• Anonym (Uppgiven)

Hur göra så att en person inte härmar en?

Jag har en väldigt närstående släkting som härmar mig i allt mellan himmel och jord. Hon börjar köpa samma märken som jag i kläder, skor och väskor och kopierar stilen fast den är tvärtemot hennes egentligen. Ofta letar hon efter exakt samma modell sko t ex. Hon vill ha samma accessoarer och smycken och märken på sånt också. Hon härmar min inredning till mångt och mycket. Om jag börjar använda doftljus som matchar färgen i handdukarna i badrummet t ex så har hon gjort likadant veckan efter. Om jag köper en speciell sorts hylla till köket så kan man ge sig fan på att hon hittar användning hos sig för en likadan en månad senare. Om jag lyssnar på en speciellt sorts musik, vi säger banjo bara för sakens skull , så börjar hon också lyssna på det när hon får reda på att jag lyssnar på banjomusik. 

När jag ibland ifrågasätter varför hon har härmat mig med något så får hon spel och anklagar mig för att vara elak och låtsas inte fatta nånting alls och då står jag där och känner mig skyldig med ångest fast det är jag som är kränkt. (Hatar ordet kränkt men hittar inget bättre för att beskriva min känsla.)

Om hon åtminstone skulle ge mig lite credit ibland och säga att "Det där är så fint gör det något om jag köper det också?" eller "Sara hade köpt det först och jag ville ha en likadan. Hon har så bra smak!" Men jag får aldrig credit och dessutom blir jag utskälld om jag konfronterar härmandet.

Jag är uppriktigt nyfiken på varför hon härmar mig så till den milda grad? Vad får någon att göra det? Jag tar det inte som en komplimang även om jag misstänker att en del av er kommer att säga att jag borde göra det. Men det är för mycket och för ofta och jag får aldrig credit så jag kan inte ta det som en komplimang. Vad får henne att göra så här?

• Svar på tråden Hur göra så att en person inte härmar en?
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (mugg) skrev 2016-10-10 22:03:59 följande:
    Just nu verkar du inte kunna göra något åt din situation. Du kan varken prata med henne om det eller sluta umgås. Så du får gilla läget eller skaffa saker som inte massproduceras.

Själv gör jag många egna saker och även kläder. Köper udda saker i små byar samt begagnat som är hur charmiga som helst. Mig blir det svårt att kopiera :).
    Jag kan inte sy annars skulle det vara värt det för att ha något helt eget. Köpa udda saker i små byar är kanske lättare? Drömmer Jag får åka till Guatemala och köpa på mig ett gäng inhemska saker från någon avlägsen bergsby som det krävs helikopter för att komma till.

Jag vill inte köpa begagnade saker men var köper man mer udda saker?
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2016-10-10 21:38:16 följande:
    Du ser alltså ingen skillnad på att "härma" en tidning, skyltfönstret i affären eller en främling som du aldrig kommer att träffa jämfört med en nära vän eller släkting? Vidare så tar du verkligen ner diskussionen på en låg nivå när du skriver att jag inte har kommit på och designat allt jag äger själv. Känner du många som själva tillverkar och designar precis allt dom äger och har från smörknivar till kläder och hus?
    Anonym (mugg) skrev 2016-10-10 19:08:18 följande:Jag förstår inte riktigt vad problemet är? Hon äger problemet, inte du. Om alla runt om vet att hon copy dig ser jag ännu mindre att det är ett problem från ditt håll.

Det är ju hon som ser dum ut i det stora hela, inte du. Om du bara ignorerar henne och låter henne hålla så kommer hon se mer och mer dum ut för omgivningen.

Säger du till henne kommer omgivningen dock "hoppa" på dig istället och du blir helt plötsligt den som blir i rampljuset (på det dåliga sättet).
    Jag är inte så säker på att alla vet att hon kopierar mig. Hur ska dom veta vem som var först nödvändigtvis? Det är ju inget jag går runt och berättar vitt och brett att hon härmar mig eller att jag hade saken först. Men jag har hamnat i ett antal halvpinsamma situationer när någon har frågat om vi har samma vad-det-nu-är och jag har svarat att jag köpte den först och fått dödliga blickar av hon som härmar mig och utskällningar efteråt för att hon tycker att jag skämmer ut henne när jag svarar sanningsenligt. Så äger hon problemet om andra tror att det kanske är jag som vill se likadan ut som henne? Jag vet ärligt talat inte. Jag tycker det blir väldigt pinsamt för båda att så ofta ha samma saker.Låter faktiskt väldigt likt personen jag pratar om. Behöver ni springa på varann idag eller är det någon som var lätt att få bort ur din bekantskapskrets?

Nepp, vi råkar lyckligtvis aldrig springa på varandra. Vi bor för långt ifrån.
    Mitt liv känns lite lättare när det irritationsmomentet inte längre tar upp kraft. För det dränerade mig mer än det fyllde mig med energi.
    Är glad att jag satte ner foten till slut. Ångrar mig inte det minsta. Vet att andra i hens krets också uppfattar hen som lite...egotrippad/manipulativ/socialt efterbliven på vissa plan, men de spelar bara med och snackar skit bakom ryggen istället för att avsluta kontakten.
    Jag är nöjd med mitt val. Det har lärt mig mycket om mig själv. Framförallt att jag kan välja mitt liv och min tillvaro, och vart min gräns går och vilka jag vill omge mig med påverkar hur jag mår. Efter det har jag vågat stå upp ännu mer för vad jag tycker är acceptabelt och inte från folk omkring mig. I mitt liv är jag huvudperson och de som vill ha en roll måste vara bra för mig, inte energitjuvar.
  • Anonym (Blä)

Enkelt. Börja använd så in åt helvete fula kläder/frisyrer/accessoarer/inredning så att ingen vill härma dig! :D

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Håller med) skrev 2016-10-10 22:40:03 följande:
    Nepp, vi råkar lyckligtvis aldrig springa på varandra. Vi bor för långt ifrån. Mitt liv känns lite lättare när det irritationsmomentet inte längre tar upp kraft. För det dränerade mig mer än det fyllde mig med energi. Är glad att jag satte ner foten till slut. Ångrar mig inte det minsta. Vet att andra i hens krets också uppfattar hen som lite...egotrippad/manipulativ/socialt efterbliven på vissa plan, men de spelar bara med och snackar skit bakom ryggen istället för att avsluta kontakten. Jag är nöjd med mitt val. Det har lärt mig mycket om mig själv. Framförallt att jag kan välja mitt liv och min tillvaro, och vart min gräns går och vilka jag vill omge mig med påverkar hur jag mår. Efter det har jag vågat stå upp ännu mer för vad jag tycker är acceptabelt och inte från folk omkring mig. I mitt liv är jag huvudperson och de som vill ha en roll måste vara bra för mig, inte energitjuvar.
    Tumme upp på det inlägget för att du vet ditt eget värde och vad du kan och inte kan tåla.  Solig
    Anonym (Blä) skrev 2016-10-10 22:42:35 följande:
    Enkelt. Börja använd så in åt helvete fula kläder/frisyrer/accessoarer/inredning så att ingen vill härma dig! :D
    Får fundera på det.

• Physalis

Tycker du är lite pinsam om du svarar "jag köpte den först" om en tredje part frågar om ni har samma sak på er.

Om det år viktigt för dig att folk vet att det är hon som härmar dig så gör du väl det på snyggast sätt genom att låta omgivningen upptäcka det själva. Om du ligger på och känner ett behov av att skvallra och göra bort henne så kommer hon framstå som en oskyldig person som bara ser upp till dig medans du är pinsam och missunsam, och att du gör bort dig själv.

Vad gör det dig egentligen om hon härmar dig?

Jag hade låtsats som ingenting och endast svarat ärligt om någon frågade mig om hur det förhöll sig.

Sen kanske skämta med henne som du själv gjort, låtsas vilja köpa något gräsligt, sen vänta och se om hon köper det.

Gissningsvis bottnar sig hennes beteende i osäkerhet och inte av elakhet, för vilket konstigt sätt stt vara elak på?

• Anonym (Uppgiven)
    Physalis skrev 2016-10-10 22:58:19 följande:
    Tycker du är lite pinsam om du svarar "jag köpte den först" om en tredje part frågar om ni har samma sak på er.

Om det år viktigt för dig att folk vet att det är hon som härmar dig så gör du väl det på snyggast sätt genom att låta omgivningen upptäcka det själva. Om du ligger på och känner ett behov av att skvallra och göra bort henne så kommer hon framstå som en oskyldig person som bara ser upp till dig medans du är pinsam och missunsam, och att du gör bort dig själv.

Vad gör det dig egentligen om hon härmar dig?

Jag hade låtsats som ingenting och endast svarat ärligt om någon frågade mig om hur det förhöll sig.

Sen kanske skämta med henne som du själv gjort, låtsas vilja köpa något gräsligt, sen vänta och se om hon köper det.

Gissningsvis bottnar sig hennes beteende i osäkerhet och inte av elakhet, för vilket konstigt sätt stt vara elak på?
    Hur ska omgivningen upptäcka det på egen hand menar du? Hur låtsas du som ingenting om någon frågar om ni har samma halsband på er? Vilken tredje part skulle fråga rakt hur det förhåller sig tror du? Den tredje parten frågar ju knappast vem som har köpt den först utan bara om vi har samma sak. Jag har väl inte skrivit att jag känner ett behov av att skvallra om henne?

Det är inte elakhet säger du och det kanske det inte är medvetet men lek med tanken att personen inte kan tänka sig att låta mig få lite "rampljus" utan vill ha allt rampljus på sig? Att personen känner sig bättre om jag inte är ensam om att ha något fint eller annorlunda? Att personen tävlar med mig? Att personen är missunsam mot mig? Är det verkligen så långsökt tror du? Det skulle inte göra mig något alls om hon härmades ibland och stod för det men nu är det ju genomgående  med kläder, accessoarer och inredning och annat smått och gott också, så handen på hjärtat nu; skulle du själv tycka att det var så kul om någon i din omedelbara närhet gjorde så mot dig?
  • Physalis
    Anonym (Uppgiven) skrev 2016-10-10 23:09:19 följande:

Hur ska omgivningen upptäcka det på egen hand menar du? Hur låtsas du som ingenting om någon frågar om ni har samma halsband på er? Vilken tredje part skulle fråga rakt hur det förhåller sig tror du? Den tredje parten frågar ju knappast vem som har köpt den först utan bara om vi har samma sak. Jag har väl inte skrivit att jag känner ett behov av att skvallra om henne?

Det är inte elakhet säger du och det kanske det inte är medvetet men lek med tanken att personen inte kan tänka sig att låta mig få lite "rampljus" utan vill ha allt rampljus på sig? Att personen känner sig bättre om jag inte är ensam om att ha något fint eller annorlunda? Att personen tävlar med mig? Att personen är missunsam mot mig? Är det verkligen så långsökt tror du? Det skulle inte göra mig något alls om hon härmades ibland och stod för det men nu är det ju genomgående  med kläder, accessoarer och inredning och annat smått och gott också, så handen på hjärtat nu; skulle du själv tycka att det var så kul om någon i din omedelbara närhet gjorde så mot dig?

Som du beskriver det så verkar hon härma det mesta du köper? Då borde omgivningen märka att ni ofta har samma saker och kanske tillslut fråga? Om de inte märker något så spelar det ju ingen roll om hon härmar dig.

Jag hade svarat "Ja det verkar som det ja." eller givit henne en komplimang över hennes halsband samtidigt som jag pekade på mitt egna likadana, jag brukar görs så om någon har likadana grejer eller samma namn som jag på skoj, det känns roligare än att ignorera det uppenbara.

Du skvallrar på henne när du slänger ur dig "jag köpte den först". Istället för att den tredje parten tänker " Jaha det är hon som har god smak" så kommer de tänka "Varför försöker hon göra bort din vän? Är det viktigt vem som köpte halsbandet först?"

Jag känner inte igen att man får rampljus för något man köpt? Eller att jag skulle missunna någon annan rampljuset.

Klart jsg stört mig lite på det men som du beskriver ditt uppförande så får du knappast några sympatier av omgivningen, du kommet istället framställas på ett negativt sätt.

Jag märker att du inte förstår vad jag menar så lycka till och jag hoppas det löser sig på något sätt.
  • Anonym (Vem härmar vem)

Varflr får man rampljus för något man köpt? Går ni i skolan?

Vem som helst kan köpa saker. Borde du inte börja lägga vikt vid andra saker än materiella?

• straw2008

Jag o flera av mina vännersläktingar o syskon har väldigt lik stil... köper ofta precis samma saker..
    Är jag den enda här inne som absolut inte ser det som ett problem ? VI är ju vänner.. hittar insiration i samma tidningar osv ? 
    Jag tar iaf absolut inte illa upp när ngn kopierar mig. 

I kinamockaskogen.....
  • Anonym (Varit där)

Förstår helt irritationen ts! Hade en gammal klasskompis som jag och en annan gemensam bekant reagerade att hon skrev en nästan likadan status som mig på fb, jag såg på instagram att hon la upp nästan likadana bilder som mig och började lägga upp bilder på en artist jag alltid idealiserat och nästan är 100 på att hon inte ens lyssnar på. Det kändes verkligen som att tjejen ville vara mig och som du säger kunde hon inte ens gilla min bild och liksom "give it up" utan bara tog en nästan identisk själv och la upp. 
    Saken är att det hela vändes från att det kändes som att hon var lite besatt av mig också blev jag besatt av att hålla koll på om hon härmades. Jag sjönk ju till hennes nivå. Vi umgicks inte privat, träffades någon gång bara så detta var enbart via sociala medier. Mindes också att hon kändes avundsjuk på mig när vi gick i skolan så hela beteendet blev så mottagligt. Och jag började ju pika med bilder och quotes omogen som jag var och hon fick ju säkert världens ego boost av detta. Slutade med att jag blockade henne och slutade följa för jag insåg hur jag blev insugen i det konstiga beteendet och själv började bete mig konstigt. 

Det enda du kan göra är att ta avstånd om du är en sån som mig, som stör dig alltså. Hörde av mig nån gång efter men då ignorerade hon i princip. Jag hade ju matat monstret så hon kände sig överlägsen. Men det kan ju jag bjuda på. Är trygg i mig själv och tänker att människor som härmas och håller på sådär inte är det. 

Och som någon nämner härmas vi alla ibland, men när det blir på ett så intensivt sätt och man känner att någon rent av försöker vara en eller framstå som en för de ser upp till en men aldrig skulle erkänna det då blir det bara riktigt irriterande. 

• sextiotalist
    Anonym (Håller med) skrev 2016-10-10 18:29:44 följande:
    Njä, tror inte hen gjorde det. Det låg mer bakom också. Pga hens personlighet.
    Men jag var trött på att hen låtsades ha kommit på saker "först" när hen egentligen bara härmat mig.
    Jag tror hen har någon typ av diagnos, lite brist på empati och allmänt svårt med sociala koder, så insikt förväntar jag mig inte.
    Blir inte förvånad om hen tyckte jag var underlig och den som gjort "fel".
    Nästa gång någon frågar eller kommenterar så svarar du "det är kul att man inspirerar sin omgivning och hon verkar ha mig som sin största inspirationskälla"
  • Stårschan
    Fiona M skrev 2016-10-11 12:27:23 följande:

Varför umgås ni när du tänker att hon inte vill dig väl?

Det verkar vara obligatoriskt umgänge som man själv inte kan påverka på något sätt. Skumt.
  • Kleoo

Samma problem här.

Har en tjej i familjen som kopierar min inredning och klädstil samt hur jag dressar barnen.

Jag får ofta komplimanger för min stil och förmåga att få saker att passa.

Jag får cred från alla UTOM hon som kopierar :/

Tips är att använda dig av unika saker. Typ jag kombinerar märkesprylar med loppis fynd som jag gör om och stylar. Jag övertar arvegods från både min och sambons sida vilket gör det svårt för henne att kopiera. Jag har märkt att hon har dålig känsla utan köper fina saker utan en aning om hur hon ska arrangera dem. Jag gör olika stileben som hon inte fixar att göra. Jag målar vissa saker själv vilket hon inte fixar eftersom hon inte är estetisk lagd.

Alla i familjen har dessutom märkt att hon härmar och att det är jag som var först.

Jag hade inte haft problem med detta om hon gav mig lite cred eller bara någongång kunde säga "vad fint". För jag lägger ner stor tid på att hitta det jag tycker är vackert. Men jag lugnar mig med att jag har hittat MIN stil medan hon klär sig och inreder på ett vis som inte passar henne. Det kan inte vara kul.

Och Förra veckan skrattade en släkting till oss när hon såg att hon dekorerat med saker från en viss plats (som har personligt värde för mig) som hon inte har någon koppling till alls. Blev så patetiskt

• Anonym (Anne)

Jag köper det mesta på Blocket (hittat flera prylar unikt stylade av arkitekt eller designstudent alternativt hemfraktade från jordens alla hörn) och antikaffärer, inte så lätt att härma det.

Flera av mina smycken har jag fått gjorda av guldsmed eller köpt på auktion eller mässa, inte heller så lätt att härma. Personligen tycker jag t.ex. Ole Lynggaard känns lika spännande som Coops eget märke på müsli, det är fina smycken men de är ju knappast ovanliga.

Så slå dig loss och hitta det ovanliga i det vardagliga, så kan ingen härma dig.

Svar på tråden Hur göra så att en person inte härmar en?