEbajsnödig och du berättar att det tog ovanligt lång tid hem. Så du får tro på de som säger att det här är 'såklart' - det som hände får du ta på 'ditt konto'.

Kan vi inte vända på på resonemanget, är det vanligt att en vuxen förälder inte ser till att få iväg barnen på muggen då de säger att det är brådis utan istället kör extra länge? 

Tror ni att det är något fel på föräldern som inte lyssnar på barnet, det brukar väl vuxna föräldrar göra.

Flört

Jag kan för all del känna skuld i detta, men det var inte riktigt det tråden handlade om. Det handlade mer om detta var en sak som kunde hända eller om det kan finnas en bakomliggande sjukdom. Jag har aldrig hört talas om ett så pass gammalt barn som bajsar på sig när det inte är diarré.
    Anonym (Shit-attack) skrev 2016-10-07 23:16:39 följande:

Hur lång tid tog det från att hon sa att hon var bajsnödig till hon bajsade ner sig?

Jag kan få s.k. "Shit-attacks" att jag måste gå och jag måste gå NU, dock inte så det lett till en olycka, men jag kanske inte heller befunnit mig i en oturlig situation samtidigt som jag fått en shit-attack. Och jag tror inte jag har någon sjukdom.

Skulle det vara en sjukdom som orsakade det så lär det hända igen, och då får du kanske gå vidare med problemet. Men jag tror bara att hon kanske undvikit toalettbesök när hon kunnat gå (alltså tryckt undan bajsnödig-känslan) och sen smög det sig på henne och allt på en gång.

Fast det fungerar inte så. När det är diarré så bajsar man på sig allt på en gång, men när det är bajskorvar så kommer det lite åt gången. Men ja, eftersom det bara hänt en gång så hoppas jag att det betyder att det inte är någon sjukdom.
    Anonym (Tess) skrev 2016-10-08 00:52:23 följande:
    Vadå för city och motorväg som varken har rastplatser eller bensinmackar?

Inga avfarter till något lugnt ställe med skogsdunge ens?

Trycker de på så trycker de på, finns alltid en gräns för hur man kan hålla sig och de beror på så otroligt mycket varierande saker, taskigt att du inte ens verkade försöka hjälpa henne..
    När jag säger "city" så menar jag inte stadskörning med massor av butiker på båda sidorna av vägen, utan motorleder som går genom staden och tunnlar. Det går tyvärr inte att öppna dörren och sätta sig på vägen där. Plus att det var fredag kväll och extra mycket köer.

Absolut, men när det är fast avföring så brukar även barn kunna hålla sig betydligt längre än hon gjorde. Bilfärden hem tog kanske 1-1,5 timmar.

• Anonym (Mjo)
    Anonym (obildad) skrev 2016-10-07 22:19:45 följande:

Jag skrev även att det inte var diarré.

Nu svarade ju jag på det du skrev/undrade om förstoppning..
  • Anonym (Tess)

Ditt nick är verkligen passande!

Ne jag tror inte alls på att det absolut inte fanns någonstans du kunde svängt av där hon hade kunnat få gå på toalett

Och 1-1,5 timme är jättelångt tid att hålla sig även för en vuxen utan några bakomliggande sjukdomar om man verkligen måste gå..

• Nyfikna72

Har inte ts varit skitnödig själv och kan relatera till saken? Allt är väl inte svart eller vitt? Man kan känna sig lite lätt nödig ena sekunden och en minut senare undrar man om man ska klara sig tre meter till toan och näe det behöver inte handla om diarre. Ett barn är ju dessutom expert på att avdramatisera det hela och säga att det inte behöver på toa men jag har då lärt mig en sak och det är att då ett barn så mycket som antyder att det vill gå på toa så stannar jag på stört typ. Nästa gång barnet säger nåt så är det oftast akut på sekunden och då finns det ändå aldrig nånstans att stanna . Eller ja allt går väl, har själv stannat efter e4 utanför Stockholm och panikskitit i mitten.

Svar på tråden Kan en 11-åring bajsa ner sig?