Hur göra så att en person inte härmar en?
Jag har en väldigt närstående släkting som härmar mig i allt mellan himmel och jord. Hon börjar köpa samma märken som jag i kläder, skor och väskor och kopierar stilen fast den är tvärtemot hennes egentligen. Ofta letar hon efter exakt samma modell sko t ex. Hon vill ha samma accessoarer och smycken och märken på sånt också. Hon härmar min inredning till mångt och mycket. Om jag börjar använda doftljus som matchar färgen i handdukarna i badrummet t ex så har hon gjort likadant veckan efter. Om jag köper en speciell sorts hylla till köket så kan man ge sig fan på att hon hittar användning hos sig för en likadan en månad senare. Om jag lyssnar på en speciellt sorts musik, vi säger banjo bara för sakens skull , så börjar hon också lyssna på det när hon får reda på att jag lyssnar på banjomusik.
När jag ibland ifrågasätter varför hon har härmat mig med något så får hon spel och anklagar mig för att vara elak och låtsas inte fatta nånting alls och då står jag där och känner mig skyldig med ångest fast det är jag som är kränkt. (Hatar ordet kränkt men hittar inget bättre för att beskriva min känsla.)
Om hon åtminstone skulle ge mig lite credit ibland och säga att "Det där är så fint gör det något om jag köper det också?" eller "Sara hade köpt det först och jag ville ha en likadan. Hon har så bra smak!" Men jag får aldrig credit och dessutom blir jag utskälld om jag konfronterar härmandet.
Jag är uppriktigt nyfiken på varför hon härmar mig så till den milda grad? Vad får någon att göra det? Jag tar det inte som en komplimang även om jag misstänker att en del av er kommer att säga att jag borde göra det. Men det är för mycket och för ofta och jag får aldrig credit så jag kan inte ta det som en komplimang. Vad får henne att göra så här?