• Nysig

Pergotime Hösten 2016

Hej, ny här på forumet men gissar jag kan hoppa in i den här tråden då det ser ut som ni i den här tråden kanske har svar..

Jag har pco, är på cd13 och ätit pergotime den här cykeln. Igår var jag inne på Vul och hade då 2 st äggblåsor som var 14/15 mm. Fick en tid för ännu ett vul på fredag. Han trodde jag skulle få ägglossning i helgen men tyckte jag skulle börja testa imorgon, torsdag. Nu till min fråga; det här måste väl innebära att vi bör börja försöka redan idag eller kan det ställa till det inför fredagens vul?

Borde såklart ha frågat läkaren men kom på det först när vi kom hem..

• Nysig

Hej! Tack för svar! Tänkte att ett vul kanske kunde skada ett ev befruktat ägg.., men ja det är min första kur så allt känns sjukt rörigt! Då är det bara sätta igång då..!

• Nysig

Gjorde ett ÄL-test nu på morgonen; Clear blue digital och fick bara en rund ring.. Får väl ha tålamod och se vad de säger på vul imorrn. Ser att ni skrivit om att man tar en spruta om en har tillräckligt stora äggblåsor? Det är inget min gyn pratat om, är det vanligt och är det för att ägget ska släppa? Känns lite som att man missat biologin i skolan när allt det här känns helt nytt!

• Nysig
    FÅblom skrev 2016-10-27 19:13:13 följande:
    Ja du får ha tålamod men som sagt börja sexa redan nu eftersom simmarna överlever längre än vad man tror... nej de är för o veta de släpper det är första gången jag tar sprutan, o detta är andra kuren på pergotime så första gången fick jag ingen spruta. Så kan vara att din gyn avvaktar lite?

Haha ja biologi känns inte som man kan så mycket om nu i dessa tider. Man känner sig ganska okunnig om sin egen kropp ????

Har ni försökt länge innan du började med Pergo?
    Vi har försökt i lite drygt ett år men fick veta om min pco först för en dryg månad sen så allt det här är väldigt nytt. Just nu känner jag mig ju sjukt naiv som hade nån slags ide om att bara man bestämde att vi kör oskyddat så skulle en bli gravid.. Inte riktigt så det blev. Men men.. Känner mig inte jättestressad än. Hur länge har ni försökt? 
  • Nysig

Varit på vul och fick en ny läkare då den andra var fullbokad. Hon hittade TRE mogna, lika stora äggblåsor på ca 20 mm (och två mindre) som hon trodde skulle släppa när som helst. Vi hade sex igår så nu är det bara att hålla tummarna för att inte alla tre blir befruktade. Hon sa att vi absolut inte skulle försöka mer. Väldigt nervöst. 
    Läkaren jag var hos i tisdags hittade bara 2 och sa inget om avhållsamhet.. 

• Nysig

Jag

FÅblom skrev 2016-10-28 16:41:43 följande:

Vi har också försökt i ett år men min mens kom igång mer kontinuerligt i januari först med en cykel på 6-7 veckor varje gång..jag tänkte precis som dig eftersom alla i ens omkrets har sagt att de gick på första försöket osv så de har man själv också trott. Hade jag vetat detta hade man börjat ännu tidigare ju...

Jaha, konstigt du bytte läkare. Märkligt förra bara såg två o nu var där 3 äggblåsor kanske den ena mognat snabbt nu under dessa dagar? Hur ska ni göra då ska ni ha avhållsamhet eller ni kör på i helgen ändå o hoppas de bara tar ett ägg? Nej men han kanske tänkte att två inte var så farligt men 3 ägg kan ju innebära 3 barn eller fler ??

Jag tror att han helt enkelt missat att se den tredje. Den nya läkaren sa att vi absolut inte fick ha sex nu när det var så många mogna och sa att förra läkaren borde ordinerat avhållsamhet också då det var för tidigt att avgöra i tisdags. Hon var rädd för trillingar och blev nervös över att vi haft sex... så får väl hoppas att det faktum att vi hade sex igår inte gör att alla blir befruktade. Men jag är ändå glad att pergotime får min kropp att reagera även om det blev för många den här gången.

Släppte dina ägg nu när du fick sprutan?
  • Nysig
    Marie357 skrev 2016-11-01 20:21:10 följande:

Jag var på VUL i onsdags och jag har ätit Letrozol. Denna omgången (2:a) så var jag nu på dag 12 där. Då hade jag 3 ägg som han mätte mellan 17 & 15 mm och sedan hittade han även ett 4:e som han inte mätte. Men han rekommenderade oss att inte ha sex men att vi fick göra som vi ville men att vi ska veta om riskerna och om det blir 3 eller fler måste vi göra fosterreducering.

Men vi får se.. Hade sex dag 13, 15, 16 & 17

Lite som jag då! Bortsett från att vi inte vågat ha sex.. Tänker ni att sannolikheten är så liten? Ångrar nästan att vi inte kört på.. Testade o fick glad gubbe i söndags så som jag förstod det ska jag ju haft ÄL nu.. men har inte märkt nåt, tycker jag borde märka av en flytning tex. Varit extremt öm i magen, gjort ont att gå och sitta.
  • Nysig
    Marie357 skrev 2016-11-01 21:55:42 följande:

Vi chansar. Läste någonstans att bli gravid är ca 25%, men att det ska bli flerbörd ökar det bara till ca 30 % så ja. Visst är man orolig lite så här i efterhand att det kan bli trillingar, men blir det så blir det och då får vi gå vidare med det då..

När i söndags fick du det? Jag har aldrig någon flytning, men hade superont i magen i lördagskväll, knappt röra mig. Fick positivt under fredagen.

Jag fick glad gubbe i söndags morse. Även i måndags morse. Testade mig inte igår då vi ändå inte får försöka men "råkade" ha sex igår kväll, trots förbudet, och när jag testade ÄL imorse så hade jag bara en rund ring.. Hade också superont i söndags och måndags. Kunde knappt gå, sätta mig gjorde verkligen jätteont.. 

Hoppas det tagit sig för dig!!!
    Kanske kommer tänka som du nästa gång om det blir likadant då.. Nu har vi ju visserligen kört ändå men inte på de mest kritiska dagarna. Vill verkligen att det ska funka med bara tabletterna. Vi har inte bott tillsammans i två år än så är inte berättigade ivf så... 
  • Nysig
    Newbie84 skrev 2016-11-02 00:06:02 följande:

Jag fick aldrig någon ÄL flytning, inte heller något starkt utslag på äl test (körde dock inte Cb test som jag gjort tidigare) men måste ju haft äl ändå om jag nu lyckades bli gravid.

Det låter ju väldigt hoppfullt! Så kul att det tagit sig för dig!
    Känns så märkligt att en inte ska märka det på annat vis än ont i magen.. Var tar äggen vägen liksom!!
  • Nysig
    Newbie84 skrev 2016-11-02 17:20:38 följande:

Äggen som inte släpper tror jag "återbildas" att du hade smiley och sen rund ring låter ju väldigt bra då verkar de ha släppt va?

Ok! Så att man inte får en ÄL-flytning betyder alltså inte att de inte släppt. Hoppas det är så för jag börjar tro att de trots allt inte släppte men kanske borde tänka mer positivt..
Svar på tråden Pergotime Hösten 2016