• Anonym (Hur)

Vab åt 14-åring??

Min dotter Ska på samtal på Första linjen, steget innan bup. Detta hos en sköterska. På onsdag har jag träff med kuratorn på hennes skola.

Nu är det så att jag arbetar 2 timmars resa från vår hemort och måste alltså ta ledigt en nästan en hel förmiddag och nästan en hel en eftermiddag denna vecka. Sköterskan på första linjen sa att hon inte kan skriva något tillfälligt fp intyg då hon ej är läkare. Måste jag ta semesterdagar då? Hon kommer ju gå på (många?) fler samtal framledes där jag måste närvara. Hur gör jag då??

• Svar på tråden Vab åt 14-åring??
  • Anonym (sussie)

I vanliga fall gäller vab inte för barn äldre än 12 år. Men det finns undantag. Enligt försäkringskassan kan man beviljas vab för läkarbesök. Står ingenting om andra vårdbesök. Dock behöver man ett läkarintyg där det framkommer att förälderns närvaro varit nödvändig. Skolläkaren borde kunna skriva ett sådant intyg.

Eller så gör du det bara enkelt och ansöker en halv dags semester eller obetald ledighet.

• Anonym (Hab)
    Anonym (sussie) skrev 2016-10-09 17:24:31 följande:

I vanliga fall gäller vab inte för barn äldre än 12 år. Men det finns undantag. Enligt försäkringskassan kan man beviljas vab för läkarbesök. Står ingenting om andra vårdbesök. Dock behöver man ett läkarintyg där det framkommer att förälderns närvaro varit nödvändig. Skolläkaren borde kunna skriva ett sådant intyg.

Eller så gör du det bara enkelt och ansöker en halv dags semester eller obetald ledighet.

Om det bara är ett möte man ska gå på så är det ju inget större problem att ta semester. Men när man går på 2-6 möten i månaden så blir det inga semesterdagar kvar till sommaren om man använder dem till läkar-, psykolog-, habiliterings- och skolmöten.

Jag har tur för mitt barns läkare skrev ett generellt intyg för vab som gäller ett gäng månader i taget. Sedan kan jag flexa och jobba hemifrån så att jag ändå oftast hinner jobba 40 h per vecka.
  • K med lilla E
    Anonym (Hilda) skrev 2016-10-11 07:41:55 följande:

Semester ska du ta!

Om man inte kan få ett läkarintyg och inte vill ta semester så kan man ju ta tjänstledigt vid de tillfällen det gäller. Men jag tycker BUP-läkaren borde kunna skriva ett intyg så att TS får vabba. 
  • Anonym (Hab)
    Anonym (Hilda) skrev 2016-10-11 07:41:55 följande:

Semester ska du ta!

Varför ska hon ta semester?
  • Anonym (Hilda)
    Anonym (Hab) skrev 2016-10-11 08:09:08 följande:
    Varför ska hon ta semester?
    Varför inte?
  • Anonym (sussie)
    K med lilla E skrev 2016-10-11 07:57:22 följande:

Om man inte kan få ett läkarintyg och inte vill ta semester så kan man ju ta tjänstledigt vid de tillfällen det gäller. Men jag tycker BUP-läkaren borde kunna skriva ett intyg så att TS får vabba. 

Men bup är väl inte inblandat än. Om det är möte med skolsköterskan så är det väl skolläkaren som ska skriva intyg. Tror det ska finnas åtminstone en sådan i varje kommun.
  • Anonym (Hab)
    Anonym (Hilda) skrev 2016-10-11 08:30:05 följande:
    Varför inte?
    För att det är ett vårdbesök där vården kräver att föräldern är med.
  • K med lilla E
    Anonym (sussie) skrev 2016-10-11 08:35:42 följande:
    Men bup är väl inte inblandat än. Om det är möte med skolsköterskan så är det väl skolläkaren som ska skriva intyg. Tror det ska finnas åtminstone en sådan i varje kommun.
    Ok. Jag visste inte vad Första Linjen var, hon skrev något om möte  innan BUP. Skit samma, någon läkare borde kunna skriva ett intyg tycker jag, eftersom det krävs att en vuxen tar ledigt och följer med barnet. Jag tycker inte att man ska behöva ta semester, ok om det är ett tillfälle, men det här verkar ju vara början på något som krävs ledigheter vid fler tillfällen. 
  • Stårschan

Har du kollat med din arbetsgivare om inte detta är något du kan få permission för att göra på betald arbetstid?

Svar på tråden Vab åt 14-åring??