Vab åt 14-åring??
Man kan få fp om barnet är svårt sjukt. Men även vid "läkarbesök", vilket detta inte är då den hon träffar är sköterska. Men vi måste ju närvara, så jag sittter mellan två stolar här.
Man kan få fp om barnet är svårt sjukt. Men även vid "läkarbesök", vilket detta inte är då den hon träffar är sköterska. Men vi måste ju närvara, så jag sittter mellan två stolar här.
I vanliga fall gäller vab inte för barn äldre än 12 år. Men det finns undantag. Enligt försäkringskassan kan man beviljas vab för läkarbesök. Står ingenting om andra vårdbesök. Dock behöver man ett läkarintyg där det framkommer att förälderns närvaro varit nödvändig. Skolläkaren borde kunna skriva ett sådant intyg.
Eller så gör du det bara enkelt och ansöker en halv dags semester eller obetald ledighet.
Semester ska du ta!
TS, jag läste på FK's hemsida om vab och det står tex att man inte behöver läkarintyg för läkarbesök utan det räcker att läkaren skriver på kvittot att föräldern behövde vara med (för barn 12-16 år). För barn som är sjuka längre än 7 dagar går det bra med intyg från sjuksköterska. Ring dem och fråga om er samtalskontakt får skriva intyg.