• Anonym (Hab)

Vab åt 14-åring??

Anonym (Hur) skrev 2016-10-09 13:35:27 följande:

Man kan få fp om barnet är svårt sjukt. Men även vid "läkarbesök", vilket detta inte är då den hon träffar är sköterska. Men vi måste ju närvara, så jag sittter mellan två stolar här.

Här hos oss skriver tom habiliteringen intyg för vab när man är där på föräldrautbildning (och då är inte ens barnet med). Och de är inga läkare utan kuratorer/socionomer.
  • Anonym (Hab)
    Anonym (sussie) skrev 2016-10-09 17:24:31 följande:

I vanliga fall gäller vab inte för barn äldre än 12 år. Men det finns undantag. Enligt försäkringskassan kan man beviljas vab för läkarbesök. Står ingenting om andra vårdbesök. Dock behöver man ett läkarintyg där det framkommer att förälderns närvaro varit nödvändig. Skolläkaren borde kunna skriva ett sådant intyg.

Eller så gör du det bara enkelt och ansöker en halv dags semester eller obetald ledighet.

Om det bara är ett möte man ska gå på så är det ju inget större problem att ta semester. Men när man går på 2-6 möten i månaden så blir det inga semesterdagar kvar till sommaren om man använder dem till läkar-, psykolog-, habiliterings- och skolmöten.

Jag har tur för mitt barns läkare skrev ett generellt intyg för vab som gäller ett gäng månader i taget. Sedan kan jag flexa och jobba hemifrån så att jag ändå oftast hinner jobba 40 h per vecka.
  • Anonym (Hab)
    Anonym (Hilda) skrev 2016-10-11 07:41:55 följande:

Semester ska du ta!

Varför ska hon ta semester?
  • Anonym (Hab)
    Anonym (Hilda) skrev 2016-10-11 08:30:05 följande:
    Varför inte?
    För att det är ett vårdbesök där vården kräver att föräldern är med.
  • Anonym (Hab)
    Anonym (Hilda) skrev 2016-10-11 12:03:25 följande:

Barnet är över 12 år, då får man inte vabba!

Jo det får man.
  • Anonym (Hab)

TS, jag läste på FK's hemsida om vab och det står tex att man inte behöver läkarintyg för läkarbesök utan det räcker att läkaren skriver på kvittot att föräldern behövde vara med (för barn 12-16 år). För barn som är sjuka längre än 7 dagar går det bra med intyg från sjuksköterska. Ring dem och fråga om er samtalskontakt får skriva intyg.

Svar på tråden Vab åt 14-åring??