• Anonym (Uppgiven)

Hur göra så att en person inte härmar en?

Jag har en väldigt närstående släkting som härmar mig i allt mellan himmel och jord. Hon börjar köpa samma märken som jag i kläder, skor och väskor och kopierar stilen fast den är tvärtemot hennes egentligen. Ofta letar hon efter exakt samma modell sko t ex. Hon vill ha samma accessoarer och smycken och märken på sånt också. Hon härmar min inredning till mångt och mycket. Om jag börjar använda doftljus som matchar färgen i handdukarna i badrummet t ex så har hon gjort likadant veckan efter. Om jag köper en speciell sorts hylla till köket så kan man ge sig fan på att hon hittar användning hos sig för en likadan en månad senare. Om jag lyssnar på en speciellt sorts musik, vi säger banjo bara för sakens skull , så börjar hon också lyssna på det när hon får reda på att jag lyssnar på banjomusik. 

När jag ibland ifrågasätter varför hon har härmat mig med något så får hon spel och anklagar mig för att vara elak och låtsas inte fatta nånting alls och då står jag där och känner mig skyldig med ångest fast det är jag som är kränkt. (Hatar ordet kränkt men hittar inget bättre för att beskriva min känsla.)

Om hon åtminstone skulle ge mig lite credit ibland och säga att "Det där är så fint gör det något om jag köper det också?" eller "Sara hade köpt det först och jag ville ha en likadan. Hon har så bra smak!" Men jag får aldrig credit och dessutom blir jag utskälld om jag konfronterar härmandet.

Jag är uppriktigt nyfiken på varför hon härmar mig så till den milda grad? Vad får någon att göra det? Jag tar det inte som en komplimang även om jag misstänker att en del av er kommer att säga att jag borde göra det. Men det är för mycket och för ofta och jag får aldrig credit så jag kan inte ta det som en komplimang. Vad får henne att göra så här?

• Svar på tråden Hur göra så att en person inte härmar en?
  • Långbenopluto

Du har två val:

Acceptera det för du kommer aldrig kunna ända på det ändå. Varför lägga energi på det?

Sluta umgås med henne och klipp ut henne från ditt liv, det kan man göra även om det är en nära släkting.

• gbgumman

Skulle nog bara helt sluta bry mig när hon gör så. Bli helt iskall mot det beteendet. Ev skulle jag börja handla på loppis och ta fram gamla ändra saker som inte går att kopiera.

• Farfallos

Kanske har du lättare att leve med hennes sätt om du inser att du själv i stor utsträckning "härmar" andra när du köper de där kläderna eller doftljusen som massproduceras och exponeras tydligt för att lättledda personer ska slippa ångesten de snabbt får om de inte har de "rätta grejerna".

...men så har vi ju behov av att få vara unika, så av den anledningen så tillverkas olika varianter på doftljuset. Då kan alla få vara unika på samma sätt.

Din släkting har inte riktigt samma känsla för de här grejerna som du har (för du skulle köpt en annan doft på ditt doftljus än hennes), men som sagt var - ni är i stort sett lika goa kålsupare båda två. Så släpp detta och inse att hon bara ser upp till dig. Hon har inte på sin agenda att få dig att framstå som en "kopia" eller få dig att känna dig härmad. Hon har bara dålig fantasi, dålig koll på de sociala koderna och lite för mycket ångest och oro för att köpa fel saker.

• Höger
    Anonym (Uppgiven) skrev 2016-10-10 03:41:33 följande:

Jag har en väldigt närstående släkting som härmar mig i allt mellan himmel och jord. Hon börjar köpa samma märken som jag i kläder, skor och väskor och kopierar stilen fast den är tvärtemot hennes egentligen. Ofta letar hon efter exakt samma modell sko t ex. Hon vill ha samma accessoarer och smycken och märken på sånt också. Hon härmar min inredning till mångt och mycket. Om jag börjar använda doftljus som matchar färgen i handdukarna i badrummet t ex så har hon gjort likadant veckan efter. Om jag köper en speciell sorts hylla till köket så kan man ge sig fan på att hon hittar användning hos sig för en likadan en månad senare. Om jag lyssnar på en speciellt sorts musik, vi säger banjo bara för sakens skull , så börjar hon också lyssna på det när hon får reda på att jag lyssnar på banjomusik. 

När jag ibland ifrågasätter varför hon har härmat mig med något så får hon spel och anklagar mig för att vara elak och låtsas inte fatta nånting alls och då står jag där och känner mig skyldig med ångest fast det är jag som är kränkt. (Hatar ordet kränkt men hittar inget bättre för att beskriva min känsla.)

Om hon åtminstone skulle ge mig lite credit ibland och säga att "Det där är så fint gör det något om jag köper det också?" eller "Sara hade köpt det först och jag ville ha en likadan. Hon har så bra smak!" Men jag får aldrig credit och dessutom blir jag utskälld om jag konfronterar härmandet.

Jag är uppriktigt nyfiken på varför hon härmar mig så till den milda grad? Vad får någon att göra det? Jag tar det inte som en komplimang även om jag misstänker att en del av er kommer att säga att jag borde göra det. Men det är för mycket och för ofta och jag får aldrig credit så jag kan inte ta det som en komplimang. Vad får henne att göra så här?

Hon ser upp till dig men det kan hon naturligtvis inte erkänna. Var glad att du har en lojal vän i henne.
  • Anonym (Vem härmar vem)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2016-10-10 03:41:33 följande:

Uppenbarligen så är allt du köper saker som är lätta att få tag på för alla. Det betyder att dina saker och din stil är väldigt mainstream och att miljontals andra har haft samma saker och stil innan dig. Vem är det du härmar?

Vill du vara unik sådan du skaffa dig kläder och stil som inte är så lättillgängliga och massproducerade.
  • gbgumman
    Anonym (Vem härmar vem) skrev 2016-10-10 09:27:12 följande:
    Uppenbarligen så är allt du köper saker som är lätta att få tag på för alla. Det betyder att dina saker och din stil är väldigt mainstream och att miljontals andra har haft samma saker och stil innan dig. Vem är det du härmar?

Vill du vara unik sådan du skaffa dig kläder och stil som inte är så lättillgängliga och massproducerade.
    Möjligt men det vanliga är väl att man inspireras från olika håll och sätter ihop en unik mix. Tycker det är skillnad om man kopierar någons mix än om man inspireras och mixar själv.
  • Farfallos
    gbgumman skrev 2016-10-10 09:49:56 följande:
    Möjligt men det vanliga är väl att man inspireras från olika håll och sätter ihop en unik mix. Tycker det är skillnad om man kopierar någons mix än om man inspireras och mixar själv.
    Det är nog väldigt få som "sätter ihop" en unik mix, utan flertalet "råkar få" en sådan pga en massa enstaka val som görs utan någon plan. Köper man märkeskläder eller saker från butiker i de stora galleriorna så är man en kopia i själ och hjärta även om ingen har samma mix som en själv. Vi människor (även jag till viss del) är sådana att vi tenderar att börja gilla det som presenteras med ett sött ansikte på reklampelarna. Det är en effekt av att vi är sociala varelser.

Sedan är människor olika på det viset att de, utan att reflektera över det, "köper hela paketet". Det framstår för många som lite löjligt, men handen på hjärtat - Hur löjligt är det inte av TS (som uppenbart inte köper unika grejer) att beklaga sig över att någon annan gör exakt som TS? Är det kanske för att TS då inser vilket karbonpapper hon egentligen är själv?
  • Anonym (samma)

Jag har en manlig bekant som gör precis samma sak. Härmar mig i allt och då inte enbart i smak av inredning och att börja lyssna på musik han aldrig gillat förut.

Dessutom så har han börjat härma _mig_. Dvs, han har börjat skriva på samma sätt som jag gör. Börjat prata på samma sätt. Börjat svara i telefon på samma sätt. Börjat använda samma kroppsspråk.

Det är otroligt tröttsamt.

• Stårschan

Varför umgås du så ofta med henne att du hinner märka detta? Om ni trivs bra ihop i övrigt borde ni kunna skratta åt härmandet tillsammans. Om du stör dig på hennes beteende så är det väl bara att dra ner på hembesöken. Ni verkar ju vara hem till varandra flera gånger i månaden!

• Anonym (M)

Kan du inte hitta på att du köper massa saker som är jättefula eller tråkiga trots att du inte gör det.. T e x visa bild på något du säger dig ha beställt.. Försök ha lite skoj med henne hehe..

Svar på tråden Hur göra så att en person inte härmar en?