• Anonym (Hur)

Vab åt 14-åring??

Min dotter Ska på samtal på Första linjen, steget innan bup. Detta hos en sköterska. På onsdag har jag träff med kuratorn på hennes skola.

Nu är det så att jag arbetar 2 timmars resa från vår hemort och måste alltså ta ledigt en nästan en hel förmiddag och nästan en hel en eftermiddag denna vecka. Sköterskan på första linjen sa att hon inte kan skriva något tillfälligt fp intyg då hon ej är läkare. Måste jag ta semesterdagar då? Hon kommer ju gå på (många?) fler samtal framledes där jag måste närvara. Hur gör jag då??

• Svar på tråden Vab åt 14-åring??
  • Anonym (r)

Det finns förlängd VAB men det ska vara när barn är sjuka och din dotter är ju inte sjuk, så jag vet inte om det gäller då. När man väl fått en diagnos finns det andra möjligheter till olika varianter men det bästa är att ringa och förklara läget för försäkringskassan.

• Anonym (Annan)
    Anonym (r) skrev 2016-10-09 12:57:48 följande:

Det finns förlängd VAB men det ska vara när barn är sjuka och din dotter är ju inte sjuk, så jag vet inte om det gäller då. När man väl fått en diagnos finns det andra möjligheter till olika varianter men det bästa är att ringa och förklara läget för försäkringskassan.

Sköterskan får be en läkare skriva ut nödvändiga intyg så klart. Inte ska du behöva ta semester för att sitta på bup.
  • Anonym (Hur)

Hon sa bara att det inte gick då hon inte var läkare. Jag kan också tycka att någon form av upplägg måste de väl ha på ett sådant ställe dit enbart barn och ungdomar med föräldrar kommer? Vi måste ju vara med!

Anonym (Annan) skrev 2016-10-09 13:02:58 följande:

Sköterskan får be en läkare skriva ut nödvändiga intyg så klart. Inte ska du behöva ta semester för att sitta på bup.

• Anonym (Hur)

Man kan få fp om barnet är svårt sjukt. Men även vid "läkarbesök", vilket detta inte är då den hon träffar är sköterska. Men vi måste ju närvara, så jag sittter mellan två stolar här.

Anonym (r) skrev 2016-10-09 12:57:48 följande:

• micromat

Finns det ingen ovanför sklterskan som kan skriva ett intyg. Annars kan jag tycka att det borde räcka med ett intyg från henne där det står att du måste närvara.

Jag var på ett liknande ställe i veckan och jag fick ett intyg och pratade med fk så det var lugnt.

Ring och prata med försäkringskassan och hör med dom om det måste vara ett intyg från läkare eller om det räcker med ett intyg från sköterskan på mottagningen ni ska till. Förklara vad det är för typ av ställe och möte ni ska på så får du rätt svar.

• Anonym (Hur)

Det var lite det jag ville få fram när jag talade med henne sist men hon sa bara att det går inte. Jag ska ringa FK, tack för ditt svar :)

micromat skrev 2016-10-09 13:48:55 följande:

Finns det ingen ovanför sklterskan som kan skriva ett intyg. Annars kan jag tycka att det borde räcka med ett intyg från henne där det står att du måste närvara.

Jag var på ett liknande ställe i veckan och jag fick ett intyg och pratade med fk så det var lugnt.

Ring och prata med försäkringskassan och hör med dom om det måste vara ett intyg från läkare eller om det räcker med ett intyg från sköterskan på mottagningen ni ska till. Förklara vad det är för typ av ställe och möte ni ska på så får du rätt svar.

• cosinus

Det kommer krävas läkarintyg. Man har samma problem på folktandvården när barnen precis fyllt 12.

Man får absolut vabba för FK men tandläkaren kan inte skriva läkarintyget. Det måste en käkkirurg göra eller valfri läkare från vårdcentralen. Tandläkarna är inte helt impade av systemet de heller.

• Anonym (Hab)
    Anonym (Hur) skrev 2016-10-09 13:35:27 följande:

Man kan få fp om barnet är svårt sjukt. Men även vid "läkarbesök", vilket detta inte är då den hon träffar är sköterska. Men vi måste ju närvara, så jag sittter mellan två stolar här.

Här hos oss skriver tom habiliteringen intyg för vab när man är där på föräldrautbildning (och då är inte ens barnet med). Och de är inga läkare utan kuratorer/socionomer.
  • Anonym (Hur)

Ok, jag ska börja med att ringa FK imorgon så får jag ta det därifrån sedan. Jag hoppas de godkänner att hon kan skriva. I värsta fall får jag ta det som semester dessa båda ggr.

cosinus skrev 2016-10-09 15:52:43 följande:

Det kommer krävas läkarintyg. Man har samma problem på folktandvården när barnen precis fyllt 12.

Man får absolut vabba för FK men tandläkaren kan inte skriva läkarintyget. Det måste en käkkirurg göra eller valfri läkare från vårdcentralen. Tandläkarna är inte helt impade av systemet de heller.

• Anonym (Hur)

Ok! Verkar dock inte vara så här, tyvärr :-/ Hade ju underlättat för alla om det kunde skrivas av henne.

Anonym (Hab) skrev 2016-10-09 16:12:51 följande:

Här hos oss skriver tom habiliteringen intyg för vab när man är där på föräldrautbildning (och då är inte ens barnet med). Och de är inga läkare utan kuratorer/socionomer.

Svar på tråden Vab åt 14-åring??