Inlägg från: Cyanea |Visa alla inlägg
  • Cyanea

Sen ägglossning

Sen ägglossning kan på sätt och vis påverka missfall på det sättet att det inte hinner produceras tillräckligt mycket hCG för att kroppen inte ska stöta ut det trots att det är ett friskt embryo. Missfall före och kring mensen räknas inte ens som missfall egentligen om man ska vara riktigt krass, så riktiga missfall och MA ska så vitt jag förstår det inte påverkas av hur sent i cykeln man ägglossar. 

Generellt sett beror missfall på att något händer i celldelningen på embryot. Något blir inte riktigt som det ska, så det kan inte bli ett levande barn. Jättetråkigt att behöva råka ut för det, jag beklagar. 

Du kanske skulle be om ett tidigt ultraljud? Från v. 8 ska det vara relativt säkert att få se ett pickande hjärta (eller inte). Finns det någon privat klinik du kan höra av dig till? 

Håller tummarna för bättre lycka denna gång! 

• Cyanea
    Mallemamma skrev 2016-10-08 20:22:29 följande:
    Hur menar du att det inte hinner bildas tillräckligt med hcg? Det beror väl inte på när kroppen släpper ägg. Hcg bildas först när ägget är befruktat. Eller menar du om lutealfasen är kort som ovan inlägg skriver?

Jag uppfattar det bara som att ts ägglossar långt efter mensen, inte att hon har mens kort efter ägglossning. Då blir det en annan sak ju
    hCG börjar bildas när ägget fäst av de celler som blir moderkakan. Det kan ta 5-10 dygn efter befruktning för ägget att fästa. Och ja, jag menar att det är det som kan påverka med kort lutealfas. Skulle man t.ex. ha en lutealfas på 10 dagar finns det stor risk att inget eller väldigt lite hCG hunnit produceras. 

Så förstår jag det också, jag bara svarade på frågan om kort lutealfas kan påverka missfall. Jag tyckte att du hade svarat bra på den biten så jag skrev inget om den ;) 
Svar på tråden Sen ägglossning