• Sashimi

Hur högt upp i åldern har ert barn vinteroverall?

Jag har nyligen köpt en till, större Didriksons vinteroverall till min dotter. Hon har börjat i förskoleklass och jag tänker att en overall fortfarande är aktuellt. Insåg dock att strl 120 var lite för stor så den kanske räcker till nästa vinter också. Där kommer min fråga, har barnen vinteroverall i lågstadiet eller tycker barnen att det är "fjantigt" med vinteroverall när de blir lite större?

Praktisk info:
    Förskoleklasserna är belägna i "paviljonger" och det är lite gångavstånd till matsalen, men bredvid matsalen finns massa krokar för upphängning av ytterkläder. 

Rösta gärna och/eller kommentera!

Tack! Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-08 15:55
    PS: Vi bor i Göteborg. Alla svar oavsett vad man bor är välkomna!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur högt upp i åldern har ert barn vinteroverall?
  • Alexi

Min dotter hade overall i fklass och i ettan. Tror dock hon var i minoritet i ettan men hon tyckte overall var toppen så det var ju inget att fundera på. Nu till tvåan låter det som att hon kan tänka sig overall typ hemma men vill ha tvådelat i skolan. Och då köper jag inte overall nu.

• lövet2

Det beror lite på var man bor och hur ungarna på just den skolan är. Här har de flesta overall tills de är ca 10 år.

• Sisisisi

Köpte overall till sonen förra året när han gick i ettan men han ville inte använda den när det väl var dags. Alla andra hade väl tvådelat och det var fjantigt med overall. Tråkigt tycker jag! Innan har han velat ha både skaloverall och vinteroverall eftersom det går mycket snabbare att klä på sig då...

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Themis

7 år, sedan ville han själv ha tudelat.

Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • modsey

Både och. Våra är 8 år o har två delat i skolan. Lättare med jacka bara ex t matsalen.

I fjällan eller ute på vintern hemma kan de absolut ha overall.

• Vickan I

Tvådelat när han började sexårs. Då brydde han sig nog inte själv, utan jag valde av olika skäl så. Nu i ettan skulle han nog vägra overall. Galonkläderna ligger också orörda på hyllan.

• v i r r a

I förskoleklass valde vi tvådelat av praktiska skäl. Overall går snabbare att ta på sig men är mindre flexibel.

• Rainbowdash

Båda mina tjejer vill gärna ha overall för att de tycker att det är lättare att ta på men de köper samtidigt mina förklaringar till varför jag köper tvådelat.Våra barn har tvådelat mest för att det är lättare att springa och kissa. Dessutom är det lättare och billigare att köpa nya byxor om de skulle gå sönder tex i rumpan eller kläderna. (Mina barn leker rätt vilt och förstör kläderna i rask takt).  I min äldsta dotters klass förra året när de gick i ettan hade alla inte ens täckbyxor. De var lite för "coola" för det. Men de barnen är oxå inne på rasterna, antagligen för att de fryser...

• Rainbowdash
    Rainbowdash skrev 2016-10-08 17:30:44 följande:

Båda mina tjejer vill gärna ha overall för att de tycker att det är lättare att ta på men de köper samtidigt mina förklaringar till varför jag köper tvådelat.Våra barn har tvådelat mest för att det är lättare att springa och kissa. Dessutom är det lättare och billigare att köpa nya byxor om de skulle gå sönder tex i rumpan eller kläderna. (Mina barn leker rätt vilt och förstör kläderna i rask takt).  I min äldsta dotters klass förra året när de gick i ettan hade alla inte ens täckbyxor. De var lite för "coola" för det. Men de barnen är oxå inne på rasterna, antagligen för att de fryser...

"Gå sönder i KNÄNA" ska det stå
  • Joo3221414

Här verkar många barn ha overall till närmare årskurs 3. Bor i norra Norrbotten var det oftast är -25 och vissa vintrar så kallt som -40. Och alltid fullt med snö. Då känns ju overaller lättare.. Skulle själv vilja ha en :D

Svar på tråden Hur högt upp i åldern har ert barn vinteroverall?