Inlägg från: Mallemamma |Visa alla inlägg
  • Mallemamma

Sen ägglossning

Grattis till graviditeten och beklagar tidigare missfall.

Vet inte riktigt om jag hört talas om "sena ägglossningar" men du har förmodligen lång menscykel alltså färre ägglossningar per år än snittet.

Det bör ju inte öka riskerna för missfall, det låter konstigt tycker jag. Har du ägglossning och mens två veckor efter så verkar du fungera normalt.

Du får ägglossning, ägget blir befruktat, ägget fäster, bebisen börjar växa. Ett missfall efter alla dessa stadier har jag svårt att tro på är p g a att ägglossningen inte sker när man förväntar den.

Majoriteten av gångerna beror missfall på att det är något fel med barnet, inte på mamman.

Hoppas det går vägen för dig denna gången. Förstår att det är svårt att inte oroa sig, be om ett ultraljud i vecka 8 så du slipper gå igenom samma som tidigare :(

• Mallemamma

Däremot kan oregelbunden mens vara ett symtom på PCOS - som gör att det kan vara svårare att bli gravid samt ökad risk för missfall.

• Mallemamma
    Cyanea skrev 2016-10-08 19:43:38 följande:

Sen ägglossning kan på sätt och vis påverka missfall på det sättet att det inte hinner produceras tillräckligt mycket hCG för att kroppen inte ska stöta ut det trots att det är ett friskt embryo. Missfall före och kring mensen räknas inte ens som missfall egentligen om man ska vara riktigt krass, så riktiga missfall och MA ska så vitt jag förstår det inte påverkas av hur sent i cykeln man ägglossar. 

Generellt sett beror missfall på att något händer i celldelningen på embryot. Något blir inte riktigt som det ska, så det kan inte bli ett levande barn. Jättetråkigt att behöva råka ut för det, jag beklagar. 

Du kanske skulle be om ett tidigt ultraljud? Från v. 8 ska det vara relativt säkert att få se ett pickande hjärta (eller inte). Finns det någon privat klinik du kan höra av dig till? 

Håller tummarna för bättre lycka denna gång! 

Hur menar du att det inte hinner bildas tillräckligt med hcg? Det beror väl inte på när kroppen släpper ägg. Hcg bildas först när ägget är befruktat. Eller menar du om lutealfasen är kort som ovan inlägg skriver?

Jag uppfattar det bara som att ts ägglossar långt efter mensen, inte att hon har mens kort efter ägglossning. Då blir det en annan sak ju
Svar på tråden Sen ägglossning