• Thullyn

Sen ägglossning

Jag har alltid haft oregelbunden mens så länge jag kan minnas. 
    I år har jag varit gravid två gånger som slutade i missfall, MA.
    Sista graviditeten var väldigt omtumlande efter jag var gravid i 23 veckor med ett embryo som aldrig blev större en 5,3 mm, till sist tog kroppen hand om det i juli 
    Det tog två månader innan nästa mens kom och jag började med ägglossningtester och höll på att ge upp när jag fick positivt äl test på dag 28. 
    Veckan efter fick jag ett positivt graviditetstest. Denna graviditet har jag svårt att glädjas över mycket på grund av min oro, att sena ägglossningar är en bidragande orsak till missfall. Som att min livmoder inte kan ge näring och det som embryot behöver för att utvecklas, leva. 

Så min fråga är kan sena ägglossningar vara en orsak till missfall? 
    Blir detta ett missfall så får det bli en utredning men jag är så orolig hela tiden att det ska bli fel igen.

• Svar på tråden Sen ägglossning
  • Mallemamma

Grattis till graviditeten och beklagar tidigare missfall.

Vet inte riktigt om jag hört talas om "sena ägglossningar" men du har förmodligen lång menscykel alltså färre ägglossningar per år än snittet.

Det bör ju inte öka riskerna för missfall, det låter konstigt tycker jag. Har du ägglossning och mens två veckor efter så verkar du fungera normalt.

Du får ägglossning, ägget blir befruktat, ägget fäster, bebisen börjar växa. Ett missfall efter alla dessa stadier har jag svårt att tro på är p g a att ägglossningen inte sker när man förväntar den.

Majoriteten av gångerna beror missfall på att det är något fel med barnet, inte på mamman.

Hoppas det går vägen för dig denna gången. Förstår att det är svårt att inte oroa sig, be om ett ultraljud i vecka 8 så du slipper gå igenom samma som tidigare :(

• Mallemamma

Däremot kan oregelbunden mens vara ett symtom på PCOS - som gör att det kan vara svårare att bli gravid samt ökad risk för missfall.

• Thullyn
    Mallemamma skrev 2016-10-08 14:51:26 följande:

Däremot kan oregelbunden mens vara ett symtom på PCOS - som gör att det kan vara svårare att bli gravid samt ökad risk för missfall.

Tack så för mycket för ditt svar, jag hoppas också det går äten denna gången. 
    Svårt att låta bli att vara orolig och rädd. 
    Svårt att veta om jag har långa cykler eller pscos, är det så att det inte går vägen denna gången så har det gått tre gånger och då antar jag att jag får hjälp. 
  • YaYa

Jag är inte 100% säker men jag TROR att lutealfasen, dvs tiden från ägglossning till nästa mens, är mer kritisk. Det är ju under den tiden som ett ägg ska befruktas och implantera och om hormonerna är ur balans under denna del av cykeln blir det problem.... Hur lång lutealfas har du? Mellan ägglossning och mens ska det helst gå minst 10 dagar, annars kan det tyda på progesteronbrist vilket kan leda till missfall och svårigheter att bli gravid.

Lycka till!

• Cyanea

Sen ägglossning kan på sätt och vis påverka missfall på det sättet att det inte hinner produceras tillräckligt mycket hCG för att kroppen inte ska stöta ut det trots att det är ett friskt embryo. Missfall före och kring mensen räknas inte ens som missfall egentligen om man ska vara riktigt krass, så riktiga missfall och MA ska så vitt jag förstår det inte påverkas av hur sent i cykeln man ägglossar. 

Generellt sett beror missfall på att något händer i celldelningen på embryot. Något blir inte riktigt som det ska, så det kan inte bli ett levande barn. Jättetråkigt att behöva råka ut för det, jag beklagar. 

Du kanske skulle be om ett tidigt ultraljud? Från v. 8 ska det vara relativt säkert att få se ett pickande hjärta (eller inte). Finns det någon privat klinik du kan höra av dig till? 

Håller tummarna för bättre lycka denna gång! 

• Mallemamma
    Cyanea skrev 2016-10-08 19:43:38 följande:

Sen ägglossning kan på sätt och vis påverka missfall på det sättet att det inte hinner produceras tillräckligt mycket hCG för att kroppen inte ska stöta ut det trots att det är ett friskt embryo. Missfall före och kring mensen räknas inte ens som missfall egentligen om man ska vara riktigt krass, så riktiga missfall och MA ska så vitt jag förstår det inte påverkas av hur sent i cykeln man ägglossar. 

Generellt sett beror missfall på att något händer i celldelningen på embryot. Något blir inte riktigt som det ska, så det kan inte bli ett levande barn. Jättetråkigt att behöva råka ut för det, jag beklagar. 

Du kanske skulle be om ett tidigt ultraljud? Från v. 8 ska det vara relativt säkert att få se ett pickande hjärta (eller inte). Finns det någon privat klinik du kan höra av dig till? 

Håller tummarna för bättre lycka denna gång! 

Hur menar du att det inte hinner bildas tillräckligt med hcg? Det beror väl inte på när kroppen släpper ägg. Hcg bildas först när ägget är befruktat. Eller menar du om lutealfasen är kort som ovan inlägg skriver?

Jag uppfattar det bara som att ts ägglossar långt efter mensen, inte att hon har mens kort efter ägglossning. Då blir det en annan sak ju
  • Cyanea
    Mallemamma skrev 2016-10-08 20:22:29 följande:
    Hur menar du att det inte hinner bildas tillräckligt med hcg? Det beror väl inte på när kroppen släpper ägg. Hcg bildas först när ägget är befruktat. Eller menar du om lutealfasen är kort som ovan inlägg skriver?

Jag uppfattar det bara som att ts ägglossar långt efter mensen, inte att hon har mens kort efter ägglossning. Då blir det en annan sak ju
    hCG börjar bildas när ägget fäst av de celler som blir moderkakan. Det kan ta 5-10 dygn efter befruktning för ägget att fästa. Och ja, jag menar att det är det som kan påverka med kort lutealfas. Skulle man t.ex. ha en lutealfas på 10 dagar finns det stor risk att inget eller väldigt lite hCG hunnit produceras. 

Så förstår jag det också, jag bara svarade på frågan om kort lutealfas kan påverka missfall. Jag tyckte att du hade svarat bra på den biten så jag skrev inget om den ;) 
  • Thullyn
    Cyanea skrev 2016-10-09 10:10:57 följande:
    hCG börjar bildas när ägget fäst av de celler som blir moderkakan. Det kan ta 5-10 dygn efter befruktning för ägget att fästa. Och ja, jag menar att det är det som kan påverka med kort lutealfas. Skulle man t.ex. ha en lutealfas på 10 dagar finns det stor risk att inget eller väldigt lite hCG hunnit produceras. 

Så förstår jag det också, jag bara svarade på frågan om kort lutealfas kan påverka missfall. Jag tyckte att du hade svarat bra på den biten så jag skrev inget om den ;) 
    Jag har ingen aning om min lutealfas, jag har ju varit gravid ett par veckor innan missfallet inträffat. I januari fick jag reda på att jag var gravid och det var inte riktigt planerat så, missfallet inträffade 4 veckor senare. Blev gravid igen i maj, testade inte mig med ägglossningstest utan vi bara körde på. Missfall i början på juli men förstod ganska snabbt att det var fel för i vecka 8 och  jag skulle göra mitt första vul så fanns det ingeting där förutom bara en gulesäck, veckan efter en fosterstruktur och veckan efter det ett embryo på bara 3 mm. Den utvecklades för sakta och till sist skötte kroppen det själv genom att stöta ut det.

Egentligen skulle jag säkert behövt göra en medicinsk abort men barnmorskorna var så orsakar och trodde att jag var kortare gången, men jag visste när jag hade plussat för hade plussat varje dag i veckor. De tyckte det var konstigt.

Efter mitt andra missfall tog det 2 månader innan mensen kom och den var 5 dagar. Börjad med ägglossningtest för att inte behöva testa mig med en massa graviditetstest hela tiden. Men höll på ge upp, blev dock förvånad när jag fick positivt äl test på dag 28. 10 dagar efter det var det ett svagt plus på gravidtetsstickan som då blev starkare när jag fortsatte att testa mig resten av veckan. 
Svar på tråden Sen ägglossning